Hjem / Nyheter / Formel E blir enda råere
Formel E blir stadig mer populært, og nå er også BMW på plass. (Foto: BMW)
Formel E blir stadig mer populært, og nå er også BMW på plass. (Foto: BMW)

Formel E blir enda råere

Til helga innledes den femte sesongen av formel E, og ting er i ferd med å bli skikkelig seriøst.

Motorsporten er som bilindustrien for øvrig i ferd med å snu fokus fra fossildrevne kjøretøy til elektriske, og det er kanskje ikke så veldig rart.

Annonse

For en av de store fordelene med batteridrevne kjøretøy kontra forbrenningsbiler er den umiddelbare kraften som er tilgjengelig, noe som jo er viktig når det kommer til akselerasjon.

Elbiler er altså i utgangspunktet raskere fra null, og de som for eksempel har kjørt en av verstingmodellene til Tesla har muligens kjent på det enorme momentet helt fra bunn av. Det føles rett og slett som om du blir skutt ut av kanon når du banker gasspedalen helt ned med en Tesla P100D-variant.

Så det er ikke unaturlig at motorsporten også ser mot slike drivlinjer, og en serie som var svært tidlig ute er den elektriske varianten av formel 1, nemlig formel E.

Den serien ble etablert i 2014, og kom etter en idé fra Jean Todt ‒ tidligere sjef for både Ferraris formel 1-lag og det internasjonale motorsportforbundet FIA.

Konseptet er slik at lagene får utlevert både chassis, batteri og dekk som skal brukes av alle. Dette jevner ut konkurransen, men lagene har fortsatt mange muligheter til å skape sine egne biler.

Annonse

Teknologi og utvikling rundt drivverkkomponentene gjøres av lagene selv, noe som innebærer at de selv står for ting som elmotor, drivaksel, bremsesystem, kraftoverføring, oppheng og kjøling.

Alt dette henger sammen med utvikling av ordinære elbiler, så for produsentene er det mye å hente på å delta i en slik serie.

Og det ser man nå på interessen.

Sesongen 2018/2019 byr på hele 11 lag og 22 førere, og blant disse finner vi seks produsenter med store elbilplaner i tiden framover ‒ Audi, BMW, DS, Jaguar, Nissan og Mahindra. Sistnevnte er en indisk gigant som satser tungt, og er blant annet eiere av italienske Pininfarina som nylig viste fram en elbil med 1.900 hestekrefter.

Til neste sesong kommer også Mercedes også Porsche inn i sirkuset, så da blir det virkelig kamp om tronen.

Et av de nye lagene er BMW, og BMW i Motorsport har slått seg sammen med den amerikanske racinglegenden Michael Andretti som var med allerede i sesong 1.

Sammen skal de altså måle muskler mot den gamle rivalen Audi og andre store elbilprodusenter.

‒ Jeg er svært spent foran den første sesongen hvor vi har et fullstendig fabrikksamarbeid med BMW. Andretti og BMW har brukt de to siste sesongene til å lære å jobbe sammen, alt slik at BMW i Andretti Motorsport skal være klar for sesong 5. Jeg kan ikke vente på å se BMW iFe.18 på banen, sier Andretti.

Det andre nye laget er Nissan, som har overtatt plassen til partneren Renault.

Slik ser Nissans bil ut:

Årets sesong byr på en rekke nye ting og forbedringer, og FIA tar nå kjørespillene litt mer inn i virkeligheten. De introduserer nemlig noe svært så publikumvennlig som kalles «Attack Mode».

De som har spilt kjøresimulatorer har sikkert vært bort i en effekt som gir bilene mer kraft over en begrenset tid, og som kan brukes til å kjøre forbi konkurrentene. Det er nettopp dette «Attack Mode» byr på i formel E.

Førere får et begrenset antall muligheter til å gjøre dette under løpene som varer 45 minutter pluss en runde, og da får de mer krefter tilgjengelig. Hvor mange ganger avsløres ikke før 60 minutter før løpsstart, slik at det ikke skal være mulig å spikre en taktikk på forhånd.

Førerne bestemmer selv når de vil bruke dette, og må da kjøre over et spesielt felt og trykke på en knapp. Dette kommer garantert til å skape ny dramatikk under løpene.

Slik fungerer «Attack Mode»:

Som vanlig kan også fansen stemme fram biler som skal få ekstra kraft (25 kW) under løpene kalt «Fanboost», og dette økes fra tre til fem biler.

Årets sesong byr også på en helt ny generasjon biler, og det blir slutt på å bytte biler midtveis i løpet. Nå er batteripakken økt fra 28 kWh til 54 kWh og blitt så stor at den varer alle rundene, og toppfarten har gått fra 225 km/t til betraktelig høyere 280 km/t.

Mer kraft vises også fra 0 til 100 km/t. Den faller fra 3,0 sekunder og ned til 2,8 sekunder, mens hestekreftene har økt fra 240 til 270 hk med Gen2-bilene. I «Attack Mode» byr bilen på totalt 335 hk.

I tillegg er det gjort en rekke andre forbedringer, og alt fra dekk, bremser til chassis og sikkerhet er oppgradert foran den femte sesongen.

Alt dette har også økt vekten, men kun marginalt fra 880 til 900 kilo.

Her er en video som viser hvordan bilene er bygd:

Også nytt fra 2018/2019-sesongen er ny supportserie. Jaguar introduserer I-Pace eTrophy som skal kjøre i forbindelsen med VM-rundene, og støtteserien skal kjøres i 10 av sesongens 13 runder.

Årets sesong starter altså 15. desember med en runde i Saudi-Arabia, og det hele avsluttes med to runder i New York i midten av juli. Formel E er en ren byserie, noe som betyr at alle løpene kjøres i vanlige bilgater.

Regjerende mester er den tidligere franske formel 1-føreren Jean-Éric Vergne som kjører for det kinesiske teamet Techeetah utstyrt med Peugeot-drivverk.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er faktisk en Harley-Davidson. (Alle foto: HD)

Ja, dette er faktisk en Harley!

Se for deg en skjeggete tøffing med skinnvest, halvhjelm og et iltert blikk komme kjørende …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *