Hjem / Superbiler / «Formel 1»-bil for vanlig vei
McLaren kommer med sin villeste bil til nå, McLaren Senna. (Alle foto: McLaren)
McLaren kommer med sin villeste bil til nå, McLaren Senna. (Alle foto: McLaren)

«Formel 1»-bil for vanlig vei

Det er ikke akkurat en liten oppgave å skulle lage en ny «versting» når man heter McLaren og har stått bak superbiler som P1 og F1, men det har de altså nå gjort.

Og de har like godt gitt den et formel 1-navn, for den er døpt etter den legendariske formel 1-føreren Ayrton Senna, brasilianeren som omkom på racerbanen.


«Du forplikter deg til et slikt nivå at det ikke er noe kompromiss. Du gir alt du har ‒ alt, absolutt alt.»

Sitatet tilhører Senna, og har fulgt McLaren som et spøkelsesaktig ekko gjennom hele utviklingsprosessen. De har altså ikke godtatt noe annet enn det absolutt beste under utviklingen av den råeste banebilen som også kan kjøres på vanlig vei.

Selv med den tåredryppende cockpitformen vi har sett fra dem tidligere og en uvanlig «uren» form, har de puttet inn sitteplass til to personer. Litt for å understreke at denne også kan brukes til butikken, og ikke bare er en rendyrket racingmaskin.

Men det skulle vel bare mangle at det også er mulig til å la en passasjer oppleve dette villdyret.

For det er nettopp McLaren Senna er. Et villdyr hvor de har fokusert om setet, rattet og pedalene. Altså selve kjøreopplevelsen.

De har slanket det så mye at den tidligere superbilen McLaren F1 nesten framstår som den tjukke slektningen, og bruk av nye materialer har sendt vekta helt ned til 1.195 kilo.

Legger vi til at V8-motoren yter 800 hestekrefter med et dreiemoment på det samme så blir dette ellevilt. 668 hestekrefter per tonn er drøye greier.

De har strammet opp ramma, opphenget og understellet, og denne bør sitte tilnærmet som en formel-bil rundt svingene.

Og de har virkelig jobbet med aerodynamikken, noe som er grunnen til den noe klumpete formen som vi ikke ser så ofte lenger. Her hever og senker deler seg like raskt som den akselerer, alt for å gjøre den mer effektiv. Mindre marktrykk på rettstrekningene, mer i svingene, mer effektiv bremsing og raskere opp i fart ‒ alt dette styres av bevegelige deler som justeres lynraskt.

Hele pakken trenger luft, altså kjøling, og dermed ender man altså opp med et slik designmessig resultat. Ingen kompromiss, ifølge Senna!

Vi kan vel si at den jaggu ser litt ut som et villdyr også.

Det er en sjutrinns automatisk kasse som leverer kraften til bakhjulene, for dette er ikke en firehjulstrukket bil om du skulle tro det. Den har selvsagt girhendler bak rattet, og kan kjøres i manuell modus. Og når vi snakker om rattet, som vanlig holder McLaren det reneste mulig. Så ingen knapper der.

McLaren har også puttet tre moduser inn i bilen, slik at den butikkturen du tar gjennomføres mest mulig behagelig. De tre er Comfort, Sport og Track.

Dette er selvsagt en moderne bil, så den har også en infotainmentskjerm hvor det er mulig å styre ting fra. Ellers finner det ikke så mange knapper rundt omkring, men slik er jo moderne biler.

Og for de som lurer på om ikke McLaren tenker på eldrift, så kan vi legge til at det gjør de. Men Senna var av den gamle klassen, som kjørte disse bråkete og råe formel 1-bilene på slutten av 1980-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Da er det kanskje på sin plass å vente med den nye teknologien litt til.

Bilen er den tredje i planen McLaren har mot 2022, hvor de har planlagt 15 nye modeller eller oppgraderinger ‒ inkludert biler med eldrift.

McLaren Senna skal produseres i 500 eksemplarer, og vil koste 7,5 millioner kroner i England. Superbilen får sin debut under Genève Motor Show i mars.

Følg bil24.no på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Bugatti Divo er laget for svinger, men er ikke noe sinke rett fram heller. (Alle foto: Bugatti)

Bugatti med ny superbil

«Lykken ligger ikke rundt neste sving. Lykken er neste sving». Iallfall om du kjører Bugattis …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *