Euro NCAP har kjørt to nye modeller gjennom testkverna, og begge er sikre biler.
For heldigvis har normen nå blitt 5 stjerner når det kommer til kollisjonstest av nye biler, og de to nye modellene som Euro NCAP nå har testet innfrir også ‒ på en måte.
For både 2. generasjon Range Rover Evoque lansert i fjor og Citroën
C5 Aircross med Safety+ fikk full score.
Men.
For selv om Citroën C5 Aircross kommer med mye
sikkerhetsutstyr som standard, må du punge ut ekstra for å sitte i en 5-stjerns
bil.
Uten Safety+ som legger til en radarsensor til kameraene og åpner også opp for automatisk nødbrems for syklister blir det «kun» 4 stjerner på SUV-modellen.
Range Rover Evoque klarte altså 5 stjerner som standard, og
i sum er det to sikre SUV-modeller som nå er testet.
‒ Disse resultatene viser at bilprodusenter fortsatt er
ivrige og i stand til å oppnå de høyeste sikkerhetsvurderinger, sier generalsekretær
i Euro NCAP, Michiel van Ratingen.
‒ Det er spesielt oppmuntrende å fortsatt se en utbredt dekning
og forbedring av avanserte teknologier som AEB (auto nødbrems) og lane support
(automatisk filsentrering), legger han til.
EU har på gang enda strengere krav til bilenes
sikkerhetsutstyr, så bilprodusentens tvinges til å legge inn stadig ny teknologi.
‒ Det er en god nyhet at noen av de grunnleggende førerassistent-teknologiene
endelig blir et krav fra 2022, men heldigvis er de fleste kjøretøyprodusenter
allerede langt foran dette allerede i dag, sier van Ratingen.
Standardutgaven av Citroën C5 Aircross scoret 87 prosent i «voksen
beskyttelse», 86 prosent i «barne-beskyttelse», 59 prosent i «myke trafikanter»
og 75 prosent i «sikkerhetsassistenter».
Utgaven med Safety+ scoret 89 prosent i «voksen beskyttelse»,
86 prosent i «barne-beskyttelse», 67 prosent i «myke trafikanter» og 82 prosent
i «sikkerhetsassistenter».
Her krasjer de C5 Aircross:
Range Rover Evoque scoret hele 94 prosent i «voksen
beskyttelse», 87 prosent i «barne-beskyttelse», 72 prosent i «myke trafikanter»
og 73 prosent i «sikkerhetsassistenter», og totalt ble det altså full pott på
SUV-modellen.
Her testet den:
Tidligere i år har Euro NCAP testet tre modeller, og både
Seat Tarraco, Mercedes-Benz G-klasse og Honda CR-V har endt opp med 5 stjerner.
Her er alle bilene testet fra 2018 og til nå, rangert i synkende rekkefølge: