Formel 1 rundet 1.000 løp

69 år etter det første formel 1-løpet på Silverstone i England ble det løp nummer 1.000 kjørt i Kina søndag.


Henry Fords samlebånd-teknikk førte til flere og billigere
biler utover 1910-tallet, og i kjølvannet fulgte selvsagt racing.

Allerede på 1920-tallet ville de mer fartsglade av oss
konkurrere med biler, og det poppet opp stadig nye løp.

Franskmennene var tidlig ute, og de første løpene mellom forskjellige
byer startet allerede i 1894. Som med mange franske konkurranser, som for
eksempel Tour de France, ble også det aller første løpet arrangert av en avis
som ville ha mer å skrive om, mer bestemt Le Petit Journal som kjørte på med et
«rally» på 126 kilometer mellom Paris og Rouen.

På 1920-tallet ble det litt mer seriøst, og det ble etablert
Grand Prix-løp som heldigvis også gradvis tok løpene fra de åpne veiene med en
drøss med alvorlige ulykker til mer sikre racerbaner.

Etter krigen ble arrangørene av Grand Prix enige om å
etablere en VM-serie for førere, og i 1950 ble det aller første løpet kjørt på
Silverstone.

Den historiske begivenheten tiltrakk seg de aller største
navnene den gang, og blant annet var kong George VI, dronning Elisabeth og prinsesse
Margaret på plass.

22 førere stilte til start i selve løpet (26 prøvde å
kvalifisere seg), og løpet ble dominert av Alfa Romeo, som stakk av med alle de
fire første plassene. Italienske Giuseppe Farina vant løpet, og han ble også
den første verdensmesteren i det som i dag er kjent som formel 1.

Kun halvparten av bilene klarte å fullføre løpet, og den
aller svakeste bilen ble slått med hele seks runder.

Første sesong besto av sju runder, og i tillegg til British Grand
Prix besto disse av Monaco, Indianapolis 500, Sveits (i Bern), Belgia (Spa-banen),
Frankrike (i Reims) og Italias Grand Prix på Monza-banen.

Av biler var som sagt Alfa med, i tillegg til kjente merker
som Ferrari, Maserati og Jaguar (i samarbeid med Ferrari) med på den første
sesongen.

Bilene var allerede i 1950 noen raketter, og den
legendariske Alfa Romeo 158 (utrolig nok utviklet i 1938!) klarte 270 km/t og vred
ut rundt 350 hestekrefter av den 1.5-liters store motoren.

Åtte år senere ble serien også utvidet til en VM-serie for
konstruktørene, og slik har det altså vært siden.

Det finnes selvsagt en drøss med rekorder i formel 1, så vi
nevner kun de viktigste.

  • Flest seire: Michael Schumacher 91
  • Flest seire i en sesong: Michael Schumacher/Sebastian
    Vettel 13
  • Flest pole: Lewis Hamilton 84
  • Fleste raskeste runder: Michael Schumacher 77
  • Flest pallplasseringer: Michael Schumacher 155
  • Flest løp som er ledet fra start til mål: Ayrton
    Senna 19
  • Fleste pole og etterfølgende seier: Lewis
    Hamilton 47
  • Flest løp med pole, seier og raskeste runde:
    Michael Schumacher 22
  • Flest VM-titler: Michael Schumacher 7

Årets sesong består av 10 team og 20 førere, og søndag ble
altså løp nummer 1.000 i formel 1 kjørt.

Den æren tilfalt Kinas Grand Prix i Shanghai, og et forholdsvis udramatisk løp endte med at den regjerende mesteren Lewis Hamilton tok sesongens 2. seier. Mercedes sikret seg nok en dobbelseier da finske Valtteri Bottas ble nummer to, og Mercedes har dermed 1-2 i samtlige tre løp så langt denne sesongen.

Her er de to i front:

Totalt etter årets tre første løp topper Hamilton med 68
poeng, med Bottas som vant åpningsrunden i Australia på 2. plass med 62 poeng.

De to har allerede stukket fra resten av konkurrentene, og
nederlandske Max Verstappen er nærmest med sine 39 poeng.

Det skal kjøres hele 21 løp i 2019, så helt avgjort er det ikke selv om Mercedes har dominert stort så
langt.

Les mer om:

Nyheter Motorsport