Hjem / Nyheter / En rødøyet hunndjevel
Her er fra venstre Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye Widebody, SRT Hellcat Widebody, R/T Scat Pack Widebody. (Alle foto: Dodge)
Her er fra venstre Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye Widebody, SRT Hellcat Widebody, R/T Scat Pack Widebody. (Alle foto: Dodge)

En rødøyet hunndjevel

I USA har de et begrep som heter «Hellcat» ‒ betegnelsen på en hunndjevel. En rødøyet Challenger har fått denne betegnelsen, og hun er sint ‒ skikkelig sint.

Denne uka presenterte Dodge den siste av de nye Challenger-modellene, og 2019-serien består nå av åtte forskjellige modeller. Det er ikke enkelt å få oversikt, men vi prøver i stigende rekkefølge.

Annonse
  • Dodge Challenger SXT RWD
  • Dodge Challenger GT RWD
  • Dodge Challenger SXT AWD
  • Dodge Challenger GT AWD
  • Dodge Challenger R/T
  • Dodge Challenger R/T Scat Pack
  • Dodge Challenger SRT Hellcat
  • Dodge Challenger SRT Hellcat Redeye

Den siste i rekken av modeller som er presentert er R/T Scat Pack så sent som i går, og er en dragrace-variant utstyrt med en 392 Hemi V8 som leverer 485 hestekrefter. Den har blant annet en Drag-modus og «linje-lås» som låser framhjulene slik at du kan varme bakdekkene ved å børne, og dragrace-strekningen på en «quarter mile» går da også unna på 11,7 sekunder. Farten skal da være på 185 km/t, og 0-100 km/t går unna på rundt 4 sekunder.

Bilen er også bredere enn originalen, inkludert fetere dekk som gir enda mer grep.

Her er den:

Sikker en morsom bil, men den er langt fra den raskeste av de nye Challenger-modellene.

Annonse

Dodge-kjennere vet at det alltid er SRT-modellene ‒ Street & Racing Technology. De første bilene som fikk denne benevnelsen var Dodge Neon SRT-4 og Dodge Viper SRT-10 i 2003, og siden den gang har produsenten kommet med en rekke slike sportslige utgaver.

Og nå er det en ny sjef blant muskelbilene til Dodge. Eller mer riktig; en ny herskerinne.

For ser du på listen over Challenger-modeller i 2019-utgaver så ser du at den nederste heter SRT Hellcat Redeye.

En rødøyet hunndjevel besatt av en demon.

Det høres skummelt ut, noe den sinteste av modellene helt klart også er.

Her er SRT Hellcat Widebody, SRT Hellcat Redeye Widebody og R/T Scat Pack Widebody:

Dodge sier enkelt og greit at Challenger SRT Hellcat Redeye er den kraftigste, kvikkeste og raskeste muskelbilen. Og tallenes tale er da også ganske så klar:

797 hestekrefter og et dreiemoment på 958 Nm, 0-100 km/t på 3,5 sekunder, dragrace-strekningen på 400 meter går unna på 10,8 sekunder, og ved målpassering er farten på 210 km/t.

Toppfarten er ikke verst den heller. 326 km/t bør holde for de fleste.

Begge Hellcat-modellene har snorkel-panseret med de to fremhevede luftinntaktene som de introduserte allerede tilbake på 1970-tallet, og faktisk sørget luften bare i det venstre inntaket for 10 ekstra hestekrefter.

I utgangspunktet sitter den samme motoren i både Hellcat (717 hk) og Hellcat Redeye, men det er flere viktige forskjeller. Redeye-modellen har blant annet større turbo med høyere trykk, tåler høyere turtall og har to bensinpumper.

Det gjør den også djevelsk tørst. Ved bånn gass slurper Redeye i seg 5,4 liter i minuttet, og tømmer tanken på under 11 minutter.

Kanskje ikke en bil for Norge hvor de stadig settes rekord rundt drivstoffprisen.

Men det finnes faktisk en Challanger som er enda sintere enn den rødøyete hunndjevelen.

Vi snakket om at Hellcat Redeye var besatt av en demon. Den finner vi igjen hos den aller raskeste Challenger som kom i et begrenset antall i fjor, Dodge Challenger SRT Demon. I den sitter 840 hester som prøver å temme demonen, og modellen klarer faktisk dragrace-strekningen på 9,65 sekunder.

Noen ting er best å ikke vite, så hva den ultimate muskelbilen svelger i seg av suppe per minutt har vi rett og slett ikke noe særlig lyst å finne ut av.

Her er demonen:

Man skulle tro at Dodge Challenger-modellene koster skjorta, men det er faktisk rimelige biler ‒ iallfall i USA.

Der starter Challenger SXT RWD på pene 225.000 kroner, mens den rødøyet hunndjevelen er den dyreste og starter på 575.000 kroner.

Dette er altså uten avgifter, og en ting kan vi iallfall konkludere med. Den får ikke noen grønne avgiftsfritak inn til Norge slik elbilene gjør.

Her er video av de nye Challenger-modellene hvor en fra Dodge forklarer bilene:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *