Ja, dette er faktisk en Boble


Du tror kanskje du kjenner igjen en Boble når du ser en? Tro om igjen!

2019 er et litt trist år. For i juli setter Volkswagen det endelige punktumet i Bobla-historien, og kanskje verdens mest gjenkjennelige bilmodell parkeres for godt.

Bilen som satte Volkswagen på kartet har levd på lånt tid en del år allerede, og selv om tyskerne har prøvd å holde liv i den lille sjarmøren med nye utgaver er det de historiske Boblene vi er glade i.

Volkswagen i Nord-Amerika har allerede kommet med en farvel-versjon av generasjonen som ble introdusert i 2003, men etter den siste krampetrekningen må vi altså nøye oss med de som allerede er her.

Og slike historiske biler finnes det mange av. Og de kommer i flere versjoner enn du kan ane.

Til helga arrangeres et av de mange årlige Concours d’Elegance-utstillingene, og denne gang finner elegante klassiske modeller veien til Florida og Amelia Island.

Der skal de aller flotteste konkurrere om heder og ære, men det er også rom for diverse andre klassikere også.

Deriblant 12 versjoner av Bobla som du knapt har sett maken til.

Som for eksempel den ingen kunne gjettet faktisk er en Boble, nemlig en Karmann Ghia Type 1.

Boble-kjennere ser at navnet på denne spesielle bilen avslører at det faktisk er en Boble. Type 1 er nemlig den offisielle benevnelsen på modellen som ble produsert til 2003, og Karmann Ghia er bygd opp fra denne.

Denne vakre bilen har altså chassis og mekaniske deler fra en Boble, stylet av italienske Carrozzeria Ghia og satt sammen av bilbyggerne hos Karmann.

Resultatet er en Boble som ser ut som… alt annet enn en Boble.

Allerede tilbake i 1955 kom de aller første sportsbillignende bilene kjent som Karmann Ghia, og da de satte sluttstrek i 1975 hadde de produsert nærmere en halv million biler.

En av disse var altså en konseptmodell fra 1965 som nå finner veien til Florida. Bilen tilhører den store Grundmann-samlingen, og er sammen med en Rometsch Beeskow Coupé fra 1951 sendt fra Tyskland for å vises fram.

En annen spesiell modell som skal vises fram er den som kun er kalt Heb. Dette er en Hebmüller Cabriolet Type 14A, en bil som ble laget rett etter krigen for å sysselsette de ansatte, og er av alle ting en sportsbil.

Jepp, denne skulle være det sportslige alternativet, og den merkelappen hadde muligens ikke hadde gått hjem i dag.

Det finnes altså et utall biler som er produsert på plattformen til Bobla, og det skulle nesten bare mangle.

For det er faktisk hele 21 millioner Bobler å ta av.

Det er så mange at Bobla er verdens 4. mest solgte bil gjennom tidende.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Trist som faen ‒ historiens siste Boble

Her er den første typen Boble og farvel-versjonen sammen. (Alle foto: VW)

Les mer om:

Nyheter