Etter 106 år kommer Aston Martin med en SUV

Aston Martin når en skikkelig milepæl når de endelig kanpresentere SUV-modellen DBX.


Ikke overraskende, i og med at Aston Martin er merket til
James Bond og stort sett lager sportsbiler, er det nesten utelukkende menn som
kjøper seg en Aston Martin.

Nå er ikke det noe stor krise i seg selv, for inntektene
fortsatte å øke også i 2018. Totalt leverte merket nærmere 6.500 biler i fjor, noe
som var rundt 1.500 flere enn i 2017.

Men tross et økende salg er det også noen skjær i sjøen.

Et av disse er store investeringer i en ny fabrikk i Wales som også inkluderer en ny satsing på elbiler, og en annen er at det fortsatt er knyttet veldig mye usikkerhet rundt Brexit og hva det i så fall vil medføre.

Dette har blant annet ført til en synkende aksjekurs, så det
henger noen tunge skyer over det britiske merket.

For det å kun lage dyre sportsbiler for menn innebærer en viss
risiko, selv med 007 på laget.

Aston Martin har selvsagt forstått dette for lenge siden, og funnet ut at de må stå på flere bein.

Nærmere bestemt kvinnebein.

Så etter å ha vært i tenkeboksen kom de opp med en potensiell
løsning ‒ en lekker SUV-modell som også kan tiltrekke seg kvinnelige kunder.

Dermed var det bare begynne å planlegge en helt ny modell,
og i 2015 kunne de vise fram det første resultatet.

Under Genève Motor Show viste de fram konseptet DBX, og den
gang var det en ren elbil som skapte furore på messen.

Og Aston Martin var konkret da de beskrev den potensielle
kunden ‒ svært så konkret.

Det var en kvinne fra California, og hun var i slutten av
30-årene. Ja, de hadde til og med satt et navn på henne ‒ Charlotte.

Javel.

Men det ble raskt klart at Charlotte ble snytt for en helelektrisk
SUV fra Aston Martin.

Neste gang britene viste den fram var et par år senere, og
da var planen å «kun» gjøre den til en hybrid.

Også dette var overambisiøst.

For spoler fram ytterligere ett år, var også hybridplanen droppet.

Så når Aston Martins nå har lansert sin første SUV i sin 106 år lange historie er det altså en bensinversjon, men navnet er iallfall det samme ‒ DBX.

Aston Martin setter altså opp en ny fabrikk i Wales som skal
ta hånd om fremtidige elbiler, som jo den opprinnelige planen for DBX også var.

Men det er klart at den uansett skal produsere DBX, og det har
ført til en helt ny plattform dedikert for SUV-modeller. Akkurat det er en
kjempefordel, og noe svært få produsenter har.

Så ingeniørene har hatt unike muligheter til å sette sammen
den perfekte SUV-modellen, og på DBX har de både fokusert på innvendig plass og
sportsbil-lignende kjøreegenskaper.

Og dette er virkelig en Sport Utility Vehicle, men trykk
sport.

Aston har nemlig plassert inn den samme motoren som vakre
DB11 og Vantage kan skryte av, en 4-liters turbo V8 med nærmere 550
hestekrefter og et dreiemoment på 700 Nm. Ja, den som kommer fra AMG.

0-100 km/t går unna på 4,5 sekunder, mens toppfarten er satt
til 291 km/t.

For å sende kreftene enklest og raskest mulig til hjulene
har DBX fått en 9-trinns automatkasse, og firehjulsdrift og en aktiv senterdiff
og en elektronisk bakdiff (eDiff) som skal sørge for maksimalt grep hele tiden.

Resten av det mekaniske har også et svært så sportslig preg,
så her er det bare å forvente kjøreegenskaper fra øverste hylle.

Dette er altså en bil som kan være briste eller bære for merket, så de har virkelig klinket til med alt de har også når det kommer til materialer og teknologi.

De har for eksempel hentet setene fra DB11, og slått til med nesten utelukkende dyre materialer på innsiden som gir kupeen et svært så moderne og eksklusivt preg.

Den har et digitalt instrumentpanel på 12,3 tommer, mens
berøringsskjermen i midten er på 10,25 tommer og det er også et 360-graders ryggekamera
og annen «ny» teknologi.

Og ja, dette er også Aston Martins aller første 5-seter.

Så DBX er altså en slags familiebil, og Aston garderer seg
slik at den skal passe de aller fleste.

Bagasjerommet er på 632 liter, og baksetene kan splittes med
40:20:40. Det passer jo alle.

Men det er mulig å spesialtilpasse den med en rekke pakker.

Du får for eksempel den med en kjæledyrpakke, inkludert en bærbar
vask for bikkja som elsker søla, og en snøpakke som blant annet gjør det
enklere å frakte skiene. Hmmm.

Så ja, en perfekt SUV for de som har hytte på Geilo.

Aston Martin tilbyr diverse andre pakker samt andre valg
både for utsiden og innsiden, så sett av en helg når du skal på konfiguratoren
til denne.

Og bilen sleper med seg det meste også.

Aston Martin har faktisk testet dette selv, og satt en DB6
bak på en tilhenger ‒ ingen problem for DBX.

Så hva koster det å kjøre til hytta på Geilo med en Aston
Martin DBX?

Nå finnes det naturlig nok ingen norske priser, men i England
starter den iallfall på 158.000 pund.

Dyrt, men for de som hører hjemme i dette markedet er det
kanskje ikke så avskrekkende.

Spørsmålet blir bare om det var så veldig lurt å droppe de
elektriske planene?

En slik i elektrisk form kunne fort ha vært perfekt i 2020.

Her er flere bilder av Aston Martin DBX:

Les også:

Les mer om:

Nyheter