Hjem / Nyheter / Bilen som overrasket alle runder 40 år
Hvilken bil! Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 er en ulv i fåreklær. (Alle foto: Mercedes)
Hvilken bil! Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 er en ulv i fåreklær. (Alle foto: Mercedes)

Bilen som overrasket alle runder 40 år

W 109. Den benevnelsen betyr mye. For bak den kryptiske bokstaven og nummeret skjuler nemlig toppmodellen Mercedes 300 SEL 6.3 seg.

Bilen, som for dagens bilentusiaster minner om alt annet enn en sportsbil, var faktisk nettopp det. Da den ble vist fram under Genève Motor Show i mars 1968 skapte den furore.

Annonse

For Mercedes hadde nemlig utstyrt flaggskipet sitt den gang med en V8 på 250 hestekrefter og slanket den ned til 1.780 kilo.

Og kombinasjonen hestekrefter/kilo vet vi betyr mye.

Den som 300 SEL 6.3 hadde var eksellent.

Faktisk gikk det så unna at 0 til 100 km/t lød på 6,5 sekunder, pent den dag i dag.

300 SEL 6.3 var med andre ord en luksus-sedan med krefter som en sportsbil.

Annonse

Dette var beskrivelsen Mercedes selv hadde av bilen i 1968:

«Denne modellen er sannsynligvis uovertruffen i sin kombinasjon av maksimal komfort og ekstraordinær ytelse. Den møter ønsker fra kunder som forventer over gjennomsnittet kraft og ytelse.»

Bilen ga seg heller ikke når den bikket 100 km/t. Fra å stå stille til én kilometer gikk nemlig unna på 27,1 sekunder. Uhørt for en luksusbil.

«Dette gjør den til en av de raskeste og mest entusiastiske serieproduksjonsbilene på verdensmarkedet. Den særdeles stille og absolutte vibrasjonsfrie kjøringen, luftfjæringen og den automatiske girkassen sørger for at ingen ønsker ikke er innfridd når det kommer til kjørekomfort», sto det videre i det stolte presseskrivet fra 1968.

Utvendig var det nesten ikke forskjell på sedanen og de andre modellene i serien W 108 og W 109. Kun 6.3-merket bak og to halogenlykter og ytterligere to tåkelys framme avslørte at dette var flaggskipet. Ellers var den anonym.

På innsiden var det et større speedometer, en turteller i normal størrelse og en annen plassering av klokken som skilte 6.3 fra 300 SEL. Men luftfjæringen som ble automatisk kontrollert var altså ny, og den hadde også servostyring, en firetrinns automatkasse, differensialsperre, vindusheiser og sentrallås.

Rett og slett imponerende til å være 1968.

Motoren på 6,333 liter kom fra prestisjemodellen 600 (W 100), og det ble ikke gjort mange endringer på den. Det var en av testingeniørene hos Mercedes, Erich Waxenberger, som fikk den geniale idéen om å løfte den svære motoren fra 600 og inn i en 300. Som vi har skjønt funket det utmerket.

Bilen ble produsert til 1972, og da måtte den vike for nye modeller. Mercedes rakk å sette sammen 6.526 Mercedes-Benz 300 SEL 6.3, så den er relativt sjelden.

Men det brydde ikke samlerne seg om. Til å begynne med.

‒ I mange år tiltrakk ikke 300 SEL 6.3 seg mye oppmerksomhet fra samlere, men det har endret seg. I dag er det svært ettertraktet, og prisene på tilgjengelige kjøretøyer har økt vesentlig, sier Patrik Gottwick, ansvarlig for salgsarmen til Mercedes-Benz Classic.

Et godt vedlikeholdt eksemplar (condition 2) kan gå for opp mot 800.000 kroner.

Om du finner en til salgs.

For dette sportslige ikonet er helt klart verd å beholde.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *