Kia lover to nye elbilmodeller hvert år

Med den nye EV6 har Kia blitt en virkelig storaktør i elbil-markedet, og de ønsker nå å utnytte momentet til det fulle.


Kia EV6 går fra suksess til suksess når det kommer til bilpriser, og det går knapt en måned mellom hver gang elbilen innkasserer en ny «årets bil»-pris.

Den største så langt er bilverdens nest mest prestigetunge, nemlig årets bil i Europa. Den prisen fikk elbilen i slutten av februar.

Og den er fortsatt med i kampen om den aller gjeveste ‒ årets bil i verden.

Vinneren av denne blir offentliggjort under New York International Auto Show i april, og EV6 er en av 10 biler som har tatt seg videre til den siste delkåringen. Og oddsen er vel ganske lav på at den prisbelønte elbilen blir en av tre finalister i kåringen av årets bil i verden.

Det får vi vite 15. mars, for da blir de tre finalistene klare.

Her er Kia EV6:

Den prisbelønte elbilen er sammen med Hyundais Ioniq 5 laget på en ny elbil-plattform som skal ta de to bilmerkene inn i den elektriske framtiden. Og Kia akter virkelig å tråkke på gasspedalen.

Det koreanske merket har gjennomført en såkalt investor-dag, og der løftet de enda mer på sløret om framtiden. Ambisjonene er skyhøye; de ønsker å bli ledende når det kommer til bærekraftige mobilitetsløsninger.

For å klare det trenger de et langt raskere lanseringstempo når det kommer til nye elbilmodeller, og selvsagt selge en drøss med elbiler.

Målet er å selge 1,2 millioner elbiler i 2030, og totalt 4 millioner biler. Av disse skal minst halvparten være miljøvennlig, og de akter også å ta en lederrolle når det kommer til spesiallagde kjøretøy ‒ såkalte PBV (purpose-built vehicle).

Med så høye mål trenger de selvsagt en masse nye modeller, og målsetningen er ganske hårete.

Fra 2023 er planen at merket skal lansere minimum to elbiler i året, og totalt skal det være 14 elbilmodeller på plass innen 2027.

Kias Plan S først offentliggjort i 2020 har tidligere hatt som mål 11 nye modeller innen 2026, og nytt er blant annet to elektriske pickuper samt en rimelig elbil.

De er allerede godt i gang med Kia EV9, en stor SUV på rundt 5 meter.

Denne kommer til neste år, og Kia sier at den skal klare å sprinte opp til 100 km/t på rundt 5 sekunder, får en rekkevidde på rundt 540 kilometer og seks minutter med lading gir 100 kilometer rekkevidde.

EV9 baner også vei for OTA og FoD.

Førstnevnte som står for Over The Air er blitt tilnærmet standard med nye biler, og betyr at programvaren kan oppdateres trådløst og uten at bilen trenger å besøke forhandleren.

FoD står for Feature on Demand og er det nye som nå kommer, og betyr at bilistene kan bestille funksjoner når de trenger det.

For eksempel om bilen er kjøpt med tohjulsdrift, er det mulig å aktivere firehjulsdrift når man skal opp til hytta på vinterfjellet. Da kan man betale for AWD i en kort periode.

Kia EV9 brøyter også vei for AutoMode, som er en kommende kjøremodus som gjør bilen enda mer selvkjørende. Dette skal alle Kia-bilene få fra og med 2026.

En annen god nyhet er at Kia vil gi alle modellene sin egen GT-utgave, og dette starter allerede med Kia EV6 GT.

En masse nye biler og modeller betyr også økt press på produksjonen, og Kia sier at de nå gir forskjellige regioner spesifikke modellansvar i tillegg til produksjonen hjemme i Sør-Korea.

I Europa skal det produseres små og mellomstore elbiler fra 2025, i USA skal de produsere elektriske SUV-er og pickuper fra 2024, i Kina er planen å lansere mellomstore elbiler fra neste år og i India planlegges produksjon av små og mellomstore elbiler fra 2025.

Merket går med andre ord en travel tid i møte.

‒ Kia har gjennomgått omfattende endringer, inkludert endringer i selskapets visjoner, logo, produkter og design, samt strategi, sier Ho Sung Song, president og administrerende direktør i Kia Corporation.

‒ For å realisere selskapets visjon om å bli en ledende leverandør av bærekraftige transportløsninger kommer vi til å fokusere på raskere innføring av nye forretningsmodeller. Vi skal i større grad sette kunden i sentrum og gjennomføre en dynamisk endring, samtidig som vi fortsetter den sunne forretningsvirksomheten.

Kia har som mål å selge 160.000 elbiler i år, noe som skal øke til 807.000 i 2026 og altså 1,2 millioner elbiler i 2030.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter