- Annonse -
HjemSuperbiler«Formel 1»-bil for vanlig vei

«Formel 1»-bil for vanlig vei

Det er ikke akkurat en liten oppgave å skulle lage en ny «versting» når man heter McLaren og har stått bak superbiler som P1 og F1, men det har de altså nå gjort.

Og de har like godt gitt den et formel 1-navn, for den er døpt etter den legendariske formel 1-føreren Ayrton Senna, brasilianeren som omkom på racerbanen.

- Annonse -

«Du forplikter deg til et slikt nivå at det ikke er noe kompromiss. Du gir alt du har ‒ alt, absolutt alt.»

Sitatet tilhører Senna, og har fulgt McLaren som et spøkelsesaktig ekko gjennom hele utviklingsprosessen. De har altså ikke godtatt noe annet enn det absolutt beste under utviklingen av den råeste banebilen som også kan kjøres på vanlig vei.

Selv med den tåredryppende cockpitformen vi har sett fra dem tidligere og en uvanlig «uren» form, har de puttet inn sitteplass til to personer. Litt for å understreke at denne også kan brukes til butikken, og ikke bare er en rendyrket racingmaskin.

- Annonse -

Men det skulle vel bare mangle at det også er mulig til å la en passasjer oppleve dette villdyret.

For det er nettopp McLaren Senna er. Et villdyr hvor de har fokusert om setet, rattet og pedalene. Altså selve kjøreopplevelsen.

De har slanket det så mye at den tidligere superbilen McLaren F1 nesten framstår som den tjukke slektningen, og bruk av nye materialer har sendt vekta helt ned til 1.195 kilo.

- Annonse -

Legger vi til at V8-motoren yter 800 hestekrefter med et dreiemoment på det samme så blir dette ellevilt. 668 hestekrefter per tonn er drøye greier.

De har strammet opp ramma, opphenget og understellet, og denne bør sitte tilnærmet som en formel-bil rundt svingene.

Og de har virkelig jobbet med aerodynamikken, noe som er grunnen til den noe klumpete formen som vi ikke ser så ofte lenger. Her hever og senker deler seg like raskt som den akselerer, alt for å gjøre den mer effektiv. Mindre marktrykk på rettstrekningene, mer i svingene, mer effektiv bremsing og raskere opp i fart ‒ alt dette styres av bevegelige deler som justeres lynraskt.

Hele pakken trenger luft, altså kjøling, og dermed ender man altså opp med et slik designmessig resultat. Ingen kompromiss, ifølge Senna!

Vi kan vel si at den jaggu ser litt ut som et villdyr også.

Det er en sjutrinns automatisk kasse som leverer kraften til bakhjulene, for dette er ikke en firehjulstrukket bil om du skulle tro det. Den har selvsagt girhendler bak rattet, og kan kjøres i manuell modus. Og når vi snakker om rattet, som vanlig holder McLaren det reneste mulig. Så ingen knapper der.

McLaren har også puttet tre moduser inn i bilen, slik at den butikkturen du tar gjennomføres mest mulig behagelig. De tre er Comfort, Sport og Track.

Dette er selvsagt en moderne bil, så den har også en infotainmentskjerm hvor det er mulig å styre ting fra. Ellers finner det ikke så mange knapper rundt omkring, men slik er jo moderne biler.

Og for de som lurer på om ikke McLaren tenker på eldrift, så kan vi legge til at det gjør de. Men Senna var av den gamle klassen, som kjørte disse bråkete og råe formel 1-bilene på slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Da er det kanskje på sin plass å vente med den nye teknologien litt til.

Bilen er den tredje i planen McLaren har mot 2022, hvor de har planlagt 15 nye modeller eller oppgraderinger ‒ inkludert biler med eldrift.

McLaren Senna skal produseres i 500 eksemplarer, og vil koste 7,5 millioner kroner i England. Superbilen får sin debut under Genève Motor Show i mars.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Mercedes gir oss det aller første glimtet av innsiden til den kommende elbilen EQE SUV. (Fotos: Mercedes)

Første glimt av innsiden til Mercedes EQE SUV

Her oser det luksus! Det går unna over hos Mercedes. De hamrer nemlig ut nye elbilmodeller i et rasende tempo,...
Skoda viser nå litt av innsiden på sitt nye konsept, og der er det en stor vertikal skjerm. (Fotos: Skoda)

Skoda pirrer med en gigantisk skjerm

To uker før det nye helelektriske Skoda-konseptet blir vist fram slipper merket et bilde av innsiden, og det viser...
Dodge Durango her flankert av Challenger SRT Super Stock (t.v) og Charger SRT Hellcat Redeye lever videre inn i 2023. (Fotos: Dodge)

Verdens sterkeste SUV lever videre

Dodge har bestemt seg for å fortsette produksjonen av SUV-beistet Durango SRT Hellcat. Nå er ikke Dodge noe unntak i...
Den spilleren som første slår en hold-in-one på hull 15 i BMW Championship tar med seg en BMW i7. (Fotos: BMW)

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste...
Mercedes forlater nå Formel E, og gjør det med stil. (Fotos: Daimler)

Mercedes forlater Formel E på topp

Etter tre sesonger er det slutt for Mercedes i Formel E, og de rundet av på best mulig måte...
Her møtes den digitale og ekte verden, for Porsche har like godt laget en ekte Sally fra «Biler». (Fotos: Porsche)

Porsche har laget en ekte Sally fra «Biler»

Dagens animasjoner visker ut grensene mellom den digitale og virkelige verden. Så hvorfor ikke lage en digital bil sånn...
Nå er det klart for ny programvare til Skoda Enyaq som gjør bilen enda bedre. (Fotos: Skoda)

Oppdateringer gir Enyaq raskere lading og bedre vinter-rekkevidde

Skoda ruller nå ut system-oppdateringene som kom med Enyaq Coupé til alle Enyaq iV-bilene. Tidligere i sommer åpnet Skoda Norge...
Candela P-12 Shuttle er en rask, sjøsyk-fri og stille flyvende elektriske ferje. (Fotos: Candela)

En flyvende og lynrask elferje

Mer behagelig enn dette blir det ikke. Candela P-12 Shuttle flyr nemlig lydløst over bølgene. Se video. Svenske Candela grunnlagt...
GT-versjonen av Kia EV6 er ganske så ekstrem ‒ og veldig moro! (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Kia EV6 GT

Som Bjørn Skifs ville sunget ‒ härligt, härligt, men farligt, farligt – Kia EV6 GT er fantastisk moro, men...
Frankrike skjenket navnet limousin til bilverden, og Peugeot har også hatt sine ganske spesielle utgaver. (Fotos: Peugeot)

Peugeots spesielle presidentbiler

Den franske presidenten kan selvsagt ikke fraktes i en helt vanlig bil, og Peugeot lager mer enn gjerne biler...
Den ypperste klassen i rallycross-VM går nå inn i en elektriske æra med helt nye elbiler. (Fotos: Red Bull)

Tidenes raskeste rallycross-biler

En ny æra starter i lille Stjørdal. Rallycross-VM har nemlig avduket sine elektriske biler. Det har kun vært en Mr....
Mate Rima hadde ikke mye høy i hatten da han ble med Nico Rosberg på jomfruturen av det elektriske beistet Rimac Nevera. (Fotos: Rimac)

Rosberg skremte vannet av Mate Rimac

Mate Rimac var ganske så svett i passasjersetet da Nico Rosberg luftet den aller første kundebilen av det som...
Brabus har gjort Mercedes EQS enda mer aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Og det gjør ikke noe at den også har blitt sportsligere i utseende. (Fotos: Brabus)

Oi, Brabus har gitt Mercedes EQS mer rekkevidde

Verdens aller mest aerodynamiske masseproduserte bil har blitt enda aerodynamisk, noe som betyr enda mer rekkevidde. Da Mercedes skulle utvikle...
Mercedes-AMG-One har endelig gått inn i produksjon, fem år etter at den første ble vist fram. (Fotos: Daimler)

Endelig er produksjonen av Mercedes-AMG One i gang

En av tidens aller villeste gatebiler har endelig entret produksjonen. I 2017 var det 50 år siden AMG ble stiftet...
En ny Lamborghini Urus er bare dager unna, og den er lynrask. (Fotos: Lamborghini)

Ny lynrask Lamborghini Urus på gang

En ny Urus-utgave er rett rundt hjørnet, og er så rask at den har satt ny SUV-rekord i det...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her