Dette bygget er en gedigen ladeplugg for elbilene

Mer Norge har satt opp sin første 300 kW lynlader, og dette anlegget bruker blant annet overskuddsenergi fra bygget ved siden av.


Du har kanskje hørt om Powerhouse Kjørbo i Sandvika? Dette er nemlig et ganske unikt kontorbygg, og ikke bare for at det er designet av de kreative hodene over hos Snøhetta. Energimessig er det nemlig et av verdens aller grønneste bygg.

Mye handler som kjent om bærekraft i disse dager, og under planleggingen av Powerhouse Kjørbo var dette det helt sentrale temaet. Det skulle bli så grønt som det var mulig å få det.

Resultatet ble et bygg som har et energianlegg med brønnpark og varmepumpe i bunnen, og i tillegg får byggene energi fra en stor solcellepark på taket. Det generer mer strøm enn det byggene klarer å bruke.

Og et slikt bygg fortjener selvsagt en supermoderne elbillader ‒ det har iallfall Entra, selskapet som eier drifter over 100 bygg, tenkt.

Så de har tatt kontakt med Statskraft-eide ladenettverket Mer, tidligere kjent som Grønn Kontakt, og kommet opp med en plan for å lage et lynladeanlegg som også kan utnytte overskuddsenergien fra Powerhouse Kjørbo.

Nå er faktisk ikke dette en helt ny idé. Powerhouse Kjørbo har nemlig en annen «verdensrekord».

Da Uno-X Hydrogen satte opp en fyllstasjon i tilknytning til Kjørboparken i Sandvika i 2016 ble denne verdens aller første hydrogenstasjon som benyttet overskuddsenergi fra et kontorbygg til hydrogenproduksjonen.

Så ja, det var verdens første hydrogenstasjonen som støttet seg på solenergiproduksjon.

Den nye Mer-stasjonen i Bærum følger altså denne oppskriften, og i sammen slengen blir dette den aller første 300 kW-stasjonen som Mer setter opp her i Norge. Stasjonen er nå åpnet.

‒ Denne ladestasjonen er en viktig lokasjon i vårt allerede godt utbygde ladenettverk. Det skyldes plasseringen i Bærum, et av de områdene i Norge med høyest elbiltetthet, forteller Malene Brøvig, leder for offentlig lading i Mer.

De er i likhet med Entra opptatt av bærekraftige løsninger.

‒ Dette har også vært et utrolig spennende prosjekt for oss å jobbe med, da vi virkelig tar i bruk teknologien for å utnytte de mulighetene som finnes lokalt med tanke på tilgang på strøm og effekt, sier Brøvig.

Ladestasjonen får altså deler av strømmen fra kontorbygningene som utgjør Powerhouse Kjørbo, og disse produserer rundt 550.000 kWh med ren energi hvert år. Det er langt mer enn hva byggene selv forbruker.

‒ Vi er veldig fornøyde med at Mer etablerer seg i Kjørboparken, og det er ekstra stas at den fornybare strømmen som produseres ved Powerhouse Kjørbo kan omgjøres til grønn mobilitet, sier Henning Berger-Nortvedt, leder for Entra i Sandvika og Drammen.

‒ I tillegg er vi glade for å kunne forenkle hverdagen til våre leietakere ved at det tilbys lynlading på området.

Powerhouse Kjørbo kan altså med rette kalles et elektrisk fyrtårn.

‒ Det er et forbildeprosjekt som viser hvordan bygg kan gå fra å være en del av utfordringen til å bli en del av løsningen når det kommer til det grønne skiftet. At overskuddsenergien nå bidrar til å forsyne elbiler med ren, kortreist energi understreker det uforløste potensialet bygg har som kraftprodusenter, sier Berger-Nortvedt.

Mer Norge jobber hardt for å dekke den stadig stigende etterspørselen av hurtigladere i Norge, og har per i dag nærmere 800 hurtig- eller lynladere fordelt på over 350 ladelokasjoner fra Mandal i sør til Tromsø i nord.

Og altså en stasjon som bruker et digert bygg som en aldri så liten, eller skal vi stor, ladeplugg.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter