HjemNyheterI år sjekkes 17.000 norske bruer

I år sjekkes 17.000 norske bruer

Etter den forferdelige brokollapsen i Italia har det blitt stilt spørsmål om noe lignende kunne skjedd i Norge. Statens vegvesen beroliger bekymrede trafikanter.

Tirsdag kollapset en diger betongbru på en av hovedveiene i Italia, A10. Morandi-brua i Genoa på rundt 200 meter var satt opp på 1960-tallet, og store deler av konstruksjonen kollapset rundt 45 meter ned over et jernbanespor, en elv og et varehus.

- Annonse -

Det var mange kjøretøy på brua, og til nå er 39 personer bekreftet omkommet og flere titalls er skadet. Opp mot 20 personer er også savnet etter den forferdelige ulykken, men det er også flere som er funnet i live.

Hva som gikk galt er fortsatt uklart, men et voldsomt regnvær kan ha spilt inn. Autostrade per l’Italia er ansvarlig for brua, og hevder at de gjennomførte omfattende vedlikehold i 2016. Saken etterforskes nå, og Autostrade per l’Italia har fått 15 dager på seg til å finne ut hva som gikk galt.

Brukollapsen har sendt sjokkbølger verden over, for når dette kan skje i Italia kan det vel skje over alt?

I Norge finnes det rundt 17.500 bruer på riks- og fylkesveinettet som Vegvesenet forvalter, og de seneste årene har det stadig vært nyheter om bruer som ikke vedlikeholdes i henhold til det nasjonale regelverket.

- Annonse -

Vegvesenet holder nå på med et omfattende vedlikeholdsarbeid i tunnelene, og vegdirektør Terje Moe Gustavsen sa blant annet da statsbudsjettet ble lagt fram at bruene blir nedprioritert i år.

Men det betyr ikke det samme som at de er farlige.

– Vi har god kontroll på våre bruer, og de er trygge å kjøre på, sier avdelingsdirektør Børre Stensvold i Vegdirektoratet.

– Det er ingen gitt å garantere for enhver tenkelig situasjon. Men det har ikke skjedd i moderne tid at en norsk veibru har falt ned som en følge av manglende vedlikehold eller tilstandskontroll, legger han til.

- Annonse -

Vegvesenet opplyser at de i fjor gjennomførte 14.248 inspeksjoner av norske bruer ‒ 3.789 hovedinspeksjoner og 10.459 enkeltinspeksjoner.

I år er det planlagt 17.000 inspeksjoner. Det er rundt 17.500 bruer inkludert ferjekaier på riks- og fylkesvegnettet

Vegvesenet utbreder nå en av landes eldste motorveibruer, 51 år gamle Kirkelinna-bruene i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)
Vegvesenet utbreder nå en av landes eldste motorveibruer, 51 år gamle Kirkelinna-bruene i Lier. (Foto: Kjell Wold, Vegvesenet)

Bruinspektør Stein Fergestad hos dr. ing Aas-Jakobsen har 30 år i faget, både med konstruksjon av bruer og inspeksjoner for Statens vegvesen.

– Jeg mener Vegvesenets periodiske hovedinspeksjoner er et helt vesentlig bidrag til å unngå plutselige sammenbrudd, sier Fergestad til Vegnett.no.

– 5-årsinspeksjonene, sidemannskontroll og overordnet kontroll fra regionene og Vegdirektoratet gjør at feil blir oppdaget i tide, legger han til.

Han har ikke inngående kjennskap til brua i Genoa, men har studert bildene.

‒ Jeg vil ikke spekulere i hvorfor den falt ned, sier Stensvold.

‒ Morandi-brua i Genova synes å ha en svært uvanlig konstruksjon. Den er en kombinasjon av fagverksbru og skråstagsbru, hvor skråstagene er utført i spennarmert betong. Vi har 17 skråstagbruer i Norge, men ingen av dem har et bæresystem lik Morandi-brua.

Det har også vært brukollapser i Norge, men ikke som følge av konstruksjonssvikt eller mangel på vedlikehold.

Disse har oppstått i en kombinasjon av bygging og naturkrefter, og det ferskeste eksempelet er Skjeggestadbrua på E18 i Vestfold i 2015. Under bygging ble det utløst et jordskred grunnet arbeid på en golfbane i nærheten, ifølge undersøkelser i etterkant. Skadene på pilarene førte til at kjørebanen fikk en alvorlig knekk, men brubane og pilarer sto.

Brua ble revet ned og bygd opp igjen etter kollapsen, og er nå i drift.

Vegvesenet opplyser at årlig får rundt 10 bruer alvorlige skader som en følge av ytre påkjenninger, i de fleste tilfeller grunnet påkjørsler.

Alle norske bruer på riks- og fylkesvei skal ifølge regelverket gjennomgå en grundig hovedinspeksjon hvert 5 år.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...
Nye regler sier at nye dekk skal komme med en etikett som viser egenskapene. (Foto: Continental)

Kjøpe nye dekk? Denne etiketten bør du sjekke

Drivstoffutgiftene har skutt i været både for elbiler, bensinbiler og dieselbiler, og det gjelder å spare der det er...
Bentley kan nå presentere en storesøster til SUV-modellen Bentayga, en EWB-versjon. (Fotos: Bentley)

Åh, en enda større Bentayga

Bentley har opplevd en vanvittig suksess med SUV-modellen Bentayga, og nå slår de til med en enda større versjon. Porsche...
Dette er den nye generasjonen av Range Rover Sport. (Fotos: JLR)

Her er en ny Ranger Rover Sport

Det har gått ni år siden Ranger Rover kunne vise fram dagens Sport-utgave, men nå er det endelig duket...
Maxus e-Deliver er klar i en ny generasjon. (Fotos: RSA)

Nå kommer Maxus e-Deliver 3 i flere utgaver

Knapt to år etter at den helelektriske varebilen var på plass i Norge, kommer det en ny generasjon. Det ruller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her