Denne M4 feirer at BMW M er 50 år

BMW har laget spesialversjoner av M3 og M4 som skal markere at M-avdelingen har rundet 50 år, men kun en blir tilgjengelig i Europa.


Gratulerer med gårsdagen, BMW M! For det var nemlig 24. mai 1972 at BMW inngikk partnerskapet som har ført til de eksepsjonelle M-versjonene, og de har neppe angret på det.

BMW M står for BMW Motorsport, men utover 1970-tallet etterspurte stadige flere kunder enda mer muskulære gatebiler. Da var det greit å ha M-avdelingen.

Den første bilen med vanlige skilt var den legendariske BMW M1 i 1978, mens den første litt mer normale M-modellen var BMW M535i i 1979. Siden har de ikke sett seg tilbake.

I dag finnes det over et dusin med M-modeller, noe som selvsagt inkluderer M3 og M4. Her hjemme er det mulig å bestille M3 Sedan, M4 Coupé og M4 Cabriolet i tillegg til modellene M5, M8, X5 M og X6 M.

Og forhåpentlig dukker det også opp en BMW M 50 Jahre, spesialutgaven BMW nå feirer med.

Den som blir tilgjengelig i Europe er basert på M4, og blir mulig å få i diverse spesialfarger ‒ Carbon Black, Macao Blue, Brands Hatch Grey, Imola Red og San Marino Blue. Svart, blå, grå, rød og blå, altså.

I tillegg blir bilene utstyrt med nye 19-tommers M-felger foran og 20-tommers hjul på bakakselen med dobbel eiker-design, og disse blir for første gang mulig å få i fargene Orbit Grey Matt og Gold Bronze matt.

Det er denne som blir tilgjengelig i Europa, mens BMW M byr på en litt annen M4 Coupé i Kina med fargene Fire Orange og Stratus Grey. Ja, vi skal innrømme vi ble litt nysgjerrige på brennende oransje, men det blir muligens litt for vilt for oss europeere.

På innsiden er det uavhengig av utgave dørterskelpaneler med skriften «Edition 50 Jahre BMW M», en metallplakett på midtkonsollen med bokstaven «M4 Edition 50 Jahre BMW M» og et tilsvarende avtrykk på hodestøttene til bøttesetene foran.

Drivsystemet er utstyrt med rekkesekser med 510 hestekrefter og M TwinPower Turbo-teknologi, og avhengig av versjonen tilbyr BMW M enten en 6-trinns manuell kasse eller en 8-trinns M Steptronic-kasse med Drivelogic. Det er også mulig å få den med M xDrive-teknologi.

I tillegg har BMW M klar en bursdagsversjon av BMW M3 til det nordamerikanske markedet, så denne 4-dørsutgaven går altså Europa glipp av.

Her er M4 som feirer at BMW M har rundet den store dagen som 50 år er:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter