Endelig lyktes det for Mikkelsen

Det har vært en svær tung innledning på årets VM-sesong for vårt norske håp i rally-VM, men under tøffe forhold i Argentina slo Andreas Mikkelsen tilbake.


Andreas Mikkelsen har vært gjennom en tung periode hos
Hyundai, og før helgens Rally Argentina var det hele 16 VM-runder siden sist
han var på pallen ‒ 3. plass i Sverige i februar 2018.

I år startet trøbbelet allerede under sesongens første runde,
og han måtte bryte Rally Monte Carlo da han mistet et hjul. Da lå han og
kartleser Anders Jæger-Amland på 3. plass.

I Sverige gikk det litt bedre, men duoen måtte nøye seg med
den litt bitre 4. plassen, før en punktering og et ødelagt hjuloppheng sendte det
norske håpet ut av Rally Mexico. På et tidspunkt ledet de det løpet.

Hyundai mente at det passet med en pause, så Mikkelsen kjørte
ikke Rally Korsika, og dermed er vi kommet til Rally Argentina.

Startrekkefølgen bestemmes av VM-stillingen, og Mikkelsen
skulle dermed starte et stykke bak ‒ i utgangspunktet en fordel på grusveier.
Men et voldsomt regnvær visket ut den fordelen, og veiene ble glattere jo flere
biler som kjørte. Likevel holdt Mikkelsen godt følge, og var ikke snauere enn at
de også vant spesialprøven SS5.

‒ Fredag var en bra dag, sett bort i fra en punktering, så
føler jeg vi kunne ikke gjort så mye mer. På ettermiddagen var det vanskelig
med vår startposisjon, jeg pushet alt det jeg kunne men fortsatt var vi langt
bak. Men jeg var rask i forhold til de som var rundt meg, og det tyder jo på at
vi har gjort en bra jobb tross alt, sier Mikkelsen.

Lørdag kom også solskinnet, og veldig raske prøver over den
argentinske pampasen ventet førerne. Mikkelsen og Jæger fant flyten, sikret seg
to etappeseire og avsluttet dagen på 2. plass totalt.

‒ En utrolig bra dag! Tapte litt tid på morgen-loopen, men
studerte veldig nøye tilbake på service hvor vi hadde tapt og hva vi skulle
endre på for å få bedre tempo. Og det klarte vi jo absolutt! Nå føles alt
veldig bra, bilen fungerer akkurat sånn som jeg vil, og jeg sitter og kjører
med et stor smil, sier nordmannen.

Med lagkamerat Thierry Neuville i klar ledelsen, og konkurrentene
et stykke bak, gjaldt det å holde seg unna trøbbel under søndagens kjøring,
hvor legendariske El Condor blant annet sto på menyen. Det klarte duoen, og tok
en klar 2. plass 48 sekunder bak Neuville og 16 sekunder foran Sébastien Ogier
i Citroën C3 WRC.

‒ Veldig deilig med denne 2. plassen nå, det føles vel egentlig som en seier. Tusen takk til hele teamet for at de leverer en så fantastisk bil, og en stort takk til Anders for perfekt jobbing ‒ som alltid!

Totalt klatrer dermed Mikkelsen og Jæger opp til 6. plass i
sammendraget med 30 poeng, mens Neuville leder 110 poeng etterfulgt av den
regjerende mesteren Ogier med 100 poeng.

‒ Utrolig godt at dette resultatet kom nå, det føles som om
jeg har fjernet 200 kilo fra skuldrene. Vi har jobbet hardt og målbevisst den
siste tiden, men med mye uflaks, så det føles veldig deilig at det endelig kom et
bra resultat. Dette betyr mye for selvtilliten, og jeg håper virkelig at vi er
i flytsonen nå for å levere toppresultater over tid. Følelsen med bilen har
vært fantastisk god hele helgen, jeg føler at vi er i ett nå og da er det
egentlig ganske enkelt å kjøre rally.

I tillegg til Neuville og Mikkelsen har Hyundai også to
andre førere på laget. Spanske Daniel Sordo, og tidenes aller beste fører
Sébastien Loeb. Både Sordo og Loeb har kjørt tre av sesongens fem første løp,
og begge har en 4. plass som beste plassering.

Neste VM-runde blir et helt nytt rally for førerne, Rally
Chile om knappe to uker.

Bak rattet på en av Hyundai i20 Coupé WRC-bilene finner vi også
Mikkelsen, som forhåpentlig har lagt bak seg den tunge perioden.

‒ Jeg håper jeg beholder den godfølelsen inn mot Chile, og
at vi kan leverer ett nytt toppresultat der, sier Oslo-mannen.

Også Mads Østberg var på plass i Argentina, og han kjører nå for utviklingslaget til Citroën i klassen under WRC. Det var kun tre som startet i den klassen, og Østberg herjet med de to andre. Han var til slutt 21 minutter foran Gus Greensmith, den andre av de to Pro 2-bilene som kom seg til mål i det meget røffe rallyet.

Les mer om:

Nyheter Motorsport