Annonse
Hjem Nyheter Dette er faktisk en helt ny bil

Dette er faktisk en helt ny bil

Den ser ut som en blanding av en formel 1-bil fra 1950-tallet og framtidsbil, men den er faktisk en 2017-modell.

Det er Nissans Infiniti som muligens har hatt litt for lite å gjøre, og kommet opp med en prototype av de mer sjeldne. En slags hybrid der fortiden møter framtiden, og som smelter sammen til noe vi ikke helt klarer å definere.

Dette er altså en prototype, og den kommer aldri i produksjon. Det var heller aldri meningen at Infiniti skulle bygge denne som de har kalt Prototype 9 ‒ og som faktisk er en elbil.

Det hele begynne med en drøm om å skape en bil som en hyllest til de gamle racerne blant noen av de ansatte. Og da de begynte å snekre sammen et konsept på fritiden satte snøballen fart.

Det ballet altså på seg, og stadig flere kastet seg på prosjektet. Bilen som inspirerte dem videre var den legendariske Prince R380 som satte rekorder på 1960-tallet. Prince Motor smeltet sammen med Nissan i 1966 og er på en måte forløperen til Infiniti, og dagens modeller har fortsatt spor etter denne.

Saken fortsetter under Annonsen

Snøballen ble etter hvert så stor at den var umulig å overse. Og da Infinitis produksjonsteam oppdaget hva et lite gjeng drev og syslet med var de lynraske på labben og tilbydde seg å bygge denne.

Modellen ble dermed i all hemmelighet flyttet fra designstudiet i Atsugi til forskningsavdelingen i Oppama rett utenfor Yokohama, og nå var snøballen ustoppelig. Til og med hovedkontoret i Nissan fikk med seg det spesielle som var på gang.

Gjengen studerte gamle fly og racerbiler, flikket, designet og forsket videre, og endte altså opp med en åpen roadster som garantert vekker oppmerksomhet.

Ettersom dette er en retromodell med framtidsgener var det uunngåelig å velge eldrift som kraftkilde.

Prototypen har faktisk fått den neste generasjonen batteriderift, hvor det sitter et 30 kWh batteri sammen med en elmotor som fortsatt ikke er avduket.

Men selv om den ser ut som en rakett går den ikke helt som en. Toppfarten er 170 km/t, mens 0-100 km/t gjøres unna på 5,5 sekunder. Dette sørger 148 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Nm for.

Det hadde kanskje funket på 1950-tallet, men holder selvsagt ikke på noen baner i 2017. Men det er heller ikke poenget.

Meningen er å hylle de gode, gamle dagene. Og det har de klart ‒ med bravur.

Her har du et klipp av den nye, gamle modellen:

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,638FansLik
54FølgereFølg
76FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker