Elektriske Maserati er her

Maserati har endelig bekreftet at den nye GranTurismo er her, og det betyr også at det italienske merket tar det elektriske skrittet.


De italienske bilmerkene har ikke akkurat vært på hugget når det kommer til elbiler, men de som vil henge med i framtiden har ikke lenger noe valg ‒ elbil eller forsvinn.

Et merke som går litt lenger enn kun å komme med en elbil er Maserati, for det Stellantis-eide merke er nå så seriøse at de like godt tråkker inn i Formel E, den elektriske søsteren til Formel 1.

De blir dermed det aller første italienske laget i denne elektriske motorsportserien når det hele braker løs med en ny sesong i januar, og følger dermed i hjulsporene til andre elbilsatsende merker som Mercedes, Nissan, Jaguar, Nio og indiske Mahindra som eier selveste Pininfarina.

Maserati tar dette skrittet som følge av en helt ny elektrisk satsting som har fått navnet Folgore, en benevnelse alle de helelektriske utgavene skal bære. Faktisk skal samtlige modeller har en Folgore-utgave i 2025, og spoler vi fram til 2030 skal Maserati kun lage elbiler.

Men planer er en ting, for de hjelper lite om man ikke klarer å realisere dem. Men det gjør Maserati.

For nå bekrefter de endelig at den nye GranTurismo er på plass, og det betyr også en Folgore-utgave. Mer eksakt blir nye GranTurismo, en modell som kom allerede i 2007, tilgjengelig i tre versjoner.

Det inkluderer to versjoner med en 3-liters V6-motor med TwinTurbo under panseret, en Modena som yter 490 hestekrefter og en Trofeo som har den samme motoren tunet til hele 550 hestekrefter.

Den tredje heter altså Folgore og er en helelektrisk utgave som har hentet løsninger fra Formula E-bilene, og inkluderer tre 300 kW permanentmagnet-motorer.

Batteriet er like imponerende, for Maserati har nemlig satt inn et på hele 92,5 kWh, og totalt yter drivsystemet 560 kW som kan sende rundt 760 hk til hjulene. Ikke verst!

Batteripakken er formet som en T-bonestek slik at den kan plasseres mest mulig optimalt i forhold til H-punktet, viktig for kjøreegenskapene til bilene. Andre ting som sørger for disse er lettvektsmaterialer som aluminium og magnesium, og nye GranTurismo er også bygd på en ny elektrisk/elektronisk arkitektur som kan sende meldinger på lynraske 2 ms.

På innsiden sier Maserati at bilen har en moderne kabin utstyrt med innovative systemer, inkludert Maserati Intelligent Assistant (MIA) multimediasystem, det nyeste infotainment, et komfortdisplay som samler hovedfunksjonene i et integrert berøringsskjerm-grensesnitt, en digital klokke og head-up-display. Sistnevnte er dog ekstrautstyr.

Sportslige Maserati er selvsagt opptatt av lyd, og det bør ikke V6-motoren ha noen problemer med å lage. Da er det hakket verre med Folgore-utgaven.

Men selv den elektriske versjonen skal ha et unikt lydbilde som er utviklet av ingeniørene ved Maserati Innovation Lab, opplyser de selv.

Når det kommer til lyden på innsiden er det faktisk en fordel om bilen er en elbil, som jo er ganske stillere enn en med en forbrenningsmotor. Maserati har uansett puttet inn et Sonus Faber 3D-lydsystemet, og det verdenskjente italienske lydmerket kan by på et system med hele 19 høyttalere og 3D-lyd med en utgangseffekt på 1.195 watt. Som standard kommer nye GranTurismo med 14 høyttalere og en effekt på 860 watt.

Det Maserati ikke har sagt noe om er rekkevidde og ladefart, så hva som egentlig bor i en GranTurismo Folgore vet vi fortsatt ikke.

Maserati har timet den nye GranTurismo inn mot 75-årsjubileet av Maserati A6 1500, den første produksjonsbilen til merket. Denne var også kjent som 1500 Gran Turismo.

Og siden vi allerede har navndroppet Pininfarina, så kan vi nevne at det faktisk var Pinin Farina som laget den første utvendige kroppen til Maserati A6 1500.

Her er bilder av den kommende Maserati GranTurismo Folgore, samt et bilde av A6 1500. Ja, såpass generøse må vi selvsagt være.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter