Lucid Air viser sin buet 34-tommers skjerm

Åtte måneder etter at Lucid Motors presenterte sin produksjonsklare versjon av Lucid Air, løfter de på sløret rundt det digitaliserte dashbordet med en diger berøringsskjerm.


Nykommeren Lucid er ikke dummere enn at de også benytter seg av en velkjent metode for å skape blest rundt sin første elbil kalt Lucid Air, nemlig å lekke detaljer med jevne mellomrom.

Noen av tingene som allerede er kjent er at bilen blir ganske så selvkjørende med en rekke førerassistenter, at den kommer i tre versjoner i tillegg til lanseringsversjonen og som prismessig skal kjempe mot Tesla Model S. Og at den til og med banker nevnte Model S gjennom en langdistanseversjon som Lucid håper skal rulle 800 kilometer, og kanskje enda lengre.

Ja, så er det også lynlading, mer bestemt en maks effekt på solide 300 kW. Om ladingen når et slikt nivå vil batteriet sluke 32 kilometer med rekkevidde ‒ per minutt! Fort går også akselerasjonen opp til 100 km/t, og her har Lucid tidligere meldt hyperbilaktige 2,6 sekunder.

De har også avslørt imponerende detaljer om innsiden, som at bilen får et lydanlegg hentet fra det berømte surround-systemet Dolby Atmos. Det betyr i Lucid Airs tilfelle hele 21 høyttalere og 3D-lyd med ekte kinofølelse, og dette blir den aller første bilen som får dette prisbelønte lydsystemet.

Og de har også opplyst om at hjertet i bilen, altså infotainment-systemet, skal bestå av en 34-tommers skjerm. Nå vet vi enda mer hva akkurat det innebærer.

For en annen «første» er et samarbeid med Alexa Auto, denne «snakkende» løsningen signert gigantene Amazon. Alexa er en integrert del av Lucid UX (User Experience), og skal sammen med andre teknologiske løsninger skape en «intuitiv, enkel og elegant interaksjon», som de selv sier.

‒ Lucid UX kan beskrives som en innovativ opplevelse, som er enkel å bruke og estetisk tiltalende, sier Derek Jenkins, en av designerlederne hos Lucid Motors.

‒ Vi har beholdt spesifikke aspekter av et tradisjonelt fysisk grensesnitt og kombinerer dem med en innovativ digital formfaktor som er svært avansert og ergonomisk, og gir intuitiv tilgang til alle kjøretøysystemer.

Det er kanskje litt vanskelig å forstå hva han egentlig mener, men prinsippet er at Lucid Air kommer med en svær buet 34-tommers «flytende» skjerm som kan deles opp i tre mindre skjermer. Denne er kalt glasscockpiten, og byr også på imponerende 5K oppløsning.

I tillegg er det en annen selvstendig «nettbrett»-skjerm kalt et pilotpanel, og denne er sentralt plasserte i midtkonsollen. Her har Lucid vært så smarte at den faktisk kan plasseres inn i selve konsollen, og bak åpner det seg et lagringsrom. Og slike får vi som kjent aldri nok av.

Ok, tilbake til glasscockpiten. Denne kan altså deles opp i tre skjermer, hvor den venstre skjermen viser sentrale kjøretøykontroller, for eksempel vindusoppvarming, belysning og viskerinnstillinger.  

Senterområdet skal dra utnytte fleksibiliteten slike digitale skjermer åpner for, og viser som standard informasjon om hastighet og rekkevidde. Men når noen funksjoner i førerassistent-systemet DreamDrive aktiveres, konfigureres den samme skjermen umiddelbart til et tredimensjonalt bilde av Lucid Air og andre kjøretøy rundt den på veien.

På høyre side har Lucid plassert startskjermen for administrasjon av navigasjon, media og kommunikasjon. 

I pilotpanelet vises ting som klimakontroller og setefunksjoner, i tillegg til at den også fungerer som en større skjerm når brukerne trenger mer informasjon. Det er blant annet mulig å flytte menyer fra glasscockpiten til pilotpanelet for å se flere kontroller for musikk eller navigasjon.

Rent designmessig har målet for Lucid vært å integrere dashbordet og resten av bilens interiør på en slik måte at det blir en sømløs overgang mellom det digitale og fysiske, og de vil at hele innsiden skal føles som et enkelt sammenhengende rom.

Når det gjelder Lucid UX har designerne prøvd å gjøre det varmt og innbydende, hvor det grafiske grensesnittet, så vel som interiørtemaet til Lucid Air, er inspirert av varmen og lyset fra Lucids hjemland, California. De har til og med tilpasset fargene som vises på skjermene slik at det skal passe sammen med stoffer og andre detaljer i bilen.

Vi nevnte Alexa Auto. En slik løsning åpner for talekommandoer også for å kontrollere mange av kjøretøyfunksjonene, og Lucid Air åpner også for viktige ting som trådløs Apple CarPlay og Android Auto ‒ så her blir det mulig å gi talekommandoer også til Siri og Googles assistent ‒ dog uten å kunne styre noen av bilens funksjoner.

Før vi tar en titt på bilder av innsiden av en Lucid Air kan vi nevne at bilen faktisk nærmer seg kundene, iallfall de i USA. Men det er også åpnet for reservasjoner i 17 andre land, og dette inkluderer også Norge.

Her kan du sjekke ut innsiden av Lucid Air, en elbil de mer premium elbilprodusentene helt klart bør se opp for:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter