Jaguar har en visjon om hvordan framtidens biltransport ser ut, og den innebærer en tjener ved navn Sayer og er heldigital og automatisk.
Visjonen til Jaguar skal vise oss hvordan det blir i 2040, men prinsippene de går ut fra er allerede på plass allerede i dag. Så man kan på en måte si at Jaguar framtid allerede er her.
Og du er kanskje ikke klar over hvor langt teknologien har kommet i 2017, så vi gir deg en oppsummering her.
Jaguar tror selvsagt at bilene kjører seg selv i 2040. Slike biler har vi allerede. Tesla har for lengst vist oss en video der bilen tok en person fra hjemmet til jobben, og parkerte deretter av seg selv. Stadig flere biler får autonom teknologi.
De tror også at vi kommer til å dele på bilene, og at de kommer når vi bestiller dem. Det har vi en form for allerede. Selskapet Lyft i USA har inngått en avtale med den autonome utvikleren Drive.ai, og er i gang med en pilottest hvor selvkjørende biler skal plukke opp kunder som bestiller turer.
Britene tror også at vi kan snakke til bilene, som deretter utfører ordren. Volvo har med den nye XC40 en form for integrasjon. Via en app kan et eksternt møte legges inn i kalanderen, som deretter overfører destinasjonen til bilens navigasjon. Bilen vet dermed når og hvor den skal.
Men Jaguar ser for seg mye mer med modellen Future-Type.
Så velkommen til 2040:
I sentrum av alt er rattet, som er stuet bort i dashbordet. Jaguar har til og med navngitt det, slik Apple har gjort med stemmeassistenten Siri. Rattet heter nå Sayer, og er navngitt etter designeren av E-Type. Vi kan snakke til Sayer, og han er ikke vond å be.
Han kan hente bilen din om du er med i en delingsklubb, spille musikk for deg, lese opp en lydbok, booke deg en plass på favorittrestauranten og til og med minne deg på at det er tomt for melk i kjøleskapet.
Om du har et møte klokken åtte på morgenen, regner Sayer ut når du må stå opp, sørger for at bilen kommer til rett tidspunkt og når du må starte på turen for å ankomme i tide.
Han er hjertet i HMI-systemet (Human Machine Interface), som lar deg og dine passasjerer ta opp jobbrelaterte dokumenter, hente fram skoleoppgaver, vise favorittserien…. ja, du skjønner poenget.
Future-Type henter selvsagt ungene fra barnehagen eller skolen, og den kan plukke deg og din bedre halvdel opp fra den restauranten Sayer bestilte bord på etter et du har tatt et glass vin for mye.
Om du kun trenger to seter, så kommer det en Future-Type som er konfigurert for 2+1, med to seter som vender mot hverandre.
Og blir du lei av å bare sitte på, er det bare å gi Sayer beskjed om at du vil ha kontrollen. Da popper rattet fram, og du kan kjøre selv.
Men så var det denne fordømte ladningen da. Future-Type er selvsagt elektrisk. Men du kan glemme ledningene. Sayer tar hånd om slike kjedelige ting.
Så det er framtiden det, folkens. Og noe av det er allerede fortid, ettersom utviklingen går i et heseblesende tempo og flere av tingene er allerede på plass. Du må være våken for å følge med, noe du heldigvis ikke trenger å være i framtidens biler.
Det Jaguar imidlertid ikke sier noe om er flyvende biler. Og de har vi heller ikke i dag. Men vi har snart flyvende taxier. Jepp.
Om du ikke tror oss kan du jo alltids lese mer om den i denne saken, som også har en video som kanskje overbeviser deg? Så skal det være en flyvende taxi?