Hjem / Elbiler / Vurderer ekstremversjon av I-Pace
Jaguar I-Pace kan komme i en ekstremversjon i framtiden. (Alle foto: Jaguar)
Jaguar I-Pace kan komme i en ekstremversjon i framtiden. (Alle foto: Jaguar)

Vurderer ekstremversjon av I-Pace

Elbilen Jaguar I-Pace kan fort bli en Norges-favoritt med nærmere 500 kilometers rekkevidde, og nå vurderes det også en ekstremversjon.

Jaguar Land Rover har en avdeling de kaller SVO som ble opprettet tilbake i 2014. De tre bokstavene står for Special Vehicle Operations, og folkene der er ansvarlig for de mer ekstreme versjonene av Jaguar Land Rover-modeller. De har tre modellversjoner, SVR (fart og ytelse), SVA (luksus) og SVX (offroad).

Annonse

For eksempel har de allerede den muskuløse Discovery SVX klar, som er en ekstrem terrengbil, og ikke minst har de akkurat gitt den hyllede Jaguar F-Pace SVR-behandlingen.

Det betyr 44 prosent mer krefter, mer eksakt 550 hestekrefter og et dreiemoment på 680 Nm. SVR-varianten skyter fart fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder, og har en toppfart på 283 km/t. Og vi snakker altså om en SUV.

Men de nøyer seg ikke bare med motoren. SVR-versjonen til F-Pace inkluderer nye felger, nytt panser, nye støtfangere foran og bak, nye luftinntak, ny bakspolier, nye racingseter, ny girskifter og et nytt ratt, for å nevne noe. Det er altså en «ny» bil.

F-Pace som har hanket inn flere store priser har altså blitt ekstrem, og slik ser SVR-versjonen ut:

Denne behandlingen kan nå også den kommende I-Pace få.

Allerede nå er det klart at Jaguars aller første elbil også blir selvkjørende. Det skal et samarbeid med Googles selskap Waymo sørge for. Waymo utvikler selvkjørende biler, og I-Pace blir nå en del av den flåten. Selskapet satser på å ha selvkjørende biler på veiene i 2020.

Men det er altså ikke alt som skjer rundt I-Pace.

SVO-avdelingen sikler nemlig på den.

‒ Vi har ikke konkludert med noe ennå, men vi har startet med evalueringen rundt hva en elektrisk SVR kan tilby, og hvordan vi kan lage en autentisk SVR-bil med den teknologien, uttalte Hanno Kimer, Jaguar Land Rovers administrerende direktør for selskapsledelse og strategi og leder av SVO-avdelingen til Autocar under den internasjonale bilutstillingen i New York.

‒ Man kan si at I-Pace (allerede) har et høyt nivå av fart, og de teknologiske tilleggene kan gi flere interessante prosjekter for SVO. Den inkluderer en raskere SVR-versjon, men kanskje også en ekstrem luksus SVA eller en offroad SVX-modell, legger han til.

Jaguar går også med planer om å lage en SVR-versjon av E-Pace, den mellomstore SUV-modellen i Pace-familien. Men heller ikke her er noe bekreftet. E-Pace kan forveksles med I-Pace på grunn av bokstavene, men E-Pace er altså ikke elektrisk.

Det vil uansett ikke overraske om E-Pace får en SVO-utgave. En av de aller mest ettertraktede Range Rover Sport-modellene er nemlig SVR-versjonen. Range Rover Sport er for øvrig den aller første modellen til Jaguar Land Rover som også kommer som plug-in hybrid.

Den første helelektriske blir altså Jaguar I-Pace, og forventingene rundt den nye elbilen er enorme.

Og det er kanskje ikke så rart når vi ser hva Jaguar har klart å få til.

Her er noen fakta rundt den helelektriske SUV-modellen:

  • 90 kWh litium-ion-batteriet leverer en rekkevidde på 480/540 kilometer, med elbilnavigasjon for optimalisert rekkevidde under kjøreturen
  • Hurtiglading på offentlige ladestasjoner fra 0 til 80 prosent på under 45-minutter, der 15 minutters lading gir en rekkevidde på 100 kilometer
  • All Wheel Drive fra to Jaguar-utviklede elmotorer gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,8 sekunder
  • 8-års batterigaranti (opp til 160.000 kilometer) og hvis batterinivået faller under 70 prosent av maks ytelse
  • Testet i ekstrem kulde ned mot -40 grader
  • Kommer til Norge i august/september
  • Pris fra 599.900 kroner

Her kan du se når den lurer seg inn på formel 1-banen i Monte Carlo midt på natten:

I Norge er tre modellvarianter av I-Pace tilgjengelig fra salgsstart. SE Launch Edition til 724.200 kroner, HSE Launch Edition til 782.400 kroner og First Edition til 829.000 kroner.

Følg bil24 på Facebook

Les også

Volkswagen Amarok blir sterkere. (Foto: VW)

Arbeidshesten blir sterkere

Volkswagen Amarok har fått en ny motor på 258 hestekrefter og et dreiemoment på solide …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *