Hjem / Nyheter / Kjør på snøen som en proff
Grunnregelen når du kjører på glatte veier er å ta det med ro. (Alle foto: Seat)
Grunnregelen når du kjører på glatte veier er å ta det med ro. (Alle foto: Seat)

Kjør på snøen som en proff

Det kan være skummelt å kjøre på snø, men noen gode tips gjør opplevelsen tryggere. Her er rådene fra en rutinert racerfører. Se video.

Vi er nå midt inne i den verste tiden for bilkjøring her i Norge, og forholdene kan gå fra bare veier til full snøstorm på bare sekunder.

Annonse

Så det som skulle bli en enkel tur kan bli en meget slitsom en, og ikke minst en av det nervepirrende slaget. For uansett hvor rutinert du er, når bilen begynner å skli er det ikke så mye man får gjort.

En som helt klart havner i gruppen rutinert er Jordi Gené, eldre bror av Ferraris formel 1-testfører Marc Gené og som selv har holdt på med motorsport siden 1987.

Seat har tatt 48-åringen med til Innsbruck for å få de beste snøkjøretipsene, og i Tirol-hovedstaden venter både skiftende vær, glatte veier og til dels elendig sikt.

Altså litt som man kan oppleve på de norske vinterveiene.

Gené setter seg inn i bilen, denne dagen en Seat Leon X-Perience med firehjulstrekk, og med morgensola i øyne deler han sitt første råd.

Annonse

Og dette er det viktigste av dem alle:

‒ Forutse hva som er foran og hva som kommer til å skje, og ta det rolig, Det grunnregelen for kjøring i tøffe forhold, sier han.

Hvordan kjører du ned et fjell?

‒ Bruk av motorbremsen er grunnleggende. Kjøring i nedoverbakken i lavt gir vil hjelpe til med å håndtere bilen, og det sliter også mindre på bremsene, sier Gené mens han begynner på en nedstigning i alpene.

Dette gjelder vinter som sommer, men er kanskje enda viktigere på glatte veier hvor bilen lett kan miste grepet.

Som mange har opplevd er det spesielt skummelt når man uforberedt treffer på rene ispartier på veien.

‒ Da er det viktig å beholde roen, og man må unngå plutselige manøvrer. Du må svinge rattet forsiktig og trå lett på bremsen til du er over ispartiet og hjulene begynner å ta tak igjen.

Han advarer også mot uvettig bruk av tåkelys, som leverer mer lys designet til bruk når det regner mye eller i tåke. Dagen de er ute og kjører er det kaldt og klart vær.

‒ Da bruker vi aldri tåkelyset. De skal kun brukes når det er dårlig sikt, og kan blende møtende trafikanter, advarer han.

En annen grunnregelen når kulda setter inn er å parkere bilen i P om det er automat eller i 1. gir om det er en manuell girkasse.

‒ Jeg bruker også å heve vinduspusserne fra ruta slik at de ikke setter seg fast under et snøfall eller stor forandring i været, tipser han.

Og en ting som sier seg selv, men som ikke kan gjentas for ofte, er å holde god avstand til kjøretøyet foran deg på vinterveiene.

På sommeren er bremselengden på 53 meter på tørr asfalt om du kjører i 80 km/t, mens den på glatte vinterveier kan nærme seg 150 meter. Nesten tre ganger så lang stoppelengde, noe som er verd å huske på når du kjører på glatta.

Her ratter Gené rundt på snøen og gir deg noen råd:

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her prøver Audi e-tron seg på et heng som er på 85 prosent. (Alle foto: Audi)

Her kjører Audis elbil opp verdens tøffeste utforbakke

Å kjøre ned verdens villeste utforløype er en utfordring i seg selv. Hva med å …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *