Leaf rundet milepæl


Elbilen til Nissan har nå rundet formidable 400.000 eksemplarer.

Hva sjefene i Nissan drømte om da de bestemte seg for å lage seg en elbil i 2010 vet vi ikke, men de så neppe for seg et salg massivt salg på mange hundretusener av Leaf-modeller. Elbiler var nemlig sett på som en særegen nisje den gang, og de færreste brydde seg om biler som måtte lades.

Leaf ble den første serieproduserte elbilen da den ble introdusert i 2010, og salget tok ikke akkurat av rett fra startblokka.

I 2011 klarte de å presse seg over 20.000 solgte biler, og året etter i underkant av 30.000 Leaf. Men det var en lovende start.

Og allerede i 2014 passerte Leaf den første drømmegrensen på 100.000 biler, og i 2015 passerte den like godt 200.000 biler.

Med en oppgardert batteripakke skjøt salget ytterligere fart i 2018, og bare i Norge passerte salget da 12.000 biler og den ble årets mest solgte bil.

Globalt bikket Leaf også 300.000 biler i fjor.

Totalt var det solgt 380.000 Leaf da vi gikk inn i 2019, og nå er milepælen på 400.000 biler passert ‒ som den aller første elbilen i historien.

‒ Denne milepælen er en kraftig markering, for 400.000 kunder verdsetter Nissan Leaf for den spenningen, tilliten og forbindelsen den leverer, sier konserndirektør Daniele Schillaci, Nissans globale leder for markedsføring, salg og elbiler.

‒ Leaf er symbolet på Nissan Intelligent Mobility, som er vår strategi for å flytte flere mennesker rundt i en bedre verden.

Nissans populære elbil har tilbakelagt mer enn 10 milliarder kilometer på veiene siden den kom, noe som tilsvarer 248.000 ganger rundt jorda.

Leaf er langt ifra den første elbilen til Nissan, og vi må faktisk så langt tilbake som til krigens dager for å finne den.

Den gang var det mangel på olje, og Nissan måtte improvisere. Det resulterte i noe så uvanlig som en elbil, og Tama Electric Car E4S47 ble merkets første helelektriske bil da den kom i 1947.

Rekkevidden var på solide 65 kilometer ifølge brosjyrene, men den gang var faktisk den realistiske rekkevidden lenger enn den oppgitte. For offisielle tester avslørte at den gikk i hele 96 kilometer før den måtte lades.

Toppfarten var kanskje ikke like imponerende. 35 km/t.

Lyst til å se hvordan den så ut? Ok, her er den:

Nissan har altså introdusert 2. generasjon av Leaf, og viste nylig fram to nye versjoner ‒ Leaf 3.Zero og Leaf 3.Zero e+.

Plussversjonen kan by på en rekkevidde på 385 kilometer, og toppfarten er litt bedre enn Tama i 1947. 3.Zero e+ har nemlig en oppgitt toppfart på 156 km/t, og selv om det ikke er rekordfort holder det i massevis for de aller fleste.

Det er 400.000 solgte Leaf et klart bevis på.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Nissan viser elbil-konsept

Nissan viser fram en imponerende elbil. (Alle foto: Nissan)

Les mer om:

Elbiler Nyheter