Dette koster det å lade en Audi


Audi har valgt en flat prisstruktur og faste månedsavgifter for å lade elbilene.

Mye har vært skrevet om prisene rundt kommende elbiler, men ladeprisene har stort sett vært et oversett kapitel.

Audi innleder Volkswagen-gruppens nye satsing på elbiler, og den aller første modellen ut er e-tron 55. Den starter på 652.860 kroner levert Oslo, mens topputgaven Exclusive er satt til 822.700 kroner.

Så hva med ladingen?

Audi e-tron blir den første serieproduserte elbilen som byr på en ladekapasitet på 150 kW, noe som betyr at det er mulig å fylle batteriet opp til 80 prosent i løpet av en halv time. Men skal du lade med denne hastigheten vil det koste deg litt mer.

Tyskerne har satt en flat prisstruktur over hele Europa, noe som betyr at det koster det samme uansett hvor du er.

Audi har delt prisene opp i to grupper, og skal du nyte godt av hastigheten på 150 kW som Ionity-nettverket gir må du signere deg opp for den som er kalt Transit.

I tillegg til faste månedsbeløp må du også betale en fast pris per lading, og da spiller det altså ingen rolle hvor mye strøm du bruker under ladingen.

Når det gjelder lynladingen via Ionity-stasjonene er planen at Audi skal ta betalt 0,33 euro per kWh, men foreløpig er det også der satt en fast pris per lading.

Om man bruker en valutakurs på 10 kroner for 1 euro, vil det dermed koste 3,30 kroner per kWh i framtiden, om lag dobbelt av det Tesla tar på sine Supercharger-stasjoner.

Her er prisene per i dag:

  By-tariff: Transit-tariff:
Månedsavgift 4,95 euro 17,95 euro*
AC-lading (opptil 22 Kw) 7,95 euro 7,95 euro
DC-lading (opptil 50 Kw) 9,95 euro 9,95 euro
Ionity (opptil 150 kW) Ingen tilbud 8 euro
* Nye e-tron-kunder får første året gratis.

La oss si at vi lader bilen fire ganger i måneden på Audis ladestasjoner. Da blir minimumsprisen 36,75 euro (rundt 360 kr) per måned, mens den dyreste løsningen blir på 57,75 euro (rundt 570 kr) per måned.

Lader man kun hjemme kan man altså slippe unna med en 50-lapp i måneden for ladekortet.

Dette kortet er kalt Audi e-tron Charging Service. Kortet gir tilgang på mer enn 90.000 ladepunkter, inkludert en rekke tilbydere i Norge.

Disse punktene ligger inne i myAudi-appen og i navigasjonssystemet til bilen, slik at det også burde være greit å finne en ladestasjon langs ruta du kjører.

Lynladenettverket Ionity har så langt satt opp seks stasjoner i Norge, og ytterligere tre er under bygging ‒ samtlige no befinner seg sør for Trondheim.

Totalt skal det settes opp rundt 400 Ionity-stasjoner, og det skal i teorien være mulig å Ionity-lade seg helt fra Norge og ned til Sør-Frankrike og Italia.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Denne nye elbilen kan du lade på 5 minutter

Les mer om:

Elbiler Nyheter