Hjem / Nyheter / Digitale småkryp sjekker motorer
Rolls-Royce utvikler små roboter som skal krype rundt i motorene. (Foto: Rolls-Royce)
Rolls-Royce utvikler små roboter som skal krype rundt i motorene. (Foto: Rolls-Royce)

Digitale småkryp sjekker motorer

I framtiden kan insektlignende roboter ta knekken på «bugs» i Rolls-Royce-motorer. Se video.

Den ser nesten ut som en kakerlakk, der den kryper stolt av gårde på fire tynne ben. Men dette er ikke småkrypet du vil ta knekken på, og den kan heller betegnes som et aldri så lite rovdyr som er ute etter «bugs».

Annonse

Et digitalt rovdyr.

Hils på «SWARM», roboten som skal sjekke Rolls-Royce-motorer:

Dette er hvordan Rolls-Royce ser for roboten. (Foto: Rolls-Royce)
Dette er hvordan Rolls-Royce ser for seg roboten. (Foto: Rolls-Royce)

Vi snakker om den Rolls-Royce som lager flymotorer og ikke de som med biler, og de har et luftig prosjekt rundt noen små roboter. Selve utviklingen skjer i samarbeid med to universiteter ‒ Harvard i USA og Nottingham i England.

Og dette er kompliserte greier, og prosjektet har allerede rullet i åtte år. Men nå er de altså kommet så langt at de digitale dyrene har begynt å krype, så de begynner å nærme seg målstreken.

‒ Disse kan gjøre oppgaver som vanlige roboter ikke klarer, sier Sébastien de Rivas på Harvard.

Annonse

For eksempel kan en gjeng av slike små roboter kunne kravle inn i store flymotorer for å sjekke om alt er ok, noe som vil spare Rolls-Royce for veldig mye jobb. Hver robot har et lite kamera, og en direktestrøm viser bildene på en skjerm i sanntid.

En jobb som typisk tar fem timer i dag, trenger ikke å ta mer enn fem minutter med de små hjelperne.  

For å få disse digitale spioninsektene inn i motoren brukes en teknikk der en slange føres inn i motoren, og robotene kravler deretter ut midt inne i den. Se hvordan det fungerer i videoen litt lenger ned.

Hver robot er kun 10 mm i diameter, og minner aldri så lite om de forferdelige kakerlakkene. Eller kanskje skal vi si marihøner?

‒ Dette er 1,5 gram lette og 4,5 centimeter lange roboter som kan bevege seg både vertikalt og horisonalt, sier de Rivas.

‒ Dermed klarer de å gjøre oppgaver som like små roboter ikke har klart til nå.

Men de er ikke helt der ennå.

‒ De er fortsatt litt for store, men i framtiden håper vi å skalere de enda litt mer ned. Og når vi klarer det kan vi plassere dem inn i en motor, og de kan gjøre inspeksjonsoppgaver på en mer effektiv måte, sier han.

De digitale insektene inngår i et prosjekt Rolls-Royce har gående som heter IntelligentEngine, og som består av fire delprosjekter.

Målet er nye og smarte løsninger rundt vedlikehold av store motorer, og de presenterte prosjektet for første gang under et flyshow i Singapore tidligere i år.

Sverme-robotene er altså ett av fire delprosjekt.

De små marihønene (ja, la oss kalle dem det) kan få selskap av noen inspeksjons-roboter. Dette er små digitale periskoper som er fastmontert inne i motoren, og som overvåker motorens tilstand og rapportere tilbake når det er behov for vedlikehold.

Den tredje tingen er en fjernstyrte «borebrønner». Det fungerer slik at en mekaniker hekter et verktøy på motoren, og et bor tar seg deretter inn i motoren. Deretter tar ekspertene som for eksempel befinner seg på hovedbasen over og gjennomfører avansert vedlikehold via en slags fjernstyring og programmering.

Det fjerde prosjektet er kalt «FLARE», og innbefatter to superfleksible slanger som kan sno seg rundt om i motoren, og reparere ting som termiske belegg.

‒ De framskrittene vi gjør rundt robotikk er gode eksemplarer på at vi bringer IntelligentEngine til live. Å se på hvordan vi kan bruke den raske utviklingen på felt som det digitale og robotikk viser at Rolls-Royce fortsetter å lede an, og fortsetter å tilby det beste til kundene, sier Richard Goodhead, visepresident hos markedsføring.

Men det vil enda ta mange år før vi får se de små robotene kravle rundt.

‒ SWARM-robotene er fortsatt langt unna, men en borebrønn-robot er allerede under uttestesting, og kan bli introdusert om noen år, sier James Kell, en teknologiekspert hos Rolls-Royce.

I mellomtiden får vi kose oss med videoen om de små digitale småkryp-robotene.

Her er den:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *