Kona med nye forførende linjer

Hyundai Kona Electric vokser, får nye linjer, blir mer digitalisert og med enda mer sikkerhetsutstyr. Men drivlinjen forblir det samme.


Det føles som en liten evighet siden Hyundai skapte hysteriske tilstander i det norske elbilmarkedet. Det sørkoreanske merket hadde nemlig noe ganske så nytt på gang som traff selve elbilnerven her hjemme, nemlig en mer kompakt SUV som også var helelektrisk.

Selv om dette skjedde for mindre enn tre år siden, har det kommet en rekke nye elbiler på det norske markedet siden den gang ‒ noe som kødder med tidsoppfatningen vår.

Denne Kona er det også all grunn til å være stolt av, for Hyundai har satt et par morsomme rekorder. I januar satte den ny høyderekord for elbiler da den ble kjørt 5.731 meter over havet i Tibet, og i august rullet elbilen faktisk 1.026 kilometer på en lading i Tyskland.

Kona Electric har da også vært en suksess siden den ble lansert, og Hyundai melder at det er solgt mer enn 120.000 slike biler på bare to år. Nesten halvparten av disse har havnet i Europa, noe som også har fått Hyundai til å ta grep.

I mars åpnet de også opp for produksjon av elbilen i Tsjekkia, slik at de unngår store ventelister som de opplevde da elbilen ble introdusert.

Og nå tar de også grep for å møte konkurransen fra nye elbiler. Ja, de oppgraderer bilen etter knappe tre år.

‒ Med nye Kona Electric, viser vi at Hyundai satser fullt ut på nullutslippsbiler. Dette gjennom å tilby våre kunder forbedrede assistanse- og sikkerhetsfunksjoner, som gjør bilen til en enda mer attraktiv pakke, melder en av de europeiske sjefene, Andreas-Christoph Hofmann.

Hyundai har tatt seriøst på oppgaven, for her er det ikke bare snakk om et slagstriks med noen få endringer. Det er virkelig en ganske så ny Kona Electric de har på gang.

Kjennere ser det med en gang, for her er det både en ny front med nye lykter som strekker seg rundt bilens hjørner og en ny bakende med en redesignet støtfanger og oppgradert LED-signatur.

Men det som er aller enkleste å se er at hjulbuene nå er lakkerte, og bilen fanger dermed enda bedre opp slagordet «Sensuous Sportiness» ‒ den har blitt hakket mer «sanselig sportslig».

Endringene gjør også sitt til at Kona Electric nå vokser, og måler 25 mm mer enn dagens versjon.

De som kjenner innsiden av bilen oppdager også umiddelbart forskjell. Hyundai har nemlig satt inn et heldigitalt instrumentpanel på 10,25 tommer, som dermed matcher størrelsen til infotainmentet som støtter både iPhone- og Android-telefoner. Og Hyundai har også spandert på stemningsbelysning i fotbrønnene foran.

Når det gjelder assistenter som jo Hyundai Kona allerede har en del av, inkluderer dette nå også ryggeradar med kollisjonsassistent (RCCA) og blindsonevarsler med kollisjonsassistent (BCA). Begge assistentene hjelper også til med nødbrems om det er nødvendig.

Den oppgraderte versjonen får også varslere om bilen foran kjører av gårde i kø eller ved trafikklys, om en bil er på vei inn i blindsonen når man skal åpne dørene, og om man har vært så uheldig og glemt et barn eller et dyr i baksetet.

Drivlinjen blir derimot uforandret, og bilen byr fortsatt på 204 hestekrefter og en rekkevidde på 484 kilometer. Lading fra 10-80 prosent tar 47 minutter på en 100 kW-ladestasjon, og bilen leveres med 11 kW trefas ombordlader.

Hyundai er godt i gang med den oppgraderte utgaven, som blir tilgjengelig i første kvartal neste år.

Her er bilder av den nye versjonen av Hyundai Kona Electric:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter