Her er Cupras aller første egne modell

For bare noen få år siden laget Cupra de litt mer råe utgavene av Seat-modeller. Nå lager de helt egne biler, og den aller første laget fra grunnen av heter Formentor.


Vi har forventninger til Cupra, for dette er altså den
avdelingen som tidligere sto for de litt hissigere utgavene av Seat-modellene.

Og ut fra bildene til den første egne modellen virker det som
at de innfri, og vi kan iallfall slå fast at dette ikke er en Seat-modell.

Nå er vi heller ikke overrasket, for vi har faktisk sett
denne bilen før. Cupra viste oss konseptet allerede under fjorårets Genève
Motor Show, og den første egne Cupra-modellen er en crossover med svært så sportslige
linjer.

Som vi vet gir Seat alle modellene navn etter spanske
steder, og Cupra Formentor er døpt etter en klippe på ferieøya Mallorca. Der
finner vi Kapp Formentor, hvor vinden og bølgene har formet klippene nærmest som
skulpturer.

Og en liten skulptur er også bilen Formentor.

Den ser både robust og røff ut, spesielt med sitt coupéfallende tak og lakkert i to-tonet sølvgrå som bilen under.

La oss ta størrelsen først. Den er 4,45 meter lang, 1,83
meter bred og 1,51 meter høy. Dette er omtrent på størrelse med en Audi Q3.

Akselavstanden er på 2,68 meter, mens bagasjerommet er
oppgitt til 450 liter.

Bilen er som standard utstyrt med felger på 19 tommer, og på
innsiden av disse finner vi 18-tommers Brembo-bremser.

På innsiden får den selvsagt også et moderne infotainment med en 12-tommers skjerm, og den har heller ikke overraskende støtte for både Apple CarPlay og Android Auto og er alltid tilkoblet nettet.

Den har også en drøss med førerassistenter, og befinner seg
på nivå 2 på den selvkjørende skalaen som går fra 0 til 5.

Og selvsagt kommer den med ekte bøtteseter, som jo
skikkelige sportsbiler skal ha.

Men hva byr den på av krefter?

Jo, her har Cupra en av de aller mest potente 2-liters turbomotorer
som Volkswagen-gruppen har, og Cupra-ingeniørene har fått ut hele 310
hestekrefter med et maksimalt dreiemoment på 400 Nm ut av denne.

Bilen får også firehjulsdrift, og systemet 4Drive sørger for
å gi de hjulene som trenger krefter akkurat det til enhver tid.

Men de har også en hybridversjon som kanskje er enda mer
aktuell.

Her har de koblet en 1.4-liters TSI-motor på 150 hk sammen
med en elektrisk motor på 115 hk, og totalt gir det bilen 245 hk og 400 Nm.

Dette er en ladbar hybrid med en batteripakke på 13 kWh, og den
elektriske rekkevidden er oppgitt til rundt 50 kilometer.

Begge drivlinjene er koblet til en DSG dobbeltclutch-kasse,
og byr på elektronisk girskifter kalt shift-by-wire som skal gi enda bedre og
mer behagelige girskifter.

Den har også intelligent DCC-chassis og progressiv styring, så
denne bør fungere godt rundt en racerbane.

Hva alt dette resulterer i rene ytelser sier ikke Cupra noe
om, men denne tøffingen skal du nok ikke yppe deg altfor mye mot.

Her er flere bilder av Formentor som kommer senere i år.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter