Hjelp, hvordan er lysregelen?


Kun en av tre bilister kan regelen om kjørelys. Her får du svaret.

Nye biler har ikke akkurat dempet forvirring rundt kjørelys. De fleste moderne biler har nemlig sensorer som automatisk slår på baklysene når det blir mørkt, og disse er altså slått av i dagslyset.

Og forvirring ute blant folket er nærmest komplett.

I en fersk undersøkelse gjort av Norstat på vegne av Codan Forsikring svarer nemlig kun 30 prosent riktig på spørsmålet om kjørelys. Det er kun nærmere en av tre det!

Nå advarer UP om regelen, NAF er kritiske og Codan er bekymret.

Forvirringen skyldes at det er kommet en ny regel som få åpenbart har fått med seg.

De aller fleste tror nemlig at den gamle regelen som sa at både baklys og frontlys skal være tent er den som gjelder, men det er altså feil.

Riktig svar er dermed at kjørelys bare er påbudt foran på bilen.

– Det er bare frontlysene som må være på. Resultatene fra undersøkelsen viser at det er mange sjåfører som ikke er klar over at de selv kjører uten baklys, sier Georg Richvoldsen i Codan Forsikring.

Grunnen til endringen er et EU-direktiv fra 2012 som ble innført for å spare drivstoff og dermed redusere utslipp.

Nye biler har en auto-funksjon som tenner baklysene når det blir mørkt, og dermed kjører mange rundt med en mørkt bakende.

Og uheldigvis skjer dette også når baklysene burde vært tent.

Utrykningspolitiet advarer mot farlige situasjoner, og er klare på at det er føreren som har ansvaret for at lysene er tilpasset forholdene.

– Det kan oppstå farlige situasjoner hvis lysene ikke er tent, eller kommer på for sent, for eksempel i tunneler, sier UP-sjef Runar Karlsen.

– Det er sjåførens ansvar at man har gode lys under alle forhold. Det betyr at kjørelysene skal være på både foran og bak når det er mørkt ute, påpeker han.

Problemet inntreffer når lysvelgeren står på «Auto» og sensorene ikke oppfatter at lysene burde vært tent.

– Typiske norske værforhold med tåke og regn kan skape problemer for automatikken. Derfor oppfordrer vi sjåfører til aktivt å velge kjørelys foran og bak idet de setter seg bak rattet, sier Karlsen.

Allerede i 2017 gikk NAF ut og advarte mot dette problemet, og hevdet at EU-regelen gjorde den norske trafikken farligere.

NAF oppfordrer førere til å skru på lyset manuelt i skumring og snøføyke, og ikke alltid stole på automatiske kjørelys.

– De færreste bilprodusentene lager biler med spesielle spesifikasjoner for Norge. Og siden EU-direktivet er det som gjelder, leveres bilene kun med kjørelys foran, sier ​Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

– Det enkle rådet i høst- og vinterhalvåret vil være å skru på lysene manuelt. Enten du har lysbryter eller betjening på skjerm kan du sette på vanlige nærlys slik at de lyser hele tiden. Da er også baklysene tent uansett vær og føreforhold, sier Sødal.

Norstat-undersøkelse viser at de eldre vet best.

For 43 prosent av de mellom 50 og 59 år svarte riktig på spørsmålet, mens kun 17 prosent av de mellom 18 og 29 år var oppdatert på kjørelysregelen.

– Resultatene er overraskende da de yngste sjåførene burde ha fått med seg de nye reglene på kjøreopplæringen, sier Richvoldsen.

Norstat delte også svarene opp i bilmerker-grupper, og eiere av Kia, Suzuki og Skoda var de som svarte mest riktig.

De minst opplyste? Jo, eiere av Mazda og Hyundai.

Kanskje ser de lyset nå?

Følg bil24 på Facebook

Les også:

EU-regelen som gjør norsk trafikk farligere

Dette er et vanlig syn på norske veier - en bil uten baklysene tent. (Foto: NAF)

Les mer om:

Nyheter