Bugatti sto bak fjorårets fem dyreste bruktbiler

Aldri før har et merke noterte seg for de fem dyreste bilene solgt på auksjon i løpet av et år, men det gjorde Bugatti i 2020. Sjekk disse svindyre bilene, da!


Noen ganger er det noen som vinner uhorvelig mye penger, og du kanskje har tenk: Hva skal de med alle pengene?

Vel, ingen problem, det er bare å begynne å samle på Bugatti-biler.

Det franske merket lager noen de de dyreste og mest eksklusive bilene i verden, og setter ny prisrekord for nye biler når den unike «La Voiture Noire» kvitteres ut. Prislappen? Over 100 millioner kroner.

Og det verste er at det er en god investering, for den bilen som er regnet for verdens mest verdifulle heter eksakt det samme ‒ bare at den over 80 år gammel ‒ og savnet.

På 1930-tallet bestemte Bugatti seg for å lage noen skikkelig eksklusive versjoner av modellen Type 57, og laget fire utgaver kalt Bugatti Type 57 Atlantic.

Tre av disse ble solgt, mens grunnlegger Ettore beholdt den fjerde selv. Den ble døpt «La Voiture Noire», og forsvant da 2. verdenskrig brøt ut. Siden har ingen sett den, og de som eventuelt finner den ramler over selve gullskatten. Verdien er nemlig beregnet til rundt én milliard kroner! Ja, for en bruktbil!

Fordelen med å kjøpe en Bugatti er at prisen øker i takt med alderen. Og da spesielt de som ble laget før krigen, og som var hakket mer spesiell en standardutgavene.

Og det gjelder også i koronaåret 2020.

For Bugatti kan faktisk skryte av å ha laget de dem dyreste bilene som ble solgt på auksjon i fjor, noe ingen andre merker tidligere har klart.

‒ Den nåværende situasjonen har absolutt medført en endring i auksjonsmarkedet, fra personlige til nettbaserte auksjoner, sier Frank Wilke, administrerende direktør i Classic Analytics.

‒ Men prisene på eksklusive, klassiske biler holder seg stabile på et høyt nivå. Alle historiske Bugatti-biler er unike. De som ble bygd mellom 1920 og mot slutten av 1930-tallet satte standarder både i ytelse og design. Men årets auksjonsbiler var spesielt fremragende når det gjelder historie og originalitet.

Classic Analytics hører hjemme i Hagerty-gruppen, den største leverandøren av klassiske biltjenester i USA. De setter sammen en topp-10-liste basert på en intern auksjonsdatabase hvor alle internasjonale auksjoner av klassiske biler i løpet av et år blir observert og evaluert.

Den inkluderer resultater fra Gooding & Company, som grunnet koronasituasjonen har vridd fokus over på nettet ‒ som også har sine fordeler.

‒ Vi avholdt vårt aller første britiske salg, noe som medførte mange nye rekorder ‒ inkluderer salg av den dyreste Bugatti på offentlig auksjon og salg av de to mest verdifulle bilene i 2020; 1934 Bugatti Type 59 Sports og 1937 Bugatti Type 57S Atalante.

En annen auksjonsgigant er Bonhams, som har auksjonert bort to Bugatti-ikoner i 2020.

‒ Vi er beæret og ekstremt stolte over å ha blitt betrodd disse eksepsjonelle og historiske Molsheim-mesterverkene, sier James Knight, styreleder i Bonhams Group.

‒ Ikke overraskende tok Bugattis utmerkelsen som de mest verdifulle bilene på sine respektive auksjoner, og begge oppnådde også de høyeste resultatene på auksjon under henholdsvis Paris Rétromobile 2020 og 2020 Amelia Car Week.

Ok, det er på tide å se bilene og sjekke hva de faktisk ble solgt for. Vi har regnet prisene om i norske kroner med dagens valuta.

Bugatti Type 59 Sports

En Bugatti Type 59 Sports fra 1934 ble auksjonert for 12,681 millioner dollar på Gooding & Company i London i september 2020. Dette gjør den til en av de dyreste Bugattiene som har vært under hammeren på en offentlig auksjon, og norsk pris ville vært formidable 109 millioner kroner.

Bugatti Type 59 Sports var en spesialversjon laget for Grand Prix, og som vant den belgiske Grand Prix på Spa og ble nummer tre i selveste Monaco Grand Prix.

Noen virkelige tungvektere har sittet bak rattet, inkludert Robert Benoist, Louis Chiron, René Dreyfus, Achille Varzi og Jean-Pierre Wimille.

Etter en vellykket motorsportsesong konverterte Bugatti Type 59 om til en sportsbil, og det var ikke hvem som helst som kjøpte den i 1937 ‒ kong Leopold av Belgia som var gift med søsteren til kronprinsesse Märtha, Astrid av Sverige.

Bilen står fortsatt i sin opprinnelige, urestaurerte tilstand, og drives av en 8-sylindret 3.3-liters motor med kompressor. Effekten var rundt 250 hk, mens andre motorvarianter nådde opptil 380 hk i Type 59 som ble bygget til 1936.

Bugatti Type 57S Atalante

Denne måtte en kjøper bla opp 10,44 millioner euro for, noe som betyr 108 millioner kroner.

Vi snakker her om en ganske særegen modell som ble kjøpt av den britiske racerføreren og Bugatti-entusiasten Earl Howe i 1937.

Bugatti Type 57S Atalante er en av bare 17 biler som Jean Bugatti (sønn av Ettore) utstyrte med sin sensasjonelle Atalante-karosseri. Kraften kom fra en turboladet 3.3-liters 8-sylindret motor med opptil 175 hk.

Bugatti Type 55 Super Sport Roadster

En Bugatti Type 55 Super Sport Roadster fra 1932 med et karosseri designet av Jean Bugatti kostet en budgiver 7,1 millioner dollar i mars 2020. Det er 61 millioner kroner.

Bugatti produserte kun 38 eksemplarer av Type 55 Super Sport-chassis fram til 1935. 11 av de 14 bilene bygget av Jean Bugatti eksisterer fortsatt i dag. Victor Rothschild, senere den tredje baron Rothschild, kjøpte Type 55 som ny og oppbevarte den i samlingen sin i mange tiår.

I 1985 kjøpte en Boston-professor den for 440.000 pund, som dermed ble den dyreste bilen som noensinne var solgt i Storbritannia. Den nye eieren restaurerte bilen, og gjorde en så god jobb at den vant sin klasse på utstillingen i Pebble Beach i 1993.

Bugatti Type 35C

En Bugatti Type 35C Grand Prix fra 1928 kostet en entusiast 5,23 millioner dollar under en auksjon i London, noe som er ny rekord for Type 35. Han, eller henne, cashet altså ut 45 millioner kroner.

Denne ble opprinnelig bygget for langdistanseløpet Targa Florio i 1928. Den første private eieren var faktisk en kvinne, den franske racerføreren Jannine Jennky. Hun vant blant annet det første Grand Prix-løpet Coupe de Bourgogne i Dijon.

Mer enn 90 år senere har bilen kun hatt fire eiere etter 1932, og står i sin opprinnelige, urestaurerte tilstand.

Fram til 1930 produserte Bugatti Type 35C med en 8-sylindret 2-liters motor, og ved hjelp av en kompressor kunne den skryte av 125 hk og en toppfart på over 200 km /t ‒ og det altså for over 90 år siden.

Bugatti Type 55 Super Sport

En annen entusiast la 5,07 millioner dollar på bordet for en type 55 fra 1931 under en auksjon i Paris. Det tilsvarer 43,5 millioner kroner.

Også dette er en enestående bil. Louis Chiron og grev Guy Bouriat-Quintart kjørte nemlig denne for Bugatti under 24-timersløpet på Le Mans-banen i 1932.

Den senere eieren fikk et unikt Figoni-karosseri satt på understellet, og bilen har deretter tilhørt samme familie i over 60 år. Den 2.3-liters 8-sylindrede turboladede motoren yter rundt 160 hk.

Plusser vi sammen summene kommer vi altså opp i formidable 366,5 millioner kroner, og da snakker vi altså om fem brukte biler. Ja, ganske så drøyt.

Men ingenting i forhold til den aller mest verdifulle, for den svarte bilen, «La Voiture Noire», gjemmer seg fortsatt i mørket. Les mer om den i en av lenkene under.

Les også:

Les mer om:

Nyheter