Hjem / Nyheter / Jadda, Jetta!
Denne bilen satte en ny fartsrekord. (Alle foto: VW)
Denne bilen satte en ny fartsrekord. (Alle foto: VW)

Jadda, Jetta!

En lynrask Volkswagen Jetta har satt ny fartsrekord i sin klasse ‒ med en modifisert motor fra en Golf GTI.

Svært få her hjemme forbinder Volkswagen Jetta med noe hyperpotent og lynraskt. Faktisk er det heller det stikk motsatte, og vi tenker daff og kjedelig.

Annonse

De eldste forbinder Jetta med den firkantede Lada-lignende varianten tidlig på 1980-tallet med teknologi fra Golf I, de som er noe år yngre husker kanskje 2. generasjonen (basert på Golf II) som også var en svært så anonym bil. De som tenker på 3. generasjons Jetta fra 1990-tallet husker den derimot som en litt mer moderne bil.

Deretter har modellen kommet både i 4. generasjon, 5. generasjon og 6. generasjon.

Det er ikke sikkert du en gang har hørt om Volkswagen Jetta, som har kommet under navn som Vento og Bora. Og det er heller ikke så rart. For det var først i 2005 at sedanen kom til Europa som Jetta V, og nå er den borte igjen.

Den 7. generasjonen ble tidligere i år avduket i USA, og der borte er den litt av en favoritt. Faktisk er det solgt over 3 millioner slike i USA, og den nye modellen blir også eksklusiv for det amerikanske markedet. Vi får altså ikke se den på europeiske veier.

Men ok, vi skal nok klare oss med det vi har her hjemme.

Annonse

7. generasjon er så langt unna 1. generasjonen som det nesten er mulig å komme. Den er en ultramoderne bil, og ikke minst har Volkswagen fokusert på de aerodynamiske linjene. Den har faktisk bare et luftdragsug på lave 0,27, noe som er svært bra. Mange vet nok hvordan BMW i8 som kom i 2014 ser ut, og den har for eksempel en dragkoeffisient på 0,26. Så 0,27 er helt der oppe blant de beste.

Ok, vi må nesten se hvordan bilen faktisk er, så her er 2019-modellen:

Så med aerodynamikken som et grunnelement lå det meste til rette for en ny fartsrekord da Volkswagen tok den nye modellen med seg til saltørkenen i Bonneville.

Motoren var en 4-sylindret turbo (TSI) fra EA888-serien som vi blant annet finner i Golf GTI og den kommende Jetta GLI, og den yter originalt 245 hestekrefter. Men det holder ikke om man skal sette fartsrekord, så ingeniørene kastet seg over den. Da de var ferdig med jobben var det kun selve motorblokken og veivakselen som var original, resten var byttet ut.

Det resulterte i krefter som i en skikkelig sportsbil, mer eksakt 608 hestekrefter ved 8.500 omdreininger.

I tillegg modifiserte de bilen på andre områder, som at de senket den og satte på noen spesialdekk.

Så med en motor som en racerbil, fantastisk aerodynamikk og gode dekk skred de til verket, og målet var å passere 335,50 km/t ‒ den daværende rekorden.

Og Jetta innfridde med 338,15 km/t, noe som er ny rekord i BGC/G-klassen.

Så det er kanskje på tide å endre oppfatningen av den litt trøstesløse Jetta, den firkantede boksen som var like sjarmerende som en boks med sardiner.

Ja, den som en gang så slikt ut:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *