Hyller ikonisk sykkel fra 1980-tallet


Suzuki børster støvet av navnet Katana, og hyller den kanskje mest futuristiske motorsykkelen de noensinne har laget.

I 1981 fantes det ikke alskens duppeditter som vi vi ikke klarer å leve uten nå. For eksempel satt telefonen fast med en ledning, musikken var i plateform, filmer kom store kassettbånd og TV-valget var enkelt ‒ kun en kanal.

Noen få hadde hørt om såkalte datamaskiner, mens ingen hadde hørt om internett. Det var ikke oppfunnet.

Det var altså enklere tider, men det var også framtidsvisjoner den gang.

Suzuki slet med salget av sine prestasjonssykler på slutten av 1970-tallet, og følte at de måtte ta grep.

Men hva skulle de gjøre?

Det var de faktisk ikke sikker på selv, men de kjente til en som kunne sykkeldesign. Så de kontaktet Hans Muth, en tidligere BMW-designer, og selskapet Target Design hvor han var en av tre ansatte fikk jobben med å komme opp med noe helt nytt.

Og det gjorde de da også.

De designet noen helt nytt, og den futuriske sykkelen så ikke ut som noe annet.

For eksempel var frontlykta firkantet, den hadde en aerodynamisk tank som gikk helt ned i et sete som ikke var flatt, og det var smarte deksler som de bak motoren. Ingen av tingene hadde motorsyklene før Katana.

Så i 1981 må dette har sett svært så radikalt ut:

Tohjulingen var basert på GSX1100S, og det skulle ikke stå på kreftene heller. Toppfarten var 241 km/t, og Suzuki hevdet hardnakket at dette var verdens raskeste MC i 1981.

Men MC-journalistene lot seg ikke imponere, for Katana var altfor spesiell. Men heldigvis bryr ikke folk seg om hva motorjournalister mener, så salget gikk strykende.

Katana ble en suksess, og et av de virkelige ikonene fra 1980-tallet.

Faktisk var den så vellykket at den i en eller annen form ble produsert helt til 2006, men da var det også slutt.

Nå har imidlertid retroperspektivet innhentet Suzuki, og om få måneder lander det en helt ny Katana hos forhandlerne.

Den ser ikke helt ut som den gamle, men vi ser raskt likheter.

2020-modellen av Katana er basert på GSX-S1000F, og har fått K5-motoren som GSX-R1000-modellen hadde i 2005/2006.

Det betyr 150 hestekrefter, og en styling som roper 1980-tallet. Den er ikke lenger verdens raskeste, men som det gamle ikonet vil nok også denne tiltrekke seg greit med oppmerksomhet.

For jaggu ser den fortsatt ikke litt futurisk ut, gjør den ikke?

Følg bil24 på Facebook

Les også:

MC-politiet får automatgir

Her er de nye motorsyklene til politiet. (Alle foto: Honda)

Les mer om:

Nyheter