- Annonse -
HjemNyheterKlassikeren gjenoppstår!

Klassikeren gjenoppstår!

Jaguar Land Rover har kanskje pensjonert den klassiske utgaven av Land Rover Defender, men den er langt fra død. Nå sørger nemlig Bowler for å puste nytt liv i de ikoniske linjene.

Det har kommet et fåtall biler med et så særegent design at de fleste klarer å spotte disse. Som for eksempel de klassiske versjonene av Bobla, 2CV, Mini og Fiat 500, fire små legender de fleste kjenner igjen.

- Annonse -

I denne ikoniske gruppen finner vi også en liten brite som var særegen på flere områder enn designet.

Sammen med Jeep’en banet nemlig Land Rover vei for de bilene som vi nå kjenner som SUV-modeller, nemlig mer høyreiste biler.

Nå er den klassiske Land Rover selvsagt langt mer en terrengbil enn det vi kjenner som en SUV, men prinsippet bak var det samme ‒ en terrengbil som også kunne kjøres i byen.

Det var brødrene Maurice og Spencer Wilks som opp med ideen om en land-vandrer. De jobbet begge hos Rover, Vandrer på norsk, men drev også med gårdsbruk. Maurice brukte en Jeep i denne jobben, men det var vel ingen grunn til at Rover også kunne lage sin utgave ‒ tenkte de to brødrene.

- Annonse -

Sagnet sier videre at Maurice tegnet den klassiske firkantet formen i sanden, og dermed var de i gang.

Sommeren 1947 hadde de en prototype klar basert på et chassis fra Jeep, og i september samme år sa Rover ja til å produsere 50 testmodeller av terrengbilen.

Den aller første Land Rover debuterte på Amsterdam Motor Show i 1948, og nå vet vi jo hvordan det gikk. Det er denne som i dag heter Land Rover Defender, og som ganske nylig har kommet i en splitter ny generasjon med ganske moderne linjer.

Modellen kalt Defender tok opp tråden til den originale utgaven i 1983, og fikk tilnavnet sitt da Land Rover introduserte en ny modell kalt Discovery i 1989. Et viktig element var den samme formen som ble introdusert i 1948, men til slutt innhentet også de moderne tidene ikonet med det klassiske designet.

- Annonse -

Det aller siste eksemplaret med den lett gjenkjennelige profilen ble laget i januar 2016, og ble auksjonert bort. Dette markerte altså slutten på den klassiske Defenderen.

Men bilen som har fraktet mennesker til de mest uframkommelige stedene, kjørt kongelige, deltatt i redningsaksjoner og ikke minst sørget for at nordmenn har kommet seg enkelt til hytta, er ikke død.

For er det noen som ikke helt har klart å glemme bilen, er det Bowler. Dette selskapet startet med å bygge «safari-biler» allerede i 1985, og i 1990 tok de også steget til Dakar-rallyet for første gang.

I 2012 etablerte de også et formelt samarbeid med Land Rover, som likegodt kjøpte Bowler i 2019.

Nå sorterer de under divisjonen Special Vehicle Operations (SVO) hos Jaguar Land Rover, og skal nå starte opp produksjon av utgaven som ble pensjonert for fire år siden.

Det nye prosjektet har fått navnet «CSP 575», og skal produseres med Bowlers egne drivlinje og Land Rovers V8-motor med 575 hk. Prosjektet skal supplere framtidig motorsportutvikling hos Bowler.

Spesialmerket startet allerede i 2016 utviklingen av en egen plattform kalt CSP (Cross-Sector Platform), men hva dette vil si for den kommende CPS-modellen med 575 hk (ja, derav prosjektnavnet) vil ikke Bowler si noe om bilen før til neste år.

Men vi kan nok forvente oss en ganske så røff utgave som kombinere ytelse med det klassiske designet til Defender 110, og som huser fire passasjerer.

Mange er nok glade for at de klassiske Land Rover-linjene nå får leve videre, men det kan fort bli vanskelig å få tak i denne. Land Rover sier at den skal produseres i et begrenset opplag, uten at de spesifiserer akkurat dette.

Prisen er foreløpig satt til 200.000 pund, så på dette punktet ruller den ikke akkurat i fotsporene til den lille favoritten som så dagens i 1948.

Men det viktigste er uansett at den får leve videre, og det takket være Bowler.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er Ken Blocks nye leketøy, en helelektrisk Audi S1 e-tron quattro. (Fotos: Audi)

Ken Blocks særs spesielle Audi e-tron er klar

Stuntfører Ken Block går elektrisk i en ny serie kalt Electrikhana, og han har litt av en elbil på...
Bilene er i ferd med å vokse ut av dagens parkeringsplasser. (Foto: Bil24)

Bilene vokser ut av parkeringsplassene

Størrelsen på parkeringsplasser tar utgangspunkt i eldre biler, og nå skal regelverket gjennomgås. Resultatet blir mest sannsynlig bredere parkeringsplasser. Bilene...
Dårlige veier kan sette førerassistentene ut av spill. (Fotos: NAF)

Moderne støttesystemer slås ut av dårlige norske veier

På enkelte strekninger er veistandarden så dårlig at den til og med setter de livsviktige førerassistentene i moderne biler...
De første helt førerløse robotaxiene i Kina er nå på plass. (Fotos: Baidu)

Første førerløse robotaxier i Kina

Et lite steg for Baidu, et stort sprang for bilverden? Se video. Mange selskaper og bilprodusenter utvikler selvkjørende biler, og...
Nico Rosberg har fått den aller første kundebilen av Rimac Nevera, kanskje aller verdens råeste serieproduserte bil. (Fotos: Rimac)

Rosberg fikk utlevert første Rimac Nevera

Hva er mer passende enn at en formel 1-verdensmester får det første eksemplaret av kanskje verdens raskeste serieproduserte bil?...
Nio Norge åpner sin andre batteribytte-stasjon i neste uke, og denne befinner seg i Vestby rundt fire mil sør for Oslo. (Fotos: Nio Norge)

Nio åpner sin andre batteribytte-stasjon

Den andre byttestasjonen i Norge, og dermed også i Europa, blir i Vestby rundt fire mil fra Oslo i...
Dette er en helt unik Ford Mustang 1964-modell. (Fotos: Ringbrothers)

En helt ny Ford Mustang 1964-modell

Ringbrothers tar modifisering av eldre biler et hakk lenger enn de fleste, noe denne unike, nye 58-åringen er et...
Porsche har faktisk laget en toppløs Cayenne, men da mener vi også én! (Fotos: Porsche)

Her er den toppløse Porsche Cayenne, men…

Det finnes kun denne ene utgaven, og den kan ikke en gang kjøres på veiene. Porsche tok svært så seriøst...
Ladehybriden Lexus NX byr på mer elektrisk rekkevidde enn det bilmerket selv oppgir. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Lexus NX 450h+ F Sport S

Den ladbare hybriden NX 450h+ går langt elektrisk, den har lavt forbruk på langtur og er svært komfortabel å...
Mercedes har den viktigste historien i bilindustrien, og viser deler av den fram. (Fotos: Mercedes)

Historien bak disse viktige Mercedes-bilene

Fra bilverdens aller første automobil til den berømte Mercedes-Benz SSKL Avus racerbilen. Les historien om noen særs viktige historiske...
Aksel Lund Svindal debuterer i rallycross, og det gjør han i selveste Hell. (Fotos: Red Bull)

Svindal med en helsikes rallycross-debut

Aksel Lund Svindal byttet først ut alpinskiene med asfaltracing. Neste utfordring blir rallycross, og det under selveste Hell-runden. Se...
Ferrari Testa Rossa J er en 75 prosent elektrisk replika av bilen som herjet på racerbanene på slutten av 1950-tallet. (Fotos: The Little Car Company)

Verdens kuleste elbil for junioren?

En 75 prosent stor Ferrari 250 Testa Rossa som når 80 km/t? Ja, takk. Det gjelder alltid å overgå seg...
Rekkverk er viktige for trafikksikkerheten, men de kan også være potensielle farer om de ikke er montert riktig. (Fotos: Trafikksikkerhetsforeningen)

Feilmontert rekkverk er livsfarlig

Dybdeanalyser viser at feil og mangler ved rekkverk er vurdert til å ha medvirket til skadeomfanget i hele 16...
Bacalar er Bentleys mest eksklusive modell i moderne historie. (Fotos: Bentley)

Ultra-eksklusive Bentley Bacalar snart i mål

Bentleys aller mest eksklusive modell i moderne historie er snart i mål, og det setter et dusin kunder sikkert...
100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen til en ensom robot langt oppe i himmelen. (Fotos: Husqvarna)

100.000 robotklippere skal «synge» bursdagssangen

Verdens mest ensomme robot skal feires med et svært så uvanlig kor. Se video. «Et lite steg for mennesket, et...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her