En majestetisk og helelektrisk 1961 Rolls-Royce Phantom

Rekkevidde på rundt 500 kilometer, og en pris på rundt 6 millioner kroner.


David Lorenz er som de fleste foreldre opptatt av barnas framtid, men briten tar hakket mer ansvar enn den gjennomsnittlige pappaen.

‒ At Luna, datteren min, ikke kan kjøre en Mercedes-Benz 190SL når hun er gammel nok, er en tragedie. Uten Lunaz, ville det vært virkeligheten hennes, har Lorenz tidligere sagt.

Lunaz er selskapet han startet i 2018, og som har et stort mål ‒ å ta klassikeren inn i den nye tiden.

For som vi ikke minst har erfart her i Norge går tradisjonelle bensin- og eksosbilene en tung framtid i møte, for i klimaets tegn skal kjøretøyene blir grønnere. Det er et gedigent problem når det kommer til klassiske biler, laget på en tid der ingen bekymret seg over luftkvaliteten.

Lorenz vil altså at datteren Luna også skal kunne kjøre klassikere uten å få slengt skam-beskyldninger etter seg, så han opprettet et selskap som bygger om klassikere til elektriske biler.

Lunaz har like godt hovedkontorer på Silverstone, vegg-i-vegg med både formel E-laget Virgin Racing og Ferrari-laget Corse Clienti. Lorenz hanket i samme slengen inn en levende legende innen formel 1 til å lede an.

Daglig leder er nemlig Jon Hilton, mannen som sto bak motoren i Renaulten som Fernando Alonso tok to VM-titler med i formel 1, i tillegg til at Lorenz rekruttert folk fra merker som Aston Martin, Ferrari, Jaguar, Volkswagen og McLaren. Det er ikke nemlig ikke en god leder som fører til suksess, det er gode medarbeidere.

Interessen og tilbakemeldingene har da også vært formidabel, faktisk så stor at Lorenz har måtte doble staben slik at de faktisk kan levere det de lover.

Og det er å puste liv i gamle klassikere, slik at disse møter framtidens krav.

Ut fra startblokka i 2018 hadde de tre biler, en Jaguar XK120 fra 1953, en Rolls-Royce Cloud fra 1956, og selve stjernen ‒ en 8-seters Rolls-Royce Phantom V fra 1961.

De har utviklet et elektrisk drivverk som kommer med to forskjellige pakker, en på 80 kWh og en på hele 120 kWh ‒ det største som er på dagens marked.

Deretter stripper de bilene helt ned, 3D-skanner de, og bygger de opp igjen med moderne drivverk, detaljer, materialer og teknologi. Så dette blir altså gamle klassikere i en moderne utgave.

Jaguaren var den første som sto ferdig, og deretter kastet de seg over kronjuvelen. Og for et mesterverk av en elbil Rolls-Royce Phantom har blitt.

‒ Ingen bil i verden matcher Phantom når det kommer til tilstedeværelse, stil og betydning. Gjennom elektrifisering viderefører vi stolt arven etter til «den beste bilen i verden», noe som gjør det å eie en Rolls-Royce til et relevant valg også for en ny generasjon, sier en stolt Lorenz.

Som vi vet er det en ting som virkelig står i fokus når Rolls-Royce lager sine direktørbiler, nemlig kupéstøyen. De bruker alle midler de kan for å bekjempe lyden, inkludert 100 kilo med støydempende materialer som kommende Ghost blir utstyrt med.

En Rolls-Royce Phantom V by Lunaz trenger ikke å ta hensyn til en diger V12 som er i Ghost, og blir dermed den reneste drømmebilen for de i baksetet. Modellen er like stille som Fantomet selv.

Et annet «problem» Rolls-Royce må ta høyde for er girskiftene, for de der bak skal helst ikke merke at bilen rykker og napper. En Rolls-Royce skal sveve som en svane gjennom trafikken, og elbilversjonen trenger heller ikke å bekymre seg for dette. Her er det dreiekraft nok tilgjengelig til å drive bilen fram i ett eneste gir.

Som vanlig har Lunaz strippet 1961-modellen helt ned til rammen, skannet den og bygd den opp med moderne deler, eget design og selvsagt en haug av ny teknologi som de bare kunne drømme om for 60 år siden.

På utsiden har de gitt den majestetiske elbilen en moderne to-tonet farge, mer eksakt «Midland Grey» øverst og «Cinereous Grey» nederst.

Innsiden følger opp, selvsagt med bærekraft i tankene. De har utviklet et skinn i en gråfarge, og kombinert med det originale, men gjennomarbeidet, mørke trevirke er det en umiskjennelig britisk stil over kupéen. Det mangler bare en bowlerhatt og en sigar.

For ja, den kommer selvsagt med en egen bar. Så her er det bare å servere edle og svindyre dråper.

De har også satt inn noen små rosa detaljer i interiøret, for, tja, hvorfor ikke?

Alle bilene fra Lunaz kommer også med ny teknologi, det vil si et ganske så moderne infotainmentsystem som selvsagt inkluderer satellittnavigering. Her kan lyden deles mellom bak og foran slik at de bak kan høre sine klassiske toner uten å bli avbrutt av de brysomme nav-instruksjonene. Og selvsagt er også klimaanlegget helt prima.

Et infosystem inkluderer som kjent skjermer, og Lunaz har puttet to slike bak som gjør det mulig å nyte en sigar og whisky sammen med en film speilet fra mobilen. Ja, nevnte vi at du selv kan si fra hvilke dråper du foretrekker, slikt at Lunaz bygger den riktige størrelse på flaskeholderen? For det gjør de.

Den elektriske 61-modellen er satt sammen i standard åtte-seters konfigurasjon med en frontrad for tre passasjerer, en bakrekke for ytterligere tre samt to enkeltstående plasser.

Og vi antar det er myke seter, for selv mattene er skreddersydd med alpakkaull, sjeldnere enn kasmir, mykere enn lammesull og som i tillegg er svært bærekraftig. Jepp, du store alpakka!

En Rolls-Royce Phantom er kjent for sin praktfulle framtoning, og det er da også viktig for Lunaz at bilene de tar for seg beholder karakteren gjennom hele konverterings- og restaureringsprosessen.

Dette strekker seg til alle detaljer, og instrumentpanelet og ja selv bryterne får et design som skal minne om den originale bilen.

Alle bilene er også klar for både hjemmeladning og hurtiglading, og Phantom-modellen får også den største batteripakken på 120 kWh som holder til en rekkevidde rundt 500 kilometer.

Resultatet har vært en formidabel etterspørsel av Phantom, så for å bøte på dette starter de nå på jobben med å elektriske og moderne utgaver også av Rolls-Royce Silver Cloud. Her kan kundene velge mellom Silver Cloud I, II og III, og disse får et batteri på 80 kWh som gir omtrent den samme rekkevidden som Phantom-modellen.

Det som ikke er så moro er prisen.

Lunaz skal bygge 30 Rolls-Royce Phantom og Silver Cloud, og det skal koste å kjøre å bli kjørt rundt i disse doningene. Silver Cloud er det reneste røverkjøpet på rundt 4 millioner kroner, mens Phantom koster rundt 6 millioner kroner.

Det positive er at de gjerne sender bilen til Norge, så trenger du en utslippsfri direktørbil er det ikke noe å lure på.

Lunaz har løsningen for deg.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter