Hjem / Elbiler / Åpner solcelle-drevet hydrogenstasjon
Svenskene åpner snart en hydrogenstasjon som kan lage sin egen energi via solceller. (Foto: Mariestad kommune)
Svenskene åpner snart en hydrogenstasjon som kan lage sin egen energi via solceller. (Foto: Mariestad kommune)

Åpner solcelle-drevet hydrogenstasjon

Vi nordmenn liker å tro at vi ligger lengst framme på miljøvennlige biler. Men rett over grensen åpner skjer det også ting, og der åpner de nå en solcelle-drevet hydrogenstasjon.

Denne saken er rettet. Vi hevdet tidligere at det var verdens første solcelledrevet hydrogenstasjon, men den åpnet i Norge for halvannet år siden. Mer om dette i saken Nei Sverige, dere var ikke først!

Annonse

Vi har hørt om kombinasjonen mellom hydrogen og strøm. For eksempel kommer Mercedes med en ny modell kalt GLC F-Cell som kombinerer hydrogendrift med eldrift, altså en veldig grønn hybridvariant. Meget bra!

Vi har også hørt om miljødrivstoffet som slett ikke er så klimavennlig som det gir seg ut som. Den foreløpig siste saken der omhandler at mye av biodrivstoffet som blandes inn i drivstoffet på norske bensinstasjoner kommer fra palmeolje. Ikke bra!

I Sverige har de derimot funnet en god løsning.

Mariestad kommune bygger nemlig verdens første andre solcelledrevne hydrogenstasjon sammen med VänerEnergi og Nilsson Energy. De vil altså få verdens første lokale anlegg rundt hydrogenproduksjon som drives av solkraft.

Stasjonen blir selvforsynende, og da snakker vi virkelig om en bærekraftig løsning. La oss forklare hvordan det hele fungerer.

Annonse

Solenergi fra solcelleparken utgjør brenselet til systemet. Energien som kommer fra solcellene omgjøres i et elektrolysør hvor vann spaltes til hydrogen og oksygen. Hydrogen skal deretter brukes som drivstoff til hydrogenbiler og til å produsere strøm til anlegget.

Dermed er hydrogen som er produsert i Mariestad helt fornybar og fri for utslipp. Solkraften vil også kunne langtidslagres i form av hydrogengass.

Tanken om å la sola stå for kraften som trengs for å produsere hydrogen er selvsagt ikke ny, og faktisk brukes en delvis lignende framgangsmåte allerede i Norge. Asko åpnet en privat hydrogenstasjon i Trondheim i fjor, og den skal brukes til å produsere drivstoff til lastebiler, biler og trucker i egen virksomhet.

Hydrogen framstilles lokalt, med energi fra blant annet 9.000 kvadratmeter med solceller på taket til Asko Midt-Norge. Løsningen klarer å produsere 300 kilo hydrogen i døgnet.

Og vi har altså stasjonen i Bærum som det lenkes til lenger opp.

Hydrogenbiler er altså i prinsippet elbiler uten ladekabel, og fungerer slik at brenselceller omdanner hydrogen til strøm internt i bilen mens den kjører. En elbil må som kjent lades eksternt for å fylle på strøm.

Selv om Mariestad nå kommer med en solcelledrevet stasjon sliter svenskene med farten på hydrogenstasjoner og hydrogenbiler generelt.

Men ting er i ferd med å skje, faktisk over hele Norden.

For et nytt hydrogenprosjekt skal knytte Oslo sammen med Helsingfors, Stockholm og København, og skal sørge for et bedre nettverk av hydrogenstasjoner innen 2020. Sverige vil da få åtte nye stasjoner, og det totale tallet vil da være på minst 14 stasjoner.

Danmark er det landet som har kommet lengst, og har allerede 11 stasjoner som dekker hele det lille landet. Tettheten av hydrogenstasjoner i Danmark er størst i hele verden.

Norge har i dag ni hydrogenstasjoner, samtlige foruten én i Bergen er lokalisert på Østlandet. Men planene er åpne flere stasjoner allerede i år, så infrastrukturen til hydrogenbilene er på bedringens vei.

Og flere vil kanskje velge en slik nullutslippsbil. I april ble det kun solgt 10 nye hydrogenbiler i Norge, og de to merkene som finnes på det norske markedet nå er Toyota Mirai og Hyundai ix30. Men det kommer nye modeller, blant annet neste generasjon ix30 som nå skal hete Nexo og som er her til sommeren.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Et tysk forbrukerråd etterlyser norske eiere for et gruppesøksmål mot Volkswagen. (Begge foto: VW)

Etterlyser 140.959 norske bilkjøpere

Et tysk forbrukerråd etterlyser nå norske bileiere som vil være med på et tysk gruppesøksmål …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *