Hjem / Nyheter / Waymo fikk Uber-aksjer i erstatning
Waymo utvikler selvkjørende biler, og beskyldte Uber for å ha illegalt ervervet seg forretningshemmeligheter. (Foto: Waymo)
Waymo utvikler selvkjørende biler, og beskyldte Uber for å ha illegalt ervervet seg forretningshemmeligheter. (Foto: Waymo)

Waymo fikk Uber-aksjer i erstatning

Rettssaken mellom Uber og Waymo rundt selvkjørende bilteknologi er over, og Waymo får aksjer verd til 1,9 milliarder kroner i erstatning.

Waymo anklaget i fjor Uber for å ha sikret seg forretningshemmeligheter rundt lidar-teknologien etter et oppkjøp av selskapet Otto. Dette selskapet ble nemlig startet opp av Anthony Levandowski, som kom rett fra en jobb som teknisk leder hos Waymo.

Waymo mente at Levandowski hadde tatt med seg ni forretningshemmeligheter da han forlot selskapet og startet Otto, og deriblant tatt 64.000 bilder av dokumenter og skjermbilder.

Google-selskapet tok saken til retten, og vurderte også om å søke om så mye som 20 milliarder kroner i erstatning.

Saken mellom de to skulle opprinnelig vært i gang i oktober i fjor, men flere utsettelser førte til at den ikke kom opp før nå.

Men nå er den altså avgjort.

Waymo får aksjer verd 1,9 milliarder kroner, mens Uber har lovet å ikke bruke teknologi som stammer fra Waymo. Før denne avtalen hadde allerede styret i Uber avslått en avtale som ville gitt Waymo aksjer for nærmere fire milliarder kroner.

Lidar er en laserlys-teknologi som sender millioner av laserstråler ut for å kartlegge områdene rundt bilene, og er en viktig teknologi med tanke på sikkerhet når det kommer til selvkjørende biler. Denne teknologien skal altså hjelpe autonome biler til å oppdage andre kjøretøy, syklister og fotgjengere.

Waymo er Googles selvkjørende avdeling, og startet allerede tilbake i 2009 med å utvikle autonom teknologi.

I slutten av fjoråret opplyste de at de første testene helt uten personell i bilene var gjennomført. Tidligere har de hatt en person som har overvåket kjøreturene i kjøretøyene.

Sjekk selv her:

Uber som er et turdelingsselskap satser også tungt på selvkjørende biler, og har blant annet inngått en avtale med Volvo som innebærer at svenskene leverer XC90 som Uber skal bruke som basismodeller. Disse basismodellene skal være utstyrt med de grunnleggende autonome egenskapene, som Uber altså skal montere sitt utstyr på toppen av.

Følg bil24.no på Facebook

 

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Ole Christian Veiby (t.h.) og Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda, og neste stopp blir Citroën. (Begge foto: Skoda)

Nordmann går fra Skoda til Citroën

Ole Christian Veiby og kartleser Stig Rune Skjærmoen forlater Skoda med umiddelbar virkning, og blir …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *