Klassikeren gjenoppstår!

Jaguar Land Rover har kanskje pensjonert den klassiske utgaven av Land Rover Defender, men den er langt fra død. Nå sørger nemlig Bowler for å puste nytt liv i de ikoniske linjene.


Det har kommet et fåtall biler med et så særegent design at de fleste klarer å spotte disse. Som for eksempel de klassiske versjonene av Bobla, 2CV, Mini og Fiat 500, fire små legender de fleste kjenner igjen.

I denne ikoniske gruppen finner vi også en liten brite som var særegen på flere områder enn designet.

Sammen med Jeep’en banet nemlig Land Rover vei for de bilene som vi nå kjenner som SUV-modeller, nemlig mer høyreiste biler.

Nå er den klassiske Land Rover selvsagt langt mer en terrengbil enn det vi kjenner som en SUV, men prinsippet bak var det samme ‒ en terrengbil som også kunne kjøres i byen.

Det var brødrene Maurice og Spencer Wilks som opp med ideen om en land-vandrer. De jobbet begge hos Rover, Vandrer på norsk, men drev også med gårdsbruk. Maurice brukte en Jeep i denne jobben, men det var vel ingen grunn til at Rover også kunne lage sin utgave ‒ tenkte de to brødrene.

Sagnet sier videre at Maurice tegnet den klassiske firkantet formen i sanden, og dermed var de i gang.

Sommeren 1947 hadde de en prototype klar basert på et chassis fra Jeep, og i september samme år sa Rover ja til å produsere 50 testmodeller av terrengbilen.

Den aller første Land Rover debuterte på Amsterdam Motor Show i 1948, og nå vet vi jo hvordan det gikk. Det er denne som i dag heter Land Rover Defender, og som ganske nylig har kommet i en splitter ny generasjon med ganske moderne linjer.

Modellen kalt Defender tok opp tråden til den originale utgaven i 1983, og fikk tilnavnet sitt da Land Rover introduserte en ny modell kalt Discovery i 1989. Et viktig element var den samme formen som ble introdusert i 1948, men til slutt innhentet også de moderne tidene ikonet med det klassiske designet.

Det aller siste eksemplaret med den lett gjenkjennelige profilen ble laget i januar 2016, og ble auksjonert bort. Dette markerte altså slutten på den klassiske Defenderen.

Men bilen som har fraktet mennesker til de mest uframkommelige stedene, kjørt kongelige, deltatt i redningsaksjoner og ikke minst sørget for at nordmenn har kommet seg enkelt til hytta, er ikke død.

For er det noen som ikke helt har klart å glemme bilen, er det Bowler. Dette selskapet startet med å bygge «safari-biler» allerede i 1985, og i 1990 tok de også steget til Dakar-rallyet for første gang.

I 2012 etablerte de også et formelt samarbeid med Land Rover, som likegodt kjøpte Bowler i 2019.

Nå sorterer de under divisjonen Special Vehicle Operations (SVO) hos Jaguar Land Rover, og skal nå starte opp produksjon av utgaven som ble pensjonert for fire år siden.

Det nye prosjektet har fått navnet «CSP 575», og skal produseres med Bowlers egne drivlinje og Land Rovers V8-motor med 575 hk. Prosjektet skal supplere framtidig motorsportutvikling hos Bowler.

Spesialmerket startet allerede i 2016 utviklingen av en egen plattform kalt CSP (Cross-Sector Platform), men hva dette vil si for den kommende CPS-modellen med 575 hk (ja, derav prosjektnavnet) vil ikke Bowler si noe om bilen før til neste år.

Men vi kan nok forvente oss en ganske så røff utgave som kombinere ytelse med det klassiske designet til Defender 110, og som huser fire passasjerer.

Mange er nok glade for at de klassiske Land Rover-linjene nå får leve videre, men det kan fort bli vanskelig å få tak i denne. Land Rover sier at den skal produseres i et begrenset opplag, uten at de spesifiserer akkurat dette.

Prisen er foreløpig satt til 200.000 pund, så på dette punktet ruller den ikke akkurat i fotsporene til den lille favoritten som så dagens i 1948.

Men det viktigste er uansett at den får leve videre, og det takket være Bowler.

Les også:

Les mer om:

Nyheter