En Porsche 356 fra 1956 skal til Antarktis

Renee Brinkerhoff vil vise at kjønn eller aldri ikke betyr noe. Nå skal hun ta fatt på sin siste rally-etappe med en 65 år gammel Porsche for å sette fokus på barnehandel.


Renee Brinkerhof levde et liv som mange andre kvinner kjenner seg igjen i. Hun fødte barn, og oppdro de så godt hun kunne. Men det gikk også utover personen hun egentlig var.

Hun var nemlig født med fart i blodet.

Så, som 56-åring, bestemte hun seg for å følge drømmen, nemlig å bli racerfører. Og her passer den utslitte klisjeen perfekt; bedre sent enn aldri.

For i stedet for å møte latter og rare blikk, fikk hun faktisk støtte for sin vanvittige idé.

Hun opprettet Valkyrie Racing med en visjon om å rive ned barrikadene og sette nye rekorder for kvinner. Hun ville vise at alle, selv kvinner ‒ uansett alder, kan forfølge og gjøre drømmene til virkelighet.

Senere har utfordringen fått et enda viktigere formål, nemlig å samle inn midler til bekjempelse av barnehandel ‒ dette store problemet spesielt i fattige og mindre utviklede land.

Dette er kalt Project 356, og via den veldedig stiftelse Valkyrie Gives har de nå samlet inn mer enn en halv million dollar.

Men før hun kunne starte på eventyret måtte hun ha en bil, og amerikanske muskelbiler var ikke hennes skål. Da hun så en Porsche 356A fra 1956 falt hun pladask, for denne bilen ser som kjent ut som en prinsesse.

Så med god hjelp blant annet hjemme i Denver ble bilen bygd om til en racerbil, og debuten kom i La Carrera Panamericana i 2013. Som 57-åringen debuterte hun like godt med å vinne sin klasse.

Ja, en ekte helt!

Fire år senere var hun klar for den ultimate utfordringen, seks løp på sju kontinenter. Og det på de mest ugjestmilde plassene på disse kontinentene.

Først gjennomførte hun et nytt La Carrera Panamericana i Nord-Amerika, deretter Targa Tasmania i Australia, verdens høyeste rallyløp i Andesfjellene i Sør-Amerika, Peking til Paris-rallyet i Asia/Europa og til slutt Øst-Afrika Safari Classic i Afrika.

Nå gjenstår den aller siste etappen, og den er ganske så vill ‒ 356 miles over Antarktis.

Med hjelp av blant andre de britiske klassiske Porsche-ekspertene Tuthill Porsche og ikke minst Kieron Bradley, selv en ekte eventyrer og Sørpolen-rekordholder, har Valkyrie Racing jobbet med bilen i 18 måneder.

For det er ikke slik at en vanlig bil kan kjøre i Antarktis, så her må det spesialpreppes.

Renee Brinkerhof og resten av teamet skal ta fatt på utfordringen i desember, og nå er bilen stort sett ferdig.

Og den er ganske så spesiell:

Skal man kjøre 356 miles, 573 kilometer, over is og snø, trenger man mer enn spesialdekk.

‒ Suksess for Renee og bilen hennes avhenger av den gjennomtenkte balansen mellom passende teknologi vi har lagt til, og masse-reduksjonen vi har gjennomført, sier Bradley.

‒ Ettersom vi kan forvente 24 timers sollys i Antarktis på denne tiden av året, kan elementer som lys, rammeverk, brannslukningsapparater og hjul fjernes, men massen økes også for å kunne takle snøen og sprekker som må forseres med ski og belter.

Vi kan vel slå fast med ganske stor sikkerhet at det aldri har vært en Porsche 356A med beltedrift bak og et par ski foran, men det er altså løsningen de har falt ned på.

En stor del av jobben har bestått av å løse utfordringen med at ski og belter gir en helt annen belasting på driv- og fjæringskomponentene enn vanlig hjul, og Bradley tror rundt 40 til 50 prosent av kjøringen blir med ski og belter.

Dekkene er også ganske så imponerende. Her snakker vi om 42 tommer, som kan jobbe mellom temperaturer fra -50 grader til +55 grader.

Med seg som kartleser får Brinkerhof en annen antarktisk rekordholder, Jason de Carteret. Han har ledet mer enn 50 ekspedisjoner til Nord- og Sørpolen, og satte sammen med Bradley to verdensrekorder for raskest landtur til Sørpolen i en Thomson Reuters Polar Vehicle.

Når Brinkerhof har fullført den siste etappen har hun klokket inn over 32.000 kilometer bak rattet på en 1956-modell av en Porsche 356A. En sykt imponerende prestasjon når vi vet at kvinnen bak rattet er akkurat like gammel som bilen ‒ 65 år gammel.

Så nei, det er aldri for sent til å følge drømmen!

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter