Ford kjøper seg inn i elbilmerke

Ford Motor Company tarnå en snarvei til nye elbiler, og investerer hele 4,3 milliarder kroner ielbilmerket Rivian.


Ford har kanskje kommet litt sent ut av elbil-startblokken, men
er nå så seriøs i sin satsing at de legger rundt 100 milliarder kroner i elbil-potten.

Det skal føre til en rekke elbilmodeller, og de to første
nøkkelbilene fra og med 2020 er allerede bekreftet. En elektrisk modell løst
basert på sportsbilen Mustang, og en elektrisk versjon basert på verdens mest
populære pickup F-150.

Men nå kjøper de seg en aldri så liten snarvei, noe som i
rene penger koster dem 4,3 milliarder kroner.

Det er nemlig summen de har lagt inn i Rivian, og som gir
Ford muligheten til å bruke teknologien og løsningene det lille elbilmerket har
utviklet.

Og la det være helt klart, det er imponerende greier de nå
får fatt i.

Rivian har laget seg en plattform som de har kalt for skateboard,
som byr på lavt tyngdepunkt med gode kjøreegenskaper. Både batteripakken,
drivenheten, opphenget, bremsesystemet og det termiske systemet er under
hjulhøyden, noe som resulterer i god innvendig plass.

I fjor presenterte Rivian de to første bilene laget på denne plattformen, enkelt og greit kalt R1T og R1S. Den med bokstaven T (truck) er en elektrisk pickup, mens S står for SUV. Rivian kaller selv bilene for «Adventure Vehicles», et begrep de til og med har varemerket.

Begge bilene byr på teknologiske løsninger helt i øverste
klasse, det er ytelser som hvilken som helst sportsbil, og det er
batteriløsninger som selv Tesla hadde vært stolt av.

Skateboard-bilene er laget for villmarken, og tåler altså en
trøkk. Begge takler for eksempel et vannivå på hele 1 meter, mens
bakkeklaringen er på 360 mm for pickupen og 365 mm for SUV’en.

Rekkevidden er også av det mer imponerende, og her er de oppgitte
minimumsrekkeviddene:

Batteri
R1S (SUV)
R1T (pickup)
105 kW
386 km
370 km
135 kWh
499 km
483 km
180 kWh
660 km
644 km

Begge modellene kommer med elmotor på hver av hjulene, og
hver av disse leverer 197 hestekrefter. Totalt opplyser Rivian at 105
KWh-utgaven leverer 402 hk til girkassen, 135 kWh-utgaven 753 hk og 180
kWh-utgaven leverer 700 hk.

Dreiemomentet er også noe helt utenom det vanlige, og som
med antall hestekrefter er også dreiemomentet det samme både på R1T og R1S.

105 kWh har et dreiemoment på 560 Nm og leverer utrolige
7.000 Nm til bakken. De to andre alternativene har et dreiemoment på 1.120 Nm,
og momentet som leveres ut til bakken er på ufattelige 14.000 Nm.

Slepekrok? Ingen problem for Rivian, som drar det aller meste
etter seg.

Dette har altså Ford kjøpt seg inn i, og sammen skal de
utvikle nye modeller basert på plattformen.

‒ Vi er glade for å investere i og samarbeide med Rivian, sier
Ford-leder Bill Ford.

‒ Jeg har blitt kjent med og respekterer RJ, og vi deler et
felles mål for å skape en bærekraftig framtid for vår industri gjennom
innovasjon.

RJ er Rivians grunnlegger RJ Scaringe.

‒ Dette strategiske partnerskapet markerer en ny viktig
milepæl i vår satsning for å akselerere overgangen til bærekraftig mobilitet,
sier han.

‒ Ford har en langvarig satsing på bærekraft, med Bill Ford
som en av bransjens tidligste forkjempere, og vi er glade for å bruke vår
teknologi for å få flere elektriske biler på veien.

Rivian er altså hardsatsende, og hentet nylig inn seks
milliarder kroner i en ny investeringsrunde. Nå får de altså også Ford med på
laget, og det blir spennende hva som kommer ut av det nye partnerskapet.

Les mer om:

Elbiler Nyheter