Annonse
Hjem Nyheter BMW fortsetter sin eventyrlige oppgang

BMW fortsetter sin eventyrlige oppgang

BMW lar seg rett og slett ikke stoppe, og har nå lagt bak seg det 35. kvartalet på rad med salgsøkning. Et av landene de kan takke for det er Norge.

Ærverdige Bayerische Motoren Werke rundet 100 år i 2016, men har aldri før vært i nærheten av det de opplever for tiden.

Navnet har for lengst blitt moderne, og BMW har også fulgt med i timen når det gjelder å modernisere modellene. Bak salgssuksessen står det nemlig SUV-modeller og elektrifiserte biler ‒ den ene er den mest populære i dag og den andre kan være morgendagens vinner.

Og det slår voldsomt ut på salgstallene.

BMW-gruppen satte ny juni-rekord med hele 238.920 biler, og i tillegg ny rekord for første halvår med hele 1.242.507 biler. Førstnevnte er opp 2,7 prosent, mens halvåret er opp 1,8 prosent.

Saken fortsetter under Annonsen

Og de har etter hvert blitt bortskjemte med gode salgstall.

‒ Med våre sterke tall i juni betyr dette at vi nå har klart 35 kvartaler på rad med vekst, sier styremedlem i BMW AG, Pieter Nota.

Ganske så utrolig, og det er lite som tyder på at suksessen skal bråstoppe.

‒ Nå er det klart for en økning av produksjonen av X3 i Kina og Sør-Afrika, og da bør vi klare å innfri den store etterspørselen av våre tiljublede X-modeller. 2. halvår bør bli like positivt, sier Nota.

I bakhånd har de også stadig flere elektrifiserte modeller, og disse bilene satte også juni-rekord.

‒ Jeg er begeistret for den stadig stigende populariteten rundt elektrifiserte biler, og vi er godt i rute med målet vårt om å selge 140.000 slike i løpet av året, sier salgsdirektøren i BMW.

BMW-gruppen inkluderer både BMW, Mini og Rolls-Royce, og i juni leverte tyskerne 13.806 biler fordelt på BMW i, BMW iPerformance og Mini Electric. Totalt har de solgt 60.000 elektrifiserte biler, noe som er en oppgang på hele 42,5 prosent.

Og, som vi begynner å bli vant med her hjemme, blir Norge dratt fram som et foregangsland.

‒ Vi kan se hvordan kunder responderer i markeder der elektrisk mobilitet er støttet av diverse tiltak, sier Nota.

‒ For eksempel, tre fjerdedeler av bilene vi selger i Norge er elektrifiserte, mens en av tre BMW 5-serien som leveres i California nå er plug-in hybrid, legger han til.

De har også introdusert plug-in-modellen av 5-serien i Kina, og BMW-gruppens største marked har reagert nesten umiddelbart. Der har de nå femdoblet salget av elektrifiserte biler, og til sammen har de levert 6.295 slike til kinesiske kunder så langt i 2018.

En annen rekord og milepæl de nå kan bokføre er salget av rene BMW-modeller. For første gang i juni passerte de 200.000 slike, og en økning på 4,0 prosent sørget for at det salget landet på 200.610.

For at den eventyrlige oppgangen ikke skal krasje i september må BMW gjøre samtlige nye modeller klar for den nye kjøretest-syklusen WLTP. Den innføres 1. september i år, og som inkluderer strengere utslippskrav.

BMW sier at de er i rute rundt denne testingen, samt at 190 modeller allerede innfrir utslippskravene rundt Euro 6d TEMP som ikke innføres før september 2019.

‒ Vi kan nå tilby våre kunder i Europa mange modeller som ikke kun har WLTP-registreringen, men som faktisk også innfrir Euro 6d TEMP-utslippskravene, sier Nota.

BMW øker salget i stort sett alle de store markedene, og Kina er BMW’s største enkeltmarkedet med 300.000 biler så langt i år.

I Norge er BMW det 4. mest solgte merket bak Volkswagen, Toyota og Nissan. Det ble registrert 6.678 BMW-modeller i første halvdel av året, med elbilen BMW i3 som den mest populære med 2.785 eksemplarer.

Følg bil24 på Facebook

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker