Annonse
Hjem Elbiler Elbil-pioneren Posten med ny milepæl

Elbil-pioneren Posten med ny milepæl

Posten er faktisk intet mindre enn en norsk pioner innen elektriske kjøretøy, og nå tar de også det elektriske steget ut til de store varebilene.

Posten var faktisk så tidlig ute med sin elektriske satsing som startet allerede i 2008 at de måtte til Spania da de kjøpte inn sine første elbiler i 2012.

Posten hadde den gang ambisjoner om hele 500 elbiler i løpet av det året, og ikke overraskende ble det noe trøbbel da det ankom et lass med Comarth-biler som også skulle håndtere i norsk vintervær.

Men Posten ga ikke opp.

I 2015 hadde antall elbiler og elektriske traller økt til 900, og da tok de virkelig sats og bestilt hele 300 nye elbiler.

Saken fortsetter under Annonsen

Siden den gang har elbil-boomen også truffet resten av landet, og i november var hver fjerde nyregistrerte bil en helelektrisk variant.

Posten kjører bokstavelig på med sin elsatsing, og skal i årene framover teste alt fra elektriske varesykler, som allerede er i bruk, til store semitrailere fra både Tesla (el) og Niokola (hydrogen).

Midt i mellom befinner de største varebilene seg.

På landsbasis har Posten rundt 600 slike, og godt timet inn mot juleinnspurten og en hektisk pakketid har de fått de fire første elektriske utgavene.

Disse kommer fra Volkswagen Nyttekjøretøy, som dermed har levert ut landets aller første e-Crafter.

‒ Vi har lenge ventet på at også store varebiler får god nok batterikapasitet, og er glad for at Volkswagen og Harald A. Møller nå har levert de første, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Også Volkswagen har sett hvor viktig Postens satsing på miljøvennlige alternativer har vært de siste 10 årene.

‒ Posten er for oss en av pionerene i Norge når det gjelder å teste ut ny miljøvennlig teknologi, og spesielt innen transportløsninger. Vi er takknemlige og stolte over å få levere e-Crafter til Posten, som er den første norske kunden som får overlevert vår helt nye elektriske varebil og starte vår «elektriske reise», sier Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy.

– Vi har som mål å elektrifisere de 22 rutene i Oslo innen 1. kvartal 2020, sier Lars Veder, distriktssjef. Her sammen med postbud Anne Bente Lier og Håkon Wirak.
– Vi har som mål å elektrifisere de 22 rutene i Oslo innen 1. kvartal 2020, sier distriksjef Lars Veder. Her sammen med postbud Anne Bente Lier og Håkon Wirak.

De fire første elektriske varebilene hører hjemme i Oslo, og er allerede i gang med pakkeutkjøring.

– Posten har som mål å benytte kun fornybare energikilder i biler og bygninger innen 2025. De fire e-Crafterne er de første av mange slike biler som vil komme for at vi skal nå det målet, sier Eckhoff.

Posten er nå oppe i rundt 1.200 elektriske kjøretøy, og sier selv at den miljøvennlige profilen introdusert i 2008 har redusert CO2-utslippet med 47 prosent ‒ tilsvarende årsforbruket til over 90.000 personbiler.

Også Volkswagen er i gang med å elektrifisere nyttekjøretøyene, og e-Crafter med 136 hestekrefter og en rekkevidde et sted rundt 150 kilometer får selskap av elektriske versjoner av både Caddy og Transporter til neste år.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker