Hjelp, ladeluka sitter fast!


Det er et enkelt triks for å åpne en ladeluke som er frosset fast.

Elbiler og norsk vinter kan være en utfordring. Ikke bare går det utover rekkevidden når kulda setter inn, for bare det å få den ladet opp kan vise seg å bli litt av en kamp.

Problemet er todelt. For det første kan ladelokket på elbilen fryse fast slik at den ikke lar seg åpne, og for det andre kan ladeluka fylles av snø og is slik at det er umulig å få satt kabelen inn i kontakten.

For ikke alle produsentene har tatt høyde for norsk vinter, og blant annet sendte Hyundai Norge et brev til Kona electric-eierne hvor de beklaget situasjonen og sa at de jobbet med å løse problemet.

Men det finnes heldigvis råd.

‒ Med en plastpose og varmt vann, får du raskt opp en frossen ladeluke, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han påpeker at det er viktig å koste nøye rundt ladeluka når det snør, men skulle uhellet være ute og ladeluka fryser fast er det råd.

NAF sier at om du fyller en plastpose med varmt vann og legger den inntil ladeluka, så smelter isen på kort tid. De mener at dette er den enkleste måten å smelte isen på når du står parkert på gårdsplassen eller ute i gata.

‒ Det er også andre alternativer som du kan bruke. En hårføner for eksempel. Da er du avhengig av strøm, så det kan være vanskelig om du står langt unna der du bor, sier NAF-rådgiveren.

‒ Et annet alternativ er å ta seg en tur på et kjøpesenter og parkere i garasjen en liten stund, fortsetter han.

Det er også mulig å ta noen forholdsregler som kan løse frostproblemet.

Å koste bilen regelmessig kan altså være smart, og det å dekke til ladeluka slik mange dekker over frontruta er et annet tips.

‒ Finn noe som dekker ladeluken og som kan holdes fast med panseret. Det kan være dørmattene i bilen eller andre ting, men det er greit at det er noe av gummi så ikke lakken blir skadet, sier Sødal.

Det er over 200.000 elbiler på norske veier, og vi har som kjent en lang og kald vinter her i nord. Flere av produsentene har åpenbart ikke tenkt så veldig mye over fastfrosne ladeluker, et problem som ifølge NAF spesielt rammer biler med ladeluka foran og luker uten gummiforpakning, hvor snø og vann lett trenger inn mens du kjører.

‒ Vi håper produsentene tar til seg erfaringene de gjør i Norge og lager en bedre patent på ladeluka, avslutter Nils Sødal.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Enormt rekkevidde-tap med takboks

Hvordan klarer en Volkswagen e-Golf seg mot Skoda Octavia stasjonsvogn i en forbrukstest med takbokser? (Begge foto: NAF)

Les mer om:

Elbiler Nyheter