Hjem / Elbiler / Audi skal selge 800.000 elektriske biler
Audi vil komme med en selvkjørende bil utover 2020-tallet basert på konseptmodellen Aicon. (Alle foto: Audi)
Audi vil komme med en selvkjørende bil utover 2020-tallet basert på konseptmodellen Aicon. (Alle foto: Audi)

Audi skal selge 800.000 elektriske biler

Men vi venter på elbilen Audi e-tron gir produsenten oss et innblikk i framtidsplanene.

Det er knyttet store forventninger til den kommende helelektriske modellen e-tron, som har premiere til sommeren. Allerede i mars sa Audi Norge at over 4.000 nordmenn hadde lagt inn reservasjon for sin e-tron, men den modellen er langt fra alt den tyske bilprodusenten planlegger i år.

Annonse

Faktisk vil Audi kommer med over 20 lanseringer bare i 2018, og fokuset er på design og digital teknologi.

‒ 2018 er et år med store forandringer og blir helt avgjørende for Audi, og skritt for skritt skal vi komme oss tilbake på offensive, sa Rupert Stadler, administrerende direktør for Audi AG, under generalforsamling tidligere i mai.

Han tenker på smekken Audi fikk da det ble kjent at det var noe feil med utslippskontrollen rundt flere av dieselmodellene for noen måneder siden, og denne saken er fremdeles ikke avsluttet.

‒ Vi fortsetter å håndtere dieselsaken, og staker ut framtidens kurs for hele organisasjonen verden over. Samtidig står vi foran det største modellfyrverkeriet i konsernets historie, og e-tron tar oss inn i den eldrevne tidsalderen, la han til.

Og den godeste Stadler overdriver ikke.

Annonse

Nye A8 som ble lansert i slutten av fjoråret var starten på den digitale revolusjonen hos Audi, og de fulgte opp med A7 i mars. De kommer for eksempel med nye A6, Q2, Q3 og Q8, og til og med datterselskapet Lamborghini kommer med en SUV i løpet av året ‒ Urus.

Til sammen kommer Audi med over 20 nye eller oppgraderte modeller i regnskapsåret 2018, med 30. august som den viktigste datoen ‒ lanseringen av e-tron.

Ser vi enda lenger fram i tid er det elektrifisering og digitalisering som er hovedområdene. I 2025 skal Audi selge 800.000 elektrifiserte biler ‒ de fleste enten rene elbiler eller plug-in hybrider. Strategien Roadmap E skal sørge for at hele modellserien får elektrifiserte valg innen utgangen av 2025, en strategi flere produsenter nå går for. Volvo skal blant annet gjøre dette i løpet av 2019.

For å være blant de førende produsentene i både elbilsegmentet samt digitalisering og selvkjøring vil Audi legge opp mot 50 milliarder kroner i utviklingspotten, og denne inkluderer også oppgraderinger av produksjonslokalene. For Audi tenker grønt også der.

Innen 2030 skal samtlige fabrikker være CO2-nøytrale, og e-tron blir den aller første serieproduserte premiumbil som blir sertifisert som CO2-nøytral. Elbilen skal produseres i Brüssel, hvor Audi utvikler en miljøvennlig fabrikk.

Audi har også en selvkjørende bil på gang som blir basert på konseptmodellen Aicon.

Den skal etter planen dukke opp i 2021 som et pilotprosjekt, før den etter planen skal komme på markedet rundt 2025. Dette er altså en helt selvkjørende bil, og ikke «kun» en med noen selvkjørende egenskaper som flere biler allerede har.

Men den viktigste modellen akkurat nå er elbilen e-tron. Den får en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til den nye og mer realistiske WLTP-standarden, og batteriet på 95 kWh kan lades opp med den nye ladehastigheten på 150 kW. Det betyr at bilen lades opp på under 30 minutter via de nyeste hurtigladerne som allerede har kommet til Norge.

Elbilen får også nye Audi-løsninger som innebærer en fleksibel bestilling av ekstrautstyr som førerassistenter og infotainmentløsninger også etter at bilen er overlevert til eieren. Altså løpende adgang til digitalt innhold og andre tjenester.

Audi har tidligere indikert en pris på 80.000 euro for den nye bilen, og dette er er inkludert 19 prosent moms som norske elbiler er fritatt. Så det er vente at den norske prisen lander en eller annen plass rundt 650.000 kroner, men dette er altså ikke bekreftet. Så den kan bli dyrere ‒ eller til og med billigere.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

ID. kommer på veiene i 2020, og er den første av mange elbiler fra Volkswagen. (Foto: VW)

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele …

Én kommentar

  1. Eivind O Skogen Haugene

    Hvor mye skal man betale for å fulllade en Audi e tron med 150 ikw hurtigladere ? Blir det 1kr PR min ? Hvis ombordladeren er på 30kw blir det 5×30 min = 3timer

Legg igjen en kommentar til Eivind O Skogen Haugene Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *