Hjem / Nyheter / Aldri mer bilsyk
Dette er ikke noe moro når man sitter i en bil. Men i framtiden slipper vi kanskje unna bilsyken? (Foto: Ford)
Dette er ikke noe moro når man sitter i en bil. Men i framtiden slipper vi kanskje unna bilsyken? (Foto: Ford)

Aldri mer bilsyk

Jaguar Land Rover har gått til krig mot bilsyken, og har allerede funnet løsninger som reduserer den med 60 prosent.

«Reisesyke er uvelfornemmelse, kvalme og oppkast på grunn av uvante bevegelser», kan vi lese i det norske leksikonet. Uante bevegelser ja. Hvor finner vi slike?

Annonse

Jo, selvsagt i en kjørende bil.

For der er det store sjanser for at hjernen får noe motstridende signaler å jobbe med, og da kan det bli kluss. For mens du sitter stille og for eksempel leser noe mener hjernen at du faktisk sitter i ro (som du jo gjør), men det kan raskt bli trøbbel om balansesenteret bestemmer seg for at du faktisk er i bevegelse (noe du jo strengt tatt også er). Og har du et følsomt balansesenter kan du raskt bli bilsyk på grunn av uenigheten mellom hjernen og balansesenteret.

Barn er i utvikling og takler akkurat det dårligere enn voksne, og blir derfor raskere bilsyke. Og som de fleste barnefamiliene vet er det alt annet enn morsomt når kvalmen kommer og kaoset braker løs i baksetet. Men det er ikke bare barna.

Ifølge Ford er to av tre personer disponert for å bli bilsyk, så dette er et utbredt problem som mange voksne også opplever.

Ifølge den amerikanske bilprodusenten varsler ting som gjesping og svetting for tilstanden som forårsakes av at hjernen mottar motstridende signaler, men kan alle bli reisesyk?

Annonse

Det har Ford også et svar på.

«Babyer blir ikke bilsyke før de starter å gå. Kjæledyr kan imidlertid bli rammet, og utrolig nok kan også gullfisk bli bilsyke/sjøsyke. Sistnevnte er observert av sjøfolk.»

Jepp, selv ikke gullfisken er trygg.

Alle kan bli bilsyk. (Foto: Ford)
Alle kan bli bilsyk. (Foto: Ford)

Og nå er også teknologien i ferd med å gjøre ting enda verre. Berøringsskjermer, nettbrett og mobiler gjør selvsagt til sitt til å forsterke problemet, og i framtiden blir også bilene enda mer selvkjørende. Det betyr igjen at vi ser enda mindre ut på veien (som hjelper mot bilsyken), og kommer til å fokusere enda mer på skjermene vi har rundt oss. Resultatet kan raskt bli at selv sjåføren blir bilsyk.

Ford har testet dette i sitt forsknings- og utviklingssenter i tyske Aachen. Der lot de voksne personer stirre på en skjerm mens bilen kjørte, og resultatet var at det tok ti minutter for personer begynte å føle seg bilsyke.

Så hvordan skal man fikse dette da?

Jaguar Land Rover (JLR) er på saken, og har samlet inn vanvittige mengder med data rundt bilsyken. Faktisk har de mer enn 24.000 kilometer med bilsyke-data (ikke spør oss hvordan de har fått det til), og denne informasjonen danner utgangspunktet for krigen mot bilsyken.

For som Spencer Salter hos produsenten påpeker:

‒ Veldig lite har vært kjent rundt årsakene og hvordan bekjempe dem.

Har vært.

For Jaguar Land Rover har nå kommet opp med noen algoritmer som skal kalkulere en slags «velvære-score» for hver eneste passasjer, og på den måte redusere bilsyken med hele 60 prosent.

For sier datamaskinen at det er fare på ferde gjør bilen mottiltak.

Utgangspunktet for britene har vært disse selvkjørende bilene, og JLR har studert folk i bilene som har sjekket epost. Deretter har de klart å kartlegge hvordan bilen skal kjøre for å motstå krangelen mellom hjernen og balansesenteret, og på den måte kan de programmere bilen til å kjøre på en mest mulig «riktig» måte.

«Velvære-scoren» kalkulerer hvor utsatt sjåføren og hver av passasjerene er for å føle seg bilsyk, og ved bruk av en biometrisk sensor registreres de fysiologiske signalene. Ved å kombinere dette med bevegelse og dynamiske data vil bilen vite ganske nøyaktig når en i bilen er på vei til å bli bilsyk ‒ faktisk før de vet det selv.

‒ Denne banebrytende forskningen har gitt oss en løsning, og med solid vitenskapelig forankring, kan vi gjøre reisen mer trivelig uavhengig av hvor utsatt du er for reisesyke. Som foreldre til små barn er jeg ganske opprømt over hva denne forskningen kan ha å si for hvor komfortabel og stressende en lang tur kan bli for en familie, sier Steve Iley, en doktor som er sjef for den medisinske siden av JLR (ja, de har åpenbart en slik avdeling).

Men vi trenger ikke å vente på de autonome kjøretøyene for å høste frukter av forskningen, og det er mulig å ta noen forholdsregler. Her forklarer Jaguar det litt nærmere (på engelsk):

Jaguar E-Pace kommer for eksempel med 26 forskjellige setejusteringer slik at det er mulig å få ansiktet mest mulig rett mot infotainment-skjermen, og den kommer også med en kjølefunksjon i setet. Begge delene har Jaguar Land Rover funnet ut er utsløsende årsaker til bilsyke.

En annen er bilens bevegelser, og E-Pace har et system som fjerner lavfrekvente bevegelser fra veien som kan føre til syke ved at bilen justerer seg hver 10 millisekund.

Produsenten sier at første fase av forskningen er ferdig, og at de nå har kastet seg over andre prosjekter som skal gjøre kjøreturen mest mulig komfortabel.

Men hva om vi kjører en eldre bil?

Da har Ford noen tips som er verd å følge, så blir kanskje den neste turen enda hyggeligere.

Slik kan du unngå å bli bilsyk:  

  • Det er bedre å sitte midt i baksetet enn på sidene. Det beste stedet er å sitte foran. Da ser du veien best.
  • Kjør jevnt. Unngå brå oppbremsinger, kraftig akselerasjon og ujevnheter i veibanen.
  • Hjelp de som er bilsyke til å tenke på noe annet. Hva med en familiesang eller quiz?
  • Drikk Cola, spis ingefærkjeks og unngå kaffe.
  • Bruk en pute eller en annen støtte som holder hodet i ro.
  • Bruk bilens klimaanlegg for å ha frisk luft hele tiden.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *