Annonse
Hjem Nyheter Først nå får kinesiske biler antiskrens

Først nå får kinesiske biler antiskrens

Etter bilbeltene er antiskrens den viktigste sikkerhetsmessige utviklingen i bilindustrien. Og mens vi har tatt den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC) for gitt i mange år har den livreddende teknologien manglet i kinesiske biler.

Men det blir det heldigvis slutt på nå. Global NCAP sier nå at 12 av de viktigste bilprodusentene i Kina har blitt enige om å installere den livreddende teknologien i nye biler.

Dette skal skje fra januar 2018. Til sammen har de 12 produsentene en markedsandel på 85 prosent i Kina.

Nyheten ble kjent under lanseringen av Stop the crash i Kina tirsdag.

‒ ESC er en viktig livreddende teknologi og Stop the crash ønsker dette viktige steget fra kinesiske bilprodusenter varmt velkommen, sier David Ward i organisasjonen Stop the crash.

Saken fortsetter under Annonsen

Elektronisk stabilitetskontroll er et hjelpemiddel for sjåfører til å holde kontroll på bilen. Systemet tar automatisk over om føreren er i ferd med å miste kontrollen på kjøretøyet, og vil dermed kunne hindre ulykker.

Den universelle forkortelsen er ESC, men bilprodusentene lager ofte egne beskrivelser og forkortelser på denne teknologien. Den mest kjente forkortelsen er ESP, som mange av produsentene bruker.

Kanskje ikke veldig overraskende var det Toyota som introduserte forgjengeren til ESC først. Det skjedde så langt tilbake som i 1983, og modellen Toyota Crown hadde et slags antiskrenssystem for alle fire hjulene.

I 1987 introduserte Toyota, Mercedes og BMW veigrepskontroll-systemer, men i motsetning til ESC kontrollerte systemet kun hjulene rett fram, og ikke når bilen svingte.

Så, i 1990, kom Mitsubishi med det første systemet som inkluderte antispinn og antiskrens. De kalte det TCL, og det er dette systemet som nå har blitt til det Mitsubishi kaller ASTC.

I 1995 ble det vi i dag kaller ESC introdusert av tre bilprodusenter. Mercedes var først med ESP i flaggskipet Mercedes-Benz S 600 Coupé. Deretter fulgte BMW med det i 7-serien, før Toyota dukket opp med et slikt system i, ja riktig, Crown.

Frank-Werner Mohn var en av de bak ESP-systemet til Mercedes i 1995.
Frank-Werner Mohn var en av de bak ESP-systemet til Mercedes i 1995.

I 1997 kom Audi med sitt, mens sikkerhetsbeltets mor, Volvo, kom med ESC i 1998.

ESC har vært påbudt i EU i tre år, og alle nyere modeller har en slik teknologi. EU har tidligere uttalt at ESC kan forhindre 500 dødsfall og 2.500 alvorlige skader i året bare i Europa.

Også i tiden før påbudet var det vanlig at bilene hadde dette systemet.

Det er ikke bare Kina som henger etter når det kommer til sikkerhetsutstyr. I for eksempel India ble kollisjonsputer påbudt så sent som i denne måneden.

Men som kjent, bedre sent enn aldri!

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
73FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker