AMG har kastet seg over EQE

Ny sjef blant elbilene dukker allerede opp på de norske veiene i sommer.


Det er ikke bare bilmerkene selv som nå må omstille seg til en ny og helelektrisk tid, men det må også tunere og høyytelsesselskaper gjøre.

Et slik er AMG, som står bak de aller råeste utgavene av Mercedes’ mange modeller.

Som vi vet er Mercedes i gang med en voldsom satsting på elbiler, og her går det unna. Porteføljen består allerede av et halvt dusin modeller, EQA, EQB, EQC, EQE, EQS og EQV, så AMG-avdelingen må virkelig stå på for å henge med.

Og det gjør de.

De har allerede vist fram sin første utgave, og det er intet mindre enn flaggskipet EQS som har fått AMG-behandlingen. Salget av Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ startet i januar, så den er rykende fersk.

Og AMG har umiddelbart kastet seg over den neste elbilen, EQE, som hadde verdenspremiere så sent som i fjor høst.

Mercedes-AMG har snart klar to utgaver av denne, nemlig EQE 43 4Matic og EQE 53 4Matic+.

‒ Modellene henter flere teknologielementer fra flaggskipet EQS 53, og imponerer med heftige ytelser og dynamisk kjørekarakteristikk i kjent AMG-stil, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.

Begge utgavene kommer med to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem, som skal fordele de mange kreftene optimalt under alle kjøreforhold.

Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 til 687 hk i EQE 53 med tilvalget AMG Dynamic Plus Pakke og boost-funksjon.

Denne pakken åpner også for en toppfart på solide 240 km/t, og her vil den maksimale effekten og dreiemoment for «Race Start» økes i en kort tidsperiode. Det åpner for at Mercedes-AMG EQE 53 klarer 0-100 km/t på lynraske 3,3 sekunder.

Som hos AMG EQS kommer også AMG EQE med AMG Sound Experience, for tunerne vet selvsagt at lyden er viktig for de som kjører sportsbiler.

Dette fungerer slik at spesielle høyttalere, bassaktuatorer og en lydgenerator skaper systemet en unik lydopplevelse. «Tonaliteten og intensiteten til eksklusive AMG Sound Experience baserer seg enten på kjørestatus, det valgte kjøreprogrammet eller førerens ønsker, både innvendig og utvendig», melder Mercedes selv.

Bilen er ikke bare rask på sprinten, men også ladingen går ganske greit unna.

Mercedes-AMG EQE er utstyrt med et stort batteri på 90,6 kWh, hvor regenereringen er opp mot 260 kW. Det hjelper selvsagt, men uansett må bilen også innom en lader.

Da byr den på 170 kW via hurtigladeren, og om den lades hjemme er effekten også ganske så bra ‒ 22 kW.

Med 170 kW vil det fylles 180 kilometer med rekkevidde på kun 15 minutter, mens rekkevidde strekker seg fra 462 kilometer og opp til 533 kilometer.

Kjøreegenskaper er selvsagt viktig for AMG, har grunnpilaren her er AMG Performance 4Matic. 53-utgaven har 4Matic+, noe som ikke står for den fullt variable firehjulsdriften som både EQE 43 og EQE 53 har, men for hele tilleggsytelsen og dynamikken som EQE 53 tilbyr.

Uansett utgave fordeler systemet kontinuerlig moment mellom for- og bakaksel avhengig av kjøresituasjonen. Sammenlignet med et mekanisk firehjulstrekksystem, sørger det elektriske systemet for en betydelig raskere respons, opplyser Mercedes.

AMG Ride Control+ er et luftfjæringssystem kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere. Dette systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé, og retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, melder tyskerne.

Dette gjør det mulig å øke komforten, i tillegg til å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.

AMG-EQE kan også skilte med bakakselstyring opptil 3,6 grader, hvor bakhjulene i under 60 km/t styrer i motsatt retning av forhjulene. Dermed bør Mercedes-AMG EQE var ganske så manøvrerbar selv i trange parkeringshus.

Over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retning som forhjulene, noe som skal gi økt stabilitet blant annet under raske filskift og unnamanøver.

På innsiden har AMG-utgavene fått nye funksjoner på MBUX Hyperscreen, som er mulig å til disse bilene. Denne ser ut som en gedigen skjerm som strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finner er det tre skjermer som visuelt smelter sammen til en gedigen en.

Mercedes Norge opplyser at Mercedes-AMG EQE 43 4Matic og EQE 53 4Matic+ er forventet på norske veier i løpet av sommeren 2022, så de er ikke altfor langt unna.

Her er flere bilder av den neste elbilutgaven fra AMG, nemlig en mer sportslig EQE.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter