Hjem / Nyheter / Mazda fosser fram
Mazda satte ny salgsrekord for tredje året på rad. Her den nye CX-5. (Foto: Mazda)
Mazda satte ny salgsrekord for tredje året på rad. Her den nye CX-5. (Foto: Mazda)

Mazda fosser fram

Etter at Mazda skilte seg fra Ford har salgspilene kun pekt oppover. Nå har de satt enda en ny rekord.

Mazda nærmer seg raskt 100 år som bilprodusent, noe som vil skje i 2020. Men det er alt annet enn et aldrende bilmerke som når den milepælen. Den japanske produsenten er faktisk mer viril enn den noensinne har vært.

Annonse

Etter at Ford trakk seg ut i 2015 kom Toyota på banen, og de to signert en samarbeidsavtale som begge har hatt godt utbytte av i knapt tre år nå.

Faktisk gjør Mazda det så bra at de for tredje året på rad setter salgsrekord. Mazdas regnskapsår strekker seg fra 1. april 2017 til 31. mars 2018, og på de 12 månedene har de solgt 1.631.000 biler. Det er 72.000 flere enn forrige rekordperiode, og det er også det femte året på rad de noterer seg for vekst.

Salget blir som hos mange andre i bilindustrien drevet opp av det kinesiske markedet, hvor de økte med 11 prosent og solgte 322.000 biler i perioden. Men det var også oppgang både i Japan (4 prosent) hvor de solgte 210.000 biler, Nord-Amerika (1 prosent) med 435.000 biler og Europa (1 prosent) med 242.000 solgte kjøretøy.

Regnskapet preges selvsagt av dette, og Mazda kan innkassere en profitt i milliardklassen for 2017/2018.

At Mazda er viril som aldri før kan både ny teknologi og nytt design bekrefte. De har nemlig dratt inn priser for både den nye Skyactiv-X bensinmotoren med kompresjonstenning og den meget linjelekre Mazda Vision Coupé som blant annet har blitt kårets til årets vakreste konseptbil. Les mer om den i en av lenkene nederst.

Annonse

Et annet konsept de nylig har vist fram har også forførende linjer, nemlig Kai Concept. Bruk noen sekunder på dette bildet før du leser videre.

Mazda smir mens jernet er varmt, og har fokus både på det nye Kodo-designsspråket som både Kai Concept og Vision Coupé er eksempler på, elektrifisering, selvkjøring og mobilitet. De har blant annet dannet et elbilselskap sammen med Toyota, og de to skal prøve å hente igjen elbilforspranget konkurrentene har fått. Elbilene skal etter planen utvikles på plattformen Toyota New Global Architecture (TNGA). De satser også tungt på hybrider, som de også vil komme med i tiden framover.

Det japanske selskapet presenterer også flere oppgraderte modeller på det europeiske markedet i 2018, inkludert Mazda6, Mazda MX-5 roadster og Mazda CX-3.

Målet for de neste 12 månedene er å selge 1.662.000 biler. Altså 31.000 flere enn den forrige perioden, og vil om det skjer sette nok en rekord.

98-åringen er med andre ord sprekere enn noen gang.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *