Hjem / Nyheter / Wow, en toppløse BMW 8-serie!
BMW har avduket en ny 8-serie, og denne gang er den toppløs. (Alle foto: BMW)
BMW har avduket en ny 8-serie, og denne gang er den toppløs. (Alle foto: BMW)

Wow, en toppløse BMW 8-serie!

Champagnen er så vidt satt tilbake i kjøleren etter at BMW pustet nytt liv i 8-serien før den må hentes fram igjen. Video og bildeserie.

Allerede i fjor fikk vi et varsel på var som var i emning. Da hentet nemlig BMW fram 8-serien som forsvant i 1999, og viste fram et lekkert konsept av en helt ny modell.


Det skjedde under bilutstillingen Concorso d’Èleganza Villa d’Èste i Italia, og bilen var like elegant som navnet på bilutstillingen. Dermed var det ingen vei tilbake for BMW.

I juni avduket de produksjonsutgaven, en stilig 8-serie Coupé som faktisk ikke var så langt unna konseptmodellen i design.

Og nå har 8-serien virkelig fått fart på seg, for det gikk ikke mange måneder før tyskerne slår til med ytterligere en variant ‒ BMW 8-serie Cabriolet.

Sjekk denne da!

Bilen slektes selvsagt veldig på coupéutgaven med stort sett de samme målene, men Cabriolet er riktignok 2 mm lavere enn Coupé. Det er stort sett det.

Foruten taket da. Det som kan fjernes hos Cabriolet.

Taket er selvsagt av den elektriske varianten, og kan åpnes og lukkes på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t.

«Den robuste lettvektskonstruksjonen sørger også for at bagasjerommet kan utnyttes maksimalt. Med et volum på 350 liter er det for eksempel plass til tre golfbagger, mens baksetene kan felles ned 50:50 for å laste inn ski og annet. Skjult i bagasjerommet sitter også et sikkerhetssystem som lynraskt skyter opp to aluminumsstøtter bak hodestøttene i baksetet dersom bilen mot all formodning skulle rulle rundt under et uhell», heter det fra BMW.

På innsiden er både instrumentpanelet, dørkledningen og de elektrisk justerbare sportssetene kledd i skinn som standard, og den kommer også med en vindavviser som monteres over baksetene for å hindre turbulens når man kjører med taket nedslått.

Noe som ikke kommer som standard, men som kan være kjekt å ha i en toppløs bil langt nord, er et spesielt utviklet luftvarmesystem til de foran i en BMW 8-serie Cabriolet. For den kommer med et system hvor oppvarmet luft blåses ut fra hodestøtten, og armlenene i dørene og midtkonsollen kan også velges med oppvarmingsfunksjon.

Ellers finnes selvsagt det mye av det samme utstyret som i Coupé, for de er tross alt ganske nære søstre.

Her kan du sjekke den nøyere ut i denne videoen, og som du ser passer den utmerket også i Norge:

Cabriolet kommer i første omgang med en bensinmotor og en dieselmotor ‒ M850i xDrive og 840d xDrive.

Bensinmotoren i M850i er en M Performance 4,4-liters V8 Twinturbo, mens dieselmotoren i 840d er en 3-liters rekkesekser Twinturbo.

Begge leveres med en ny versjon av Steptronic automatgirkasse og BMWs xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift.

M850i har i tillegg mekanisk differensial sperre som standard.

M850i med 530 hestekrefter gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder, mens 840d med 320 hestekrefter sprinter unna på 5,2 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t.

Den toppløse modellen får verdenspremiere i november, og her hjemme åpnes det snart for bestillinger. De foreløpige prisene er satt til 1.385.900 kroner for 840d og 1.864.300 kroner for den foreløpige toppmodellen M850i.

Men BMW gir seg ikke med Cabriolet, og 8-serien skal vokse med ytterligere et medlem og på toppen av dette nye muskelvarianter.

– Vi kan bekrefte at det også vil komme en firedørs Gran Coupé-versjon av helt nye BMW 8-serie. Vi kan også fortelle at rosinen i bratwursten blir BMW M8, og den vil du etterhvert få som både Coupé, Cabriolet og Gran Coupé, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Norge, Marius Tegneby.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Faraday Future er ikke konkurs, selv om man skulle tro det. Den imponerende elbilen FF 91 nærmer seg. (Begge foto: FF)

Elbil med 1.050 hk nærmer seg

Dommedagsprofetiene rundt elbilmerket Faraday Future (FF) har vært mange, men selskapet sier at den aller …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *