Hjem / Nyheter / Civic Type R tok sin første rekord
Honda Civic hanker inn både priser og rekorder. (Alle foto: Honda)
Honda Civic hanker inn både priser og rekorder. (Alle foto: Honda)

Civic Type R tok sin første rekord

Honda Civic Type R er allerede en prisbelønt bil, men nå vil den også sette rekorder. Og har allerede gjort det.

Den nye Civic Type R kom i fjor, og har i kjølvannet hanket inn diverse priser ‒ BBC Top Gears «årets bil», «beste ytelsesbil» hos kvinnenes årets bil-utdeling i World Car Awards og prisen for «beste utenlandske kompakte sportsbil» hos gjengen i det tyske magasinet Sport Auto.

Annonse

Femte generasjon av den lille hissigproppen med 320 hestekrefter har altså høstet ære, men kan den også fange noen rekorder?

Jepp, det kan den.

I 2016 gjorde Honda noe morsomt med forrige generasjonen med Type R ‒ nemlig en rekordjakt på diverse baner. Tidene den nye generasjonen må slå ble satt på Estoril, Hungaroring, Silverstone og Spa-Francorchamps.

I år har de utvidet banene med Magny-Cours-banen i Frankrike, og der har de allerede gjennomført et rekordforsøk.

Æren til å ratte det første rekordforsøket tilfalt den rutinerte WTC-føreren Esteban Guerrieri, som normalt kjører en Honda Civic TCR rundt på racerbanene.

Annonse

Han pisket den tohjulsdrevne Type R rundt banen på 2.01,51 minutter, noe som er ny rekord for forhjulsdrevne produksjonsbiler.

‒ Det beste med Type R er at den gir deg selvtillit. Den er veldig responsiv og gir deg gode tilbakemeldinger. Folk kaller Type R for den ultimate «hot hatch» (kompakte sportsbil), og det har vi bevist at den egentlig er. Bilen fortsetter å skyve grensene for det som er mulig fra forhjulsdriften, sier Guerrieri.

Honda har vært smarte når de utviklet Type R, og kun ved å trykke på en knapp er det mulig å justeres innstillingene på bilen fra gatebil til banebil.

‒ Det vakre er at vi kunne bruke «+R»-modusen på banen, og deretter svitsje tilbake til «Komfort» når vi kjørte hjem, sier føreren.

Dette var altså det første rekordforsøket i det Honda kaller Type R Challenge 2018, og skal altså innta diverse legendariske racerbaner. Og det skal ikke stå på sjåførene.

De har nemlig hanket inn førere som engelske Jenson Button (tidligere formel 1), portugiseren Tiago Monteiro (WTC), belgiske Bertrand Baguette (NSX Super GT) og den britiske WTC-legenden Matt Neal.

Og de har en ganske så takknemlig oppgave også. For allerede i april 2017 ble Type R den raskeste forhjulsdrevne produksjonsbil rundt Nürburgrings Nordschleife gjennom tidende, og ble klokket inn til imponerende 7.43,8 sekunder.

Bilen med den berømte røde H’en var en del av 10. generasjonen Civic, som var den største oppdateringen Honda noensinne har gjort rundt den populære modellen. Den japanske produsenten presenterte Civic for første gang i 1972, og den nåværende modellen er både bredere, lengere og lavere enn tidligere.

Type R har altså i snitt kommet i hver andre generasjonen, og er nå i femte modellvarianten.

Og den er åpenbart mer sprek enn noen gang. Det kan Guerrieri bekrefte.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *