Hjem / Nyheter / Enorm interesse for norsk-navnet lastebil
Det er en enorm intersse rundt Nikola Tre. (Begge foto: Nikola)
Det er en enorm intersse rundt Nikola Tre. (Begge foto: Nikola)

Enorm interesse for norsk-navnet lastebil

Etter at Nikola presenterte sin Europa-modell av sine hydrogen-lastebiler med det norsket navnet Tre, har de fått inn bestillinger for over 3 milliarder kroner på fem dager.

Nikola er lastebilenes svar på Tesla. Ja, faktisk. Begge er amerikanske, lager nullutslippskjøretøy, er Norges-venner, og har fått navn etter den samme personen ‒ serbiske Nikola Tesla.

Annonse

Nå er det et par svære forskjeller på de to også. Tesla lager som kjent elbiler, mens Nikola satser på hydrogen-lastebiler.

Mens Tesla for lengst har kommet med sin første modell, driver Nikola og utvikler sine. De to første heter enkelt og greit One og Two, begge lastebiler med 1.000 hestekrefter og en rekkevidde mellom 800 og 1.600 kilometer primært for det amerikanske markedet.

Men den tredje, som ble lansert i forrige uke, er eksportvare. Nærmere bestemt Europa, Asia og langstrakte Australia.

Vi skulle tro at navnet på den er Three, men den gang ei. De har valgt å hylle Norge med å bruke den norske benevnelsen Tre, og når uttestingen starter rundt 2020 vil det også skje på norske veier.

Vel er Norge elbillandet framfor noen målt i prosent, men det er vel ganske drøyt?

Annonse

Begrunnelsen er ganske så enkel, for en av de aller viktigste partnerne til Nikola er NEL Hydrogen. Det norske selskapet signerte tidligere i år en gigantkontrakt med Nikola om å bygge 448 hydrogenanlegg rundt om i USA, og kontrakten er verd flerfoldige milliarder kroner. Totalt er planen til Nikola å sette opp rundt 700 stasjoner i Nord-Amerika innen 2028.

Nikola Tre får en rekkevidde mellom 500 og 1.000 hestekrefter avhengig av størrelsen kundene velger, og rekkevidden strekker seg fra 500 til 1.200 kilometer.

Posten har allerede sikret seg en slik trekkvogn, og de er langt fra alene.

For Nikola Tre har imponert så mye at bestillingene har rent inn etter forrige ukes visning.

En tredje runde med finansering skulle pågå hele november, men interessen var så stor at de allerede har avsluttet den. De har fått inn nærmere 900 millioner kroner, og sier at de er overfinansiert nå.

Og det er ikke småtterier av ordre som har kommet inn. Nikola opplyser at etter kun fem dager har det tikket inn bestillinger for 3,2 milliarder kroner, og at de nå er i diskusjoner med noen av de største flåte-innehaverne i Europa.

‒ Det er ikke en dårlig start for det nye merket i Europa og Australia, slår finansdirektør Kim Brady fast.

Lastebilen blir offisielt avduket i april neste år, og den administrerende direktøren Trevor Milton sier også de vil ha et nye produkter ‒ uten å utdype det annet enn at det er «powersport»-avdelingen som står bak noe.

Nikola hevder at Tre vil ha en kostand per mil på 10 til 20 prosent under dagens sammenlignbare lastebiler.

‒ Når Nikola Tre ankommer Europa vil dieselen endelig være på vei ut, sier Milton.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *