Her er Subarus særs viktige elbil

Toyota har allerede vist fram sin elbil kalt bZ4X, og nå følger Subaru opp med sin helelektriske bil kalt Solterra.


Grunnen til at vi nevner bZ4X er at Toyota og Subaru har gått sammen for å lage en ny elbil-plattform som blant annet skal sørge for firehjulsdrevne elbiler, og for Subarus del er denne kalt e-Subaru Global Platform.

Toyota har altså vist fram sin kommende helelektriske modell, og nå følger Subaru opp med sin elbil.

Bilen har fått et litt mindre kryptisk navn enn sin halvsøster, nemlig Solterra ‒ Sol og jord, der altså.

‒ Solterra blir en real allværsbil med Subaru sitt DNA i behold, sier Torbjørn Lie, daglig leder hos Subaru Norge.

‒ Den tar Subaru sin velkjente firhjulsdrift til neste steg, med et nytt system som driver for- og bakhjulene med separate motorer som standard, legger han til.

Subaru er smart nok til å gå for en SUV i det populære C-segmentet når de tar steget over til elbiler, og Solterra har fått ganske perfekte mål: 4,69 meter lang, 1,86 meter bred og 1,65 meter høy.

Rent designmessig kan den altså minne om bZ4X, og har til dels skarpe kanter og en sekskantet grill og definerte hjulbuer.

Innsiden er også ganske så romslig, og Subaru opplyser at kabinen måler 1,94 meter og takhøyden er på 1,16 meter. Utstyrt med et glasstak faller denne til 1,15 meter.

På bildet av en japansk konseptutgave av Solterra kan vi også se en veldig definert midtkonsoll med en liggende skjerm på toppen, og bak rattet med sine mange knapper kan vi også spotte en liten skjerm som viser farten og slike ting.

Dette ser jo vitterlig bra ut, gjør det ikke?

Firehjulsdrift er viktig for Subaru, men Solterra blir også tilgjengelig med kun forhjulsdrift. Med kun en elmotor vil rekkevidden øke, noe som er en viktig ting når kundene skal kjøpe en ny elbil.

Subaru har utviklet et nytt system for Solterra som driver for- og bakhjulene med separate motorer, så her bør framkommeligheten være svært godt ivertatt.  

‒ Til glede for eksisterende og nye Subaru-venner har Solterra også X-Mode AWD som standard, sier Lie.

‒ Den får dessuten en ny Grip Control-funksjon som sørger for at e-SUVen kan kjøre med konstant hastighet og stabilt på røffe veier. Ingen skal være i tvil om at du kommer dit du vil, når du vil, også med neste elektriske Subaru-generasjon! slår han fast.

Så hva med spesifikasjonene?

Jo, Subaru opplyser faktisk en forventet rekkevidde for Solterra. Men denne er basert på den japanske versjonen og er målt i WLTC, så denne vil nok variere litt fra WLTP-rekkevidden vi bruker i Europa.

Den gir uansett en pekepinn, og rekkevidden er satt til cirka 530 kilometer for den med forhjulsdrift og rundt 460 kilometer for AWD-utgaven.

Batteriet er på 71,4 kWh, mens utgaven med en motor og forhjulsdrift har 201 hestekrefter og AWD-versjonen kan skilte med 215 hk.

AC-lading har en maks effekt på 6,6 kW, mens DC-ladingen har en toppfart på 150 kW.

FWD-versjonen har 18-tommers felger og dekk med dimensjonen 235/60, mens AWD-utgaven også er mulig å få med 20-tommers felger og dekk med dimensjonen 235/50.

Sammen med Toyota har de altså utviklet en ny plattform som skal sikre gode kjøreegenskaper, og som også skal ivareta sikkerheten.

Ifølge Subaru «absorberer strukturen kollisjonsenergien effektivt og overfører belastningen til flere deler av karosseriet».

Dette skal ikke bare gi god beskyttelse for de i bilen, men skal også beskytte høyspennings-komponentene i elbilen.

Solterra blir en hjørnestein i Subarus elbilsatsning i tiden framover, men «den skal også overføre egenskapene som kundene har blitt vant med gjennom nåværende SUV-modeller», opplyser merket.

De understreker at målet er å «frambringe glede til alle», møte utfordringene knyttet til global oppvarming og klimaendringer samt fortsette å «bringe glede» også i framtiden.

Toyota og Subaru har som kjent havnet litt på etterskudd når det kommer til elbiler, noe de selv har tatt konsekvensen av.

For i 2019 bestemte de seg for en felles satsing hvor de tok det beste fra begge merkene, og under slagordet «La oss lage stadig bedre biler sammen» har ingeniører fra begge selskapene deltatt i utviklingen av elbiler.

Et eksempel på hva de har fått til får vi stifte bekjentskap med til neste år, for leveringene av Solterra skal etter planen starte i midten av 2022.

Her er bilder av den særs viktige nye modellen til Subaru, Solterra:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter