Hjem / Ikoner og legender / Arven etter Adolf
Volkswagen Boble ble laget på ordre fra Adolf Hitler. (Alle foto: Volswagen)
Volkswagen Boble ble laget på ordre fra Adolf Hitler. (Alle foto: Volswagen)

Arven etter Adolf

Lite visste «Flower Power»-generasjonen i California om historien til deres førstevalg av bil på 1960- og 70-tallet. De var nemlig for kjærlighet og mot krig. Det kan vi ikke si om mannen bak idéen til Volkswagen Boble.

Fredag annonserte den amerikanske delen av Volkswagen-gruppen at de avslutter produksjonen av Beetle, dagens variant av den bilen vi kjenner som «Boble». Framtidens biler skal bygges på en annen plattform, og Volkswagen har rett og slett ikke plass til den legendariske modellen. Dermed er det slutt for et av de største ikonene i bilhistorien.

Annonse

Og det er litt av en historie modellen legger bak seg.

Den begynner helt tilbake på 1920-tallet. Da dukket det opp ambisiøse planer om å lage et nettverk av motorveier i Tyskland. Men det ble stort sett med planene, og byggingen gikk svært tregt.

Men så tok den bilinteresserte Adolf Hitler makten i 1933, og så umiddelbart fordelene med et veinett, eller en autobahn om du vil. Han fikk det ofte som han ville, så byggingen veiene skjøt ganske raskt fart.

Problemet var at tyskerne generelt ikke hadde biler. Dermed innkalte han Ferdinand Porsche til et møte. Han forlangte en liten bil som alle hadde råd til, som hadde plass til en familie på fem og som kunne kjøre i 100 km/t. Altså en volks-wagen (folkets bil).

Han hadde allerede en bil i tankene, nemlig den tsjekkiske Tatra V570 hvor østerrikske Hans Ledwinka var en av designerne. «Dette er bilen jeg vil ha», skal Hitler ha sagt.

Annonse

Porsche og hans team satte seg ned og tegnet det vi vel kan kalle en veldig inspirert variant av Tatra som etter hvert fikk navnet Käfer. På norsk ble den kjent etter utseende sitt, altså Boble.

Her er den i 1937-versjon:

Hitler hadde som kjent andre ting å tenke på utover 1930-tallet, og bilen var fortsatt ikke i masseproduksjon da krigen brøt ut.

Tatra på sin side gikk til søksmål mot Volkswagen for brudd på copyright. Vi skal ikke hevde at Hitler svarte på dette med å innvandrere Tsjekkoslovakia, men uansett så ble det ingenting av søksmålet da landet ble okkupert av Hitler i 1938 og 1939. Dette var det andre landet Hitler la under seg etter sitt eget og Ledwinkas hjemland Østerrike.

Hitler passet i samme slengen på å konfiskere den tsjekkoslovakiske fabrikken, og forbød Tatra. 

Daimler-Benz satt i gang byggingen av bilen allerede på midten av 1930-tallet, og den gjennomgikk diverse prototyper i årene etter.

I 1938 avduket Hitler en ny fabrikk og ga bilen et nytt navn, KdF-Wagen (Kraft durch Freude-Wagen/Styrke gjennom Glede-Bil).

Men heller ikke det hjalp på masseproduksjonen. De laget noen militære modeller pluss en håndfull «vanlige» Bobler, men ikke noe mer. På grunn av krigen måtte mye av utstyret flyttes ned i bunkere, noe som vanskeliggjorde produksjonen.

Etter krigen ble Tyskland ilagt diverse restriksjoner, og det gjaldt også bilproduksjon. Den kunne kun være ti prosent av det den var i 1936.

Fabrikken i seg selv skulle demonteres og sendes til England. Volkswagen kan takke flaksen for at engelskmennene var, vel, engelskmenn (les: arrogant), og var ikke imponert over hva de skulle få.

«Bilen er rett og slett ikke interessant for den store massen», skal beskjeden fra engelskmennene ha vært.

I Tyskland hadde den unge engelske majoren Ivan Hirst fått fabrikken som arbeidsoppdrag, noe som skjedde 22. august 1945. Den første jobben besto av å fjerne en udetonert bombe. Om denne hadde gått av ville neppe Boble sett dagens lys.

29 år gamle Hirst opplevde etterkrigs-Tyskland på kroppen, og skjønte raskt at tyskerne trengte jobber. Og hjemme i England trengte militæret biler.

Han «arvet» og en arbeidsstokk på rundt 6.000 personer, og satt i gang byggingen av bilen. Men det gikk svært tregt, og innen utgangen av 1945 var det kun produsert 55 slike biler ‒ totalt.

Men han klarte å overtalte de militære sjefene til å bestille 20.000 Bobler, som da hadde fått navnet Type 1. I mars 1946 startet produksjonen av de første 1.000 bilene i kamuflasjefarger, og snart klarte Hirst også å få opp et salgsnettverk til Nederland.

I 1949 ble den tidligere Opel-sjefen Heinz Nordhoff sjef for fabrikken, og det var starten på masseproduksjonen. I 1955 hadde fabrikken satt sammen én million biler, og det skulle bli mange millioner til.

I 1963 rundet de like godt 10 millioner biler, og den var på høyden av sin popularitet. Og selv om Bobla nøt stor suksess utover 1960-tallet, ble designet etter hvert satt under stort press. For snart skulle det dukke opp en konkurrent som skulle bli meget nærgående, nemlig tidenes mest solgte bil, Toyota Corolla.

Men Volkswagen var smart nok til å komme med en ny folkefavoritt ved siden av Bobla, Volkswagen Golf, før det var for sent. Golfen overtok raskt populariteten til Boblen.

Selv om salget av Boble fortsette å falle, ga ikke Volkswagen seg med den historiske modellen før i 2003. Da hadde de laget over 21 millioner biler.

Volkswagen har i etterkant kommet med to nye modeller, New Beetle (1997-2010) og Beetle (fra 2011).

Men ingen kan sammenliknes med Type 1, bedre kjent som Boble.

Til tross for dens mørke historie.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Volvo 164 runder 50 år 26. august. (Alle foto: Volvo)

Legendarisk Volvo-modell runder 50 år

Allerede i 1969 var Volvo kjent som et luksusmerke i USA. Grunnen var en modell …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *