- Annonse -
HjemNyheterFolket flykter fra bilene

Folket flykter fra bilene

Med selvkjørende biler satser bilindustrien mye på bildeling i framtiden. Og kan skyte seg selv i foten.

For selvkjørende biler betyr ikke bare at privatpersoner kan dele biler på en enkel måte. I framtiden kan du bare bestille en slik via en app, og den står utenfor på det gitte tidspunktet.

- Annonse -

Selvkjørende åpner også turdelingsmarkedet opp enda mer. Selskaper som Uber og Lyft vil kunne drive taxi-lignende forretning uten å måtte betale en sjåfør, og dermed går kostandene betraktelig ned.

For den ordinære taxinæringen må dette betone seg som et aldri så lite mareritt.

Og allerede nå ser vi tegnene på hva som kommer til å skje.

Nemlig at folket slutter å eie egen bil.

- Annonse -

Turdelingsselskapet Lyft som operer i alle de store amerikanske byene har publisert sin rapport fra 2017, og det er ikke hyggelig lesing for bilprodusentene ‒ eller drosjenæringen.

De hevder at de har gjennomført hele 375,5 millioner turer, en oppgang på 130 prosent. Disse er fordelt på 23 millioner forskjellige passasjerer, nær en dobling, og de har 1,4 millioner førere, også nær en dobling.

Og nå kommer vi til det store poenget.

For Lyft hevder at 50 prosent av passasjerene bruker bilen mindre på grunn av dem, og hver fjerde hevder at det å eie bil er blitt mindre viktig.

- Annonse -

Og de sier at nærmere 250 000 allerede har droppet det å eie bil.

Om en kvart million allerede nå har bestemt seg for at de ikke trenger egen bil, kan vi bare tenke oss hvordan dette vil bli når de selvkjørende bilene kommer for fullt kanskje en gang sent ut på 2020-tallet.

For 83 prosent av de som Lyft har spurt sier at de allerede nå, uten å helt vite hvordan selvkjørende biler fortoner seg, er åpen for å ta slike biler.

Om det er mørke skyer over framtidens bilsalg og den tradisjonelle drosjenæringen så er det solskinn over antall biler, trafikken, trafikkulykker og miljøet. For alle de tingene er de selvkjørende bilene utelukkende positivt.

At turdelingsnæringen har sett mulighetene de autonome bilene gir er hevet over enhver tvil. Uber har for eksempel allerede inngått en svær avtale med Volvo som innebærer at de kjøper en grunnmodell av XC90 som de skal utstyre med egen autonom teknologi.

Lyft på sin side har inngått et lignende samarbeid med Ford hvor de skal plassere sin selvkjørende plattform på toppen av Ford-modeller.

De forbereder seg altså på det som kommer.

Og det er roboter i form av selvkjørende biler. Og stadig flere aksepterer dem. Og kommer til å bruke dem.

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her