Hondas gatelovlig super-MC mot en Superbike

Så hvor raskt er egentlig CBR1000RR-R Fireblade SP, denne gatelovlige racingmaskinen på to hjul signert Honda? Jo, uhyre rask, viser en britisk test.


Som Ducati er også Honda opptatt av å lage motorsykler som bærer arven fra racerbanen og over til vanlige gater, noe som blant annet har resultert i en sykkel med et fabelaktig langt navn ‒ CBR1000RR-R Fireblade SP. Fireblade er for øvrig en klassisk benevnelse, og Honda har laget slike utgaver i mer enn 20 år.

Under utviklingen av denne så Honda tilbake på de aerodynamiske egenskapene til RC213V som de introduserte for noen år siden, en MC som var tilnærmet en moto-GP-utgave i gatelovlig drakt.

I tillegg har de montert på det som finnes av ytelsesdeler, slik som for eksempel quickshifter, Öhlins-dempere og Brembo-bremser.

Motoren på tusen kubikk er tunet til å yte voldsomme 217 hestekrefter ved 14.500 r/min, mens det maksimale dreiemomentet ved 12.500 r/min lyder på 113 Nm.

På toppen har de brukt det de har av lette materialer, så matchvekten lyder kun på 201 kilo. Det betyr mer enn én hk per kilo, og det hjelper alltid når målet er fart. For det er nettopp derfor Honda utviklet Fireblade SP ‒ den skal gå fortest mulig rundt en bane.

Så hvor godt har de lyktes?

Vel, Honda har selv testet det ut rundt Oulton Park i England, hvor det også arrangeres runder i det britiske Superbike-mesterkapet.

Dit dro de en helt standard CBR1000RR-R Fireblade SP som det også er mulig å få kjøpt i Norge, og den eneste forskjellen i forhold til den i butikken er at de satte på mønsterfrie dekk.

For de skulle nemlig sammenligne den mot Hondas Sukerbike-utgave som Glenn Irwin bruker i det britiske mesterskapet med nummer 2 på kåpen, og da måtte iallfall dekkene være like.

Det blir nesten som å kjøre en Ferrari 488 mot Ferraris formel 1-bil, noe som jo er ganske så urettferdig.

Nå er det også regler for Superbike-syklene, hvor utgangspunktet må være motorsykler som er mulig å få kjøpt. Det betyr samme chassis og motor som Fireblade, men også enda mer tunet ECU (motorstyreenhet) og enda kjappere gir samt en nedre minimum matchvekt på 168 kilo.

Oppgaven til Irwin var å kjøre både den gatelovlige og den rene racingsykkelen rundt den 4,33 kilometer lange Oulton Park, og testene ble selvsagt gjort samme dag og under samme forhold.

Og på den sjette og siste runden på CBR1000RR-R Fireblade SP noterte han seg for en rundetid på 1:39,054 minutt, noe som kun var 2,872 sekunder bak tiden han oppnådde med sin Superbike-utgave samme dag.

Er ikke det imponerende nok, så kan vi nevne at en slik rundetid hadde holdt til 11. beste startspor under BSB Superstock-løpet arrangert tidligere i år. Og det altså med en standard og gatelovlig MC. Ganske utrolig.

Her er en videosnutt som viser Fireblade SP rundt banen:

Irwin, som altså hever sin lønn hos Honda, var da også sjokkert.

‒ Jeg skjønner ikke hvordan en sykkel rett ut fra utstillingslokalet kan gjøre det så bra som det denne standard Fireblade SP gjorde, sier han.

‒ De to syklene er veldig, veldig like. Jeg er ikke overrasket, fordi jeg elsker denne sykkelen, men dette var bare utrolig. Og den kom virkelig «rett fra utstillingslokalet» uten noen modifikasjoner, og jeg trengte noen runder på å gjøre meg kjent med den. Hadde jeg kjørt enda flere runder er jeg ganske sikker på at det hadde gått enda fortere.

Havier Beltran, sjef for Honda Racing UK, var kanskje enda mer overrasket.

‒ CBR1000RR-R Fireblade danner riktignok grunnlaget for Superbike-sykkelen vi bruker, men å oppnå den rundetiden Glenn klarte på en standard produksjonsmodell er bare absolutt mind-blowing.

Irwin ble for øvrig nummer sju under runden på Oulton Park, og noterte seg for en bestetid på 1:35,042 minutt i løpet som ble kjørt 19. mai.

Jason O'Halloran på en Yamaha vant runden og hadde beste rundetid på 1:34,581, mens Ducati-fører Christian Iddon leder sammenlagt etter sesongens ni av totalt 27 runder er kjørt.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Motorsykkel