Hjem / Nyheter / Volvos autopilot sist i test
Du bør helst holde hendene i rattet når du kjører en Volvo, om vi skal tro en ny test. (Foto: Volvo)
Du bør helst holde hendene i rattet når du kjører en Volvo, om vi skal tro en ny test. (Foto: Volvo)

Volvos autopilot sist i test

GM’s Super Cruise havnet på topp da et amerikansk forbrukermagasin testet fire autopiloter.

Huffda, Volvo. I en test mellom fire autopiloter i velrennomerte Consumer Report ble det en klar sisteplass på svenskenes system som heter Pilot Assist, og det kanskje verste var det at den fikk benevnelsen verre i fire av fem testkategorier. Dessverre for svenskene endte det opp med 1 stjerne.


Autopiloter er i vinden som aldri før, og er et viktig steg på veien mot selvkjørende biler. Slike systemer har en todelt oppgave, og skal gjøre kjøreturen enklere for sjåføren samt at den skal gjøre den sikrere for alle i trafikken.

Autopilot-systemene er rangert i nivåer fra 1 til 5 på den autonome skalaen, hvor 1 er en ganske så enkelt variant og 5 er fullstendig selvkjørende. De fleste i dag ligger på et nivå mellom 2 og 3, noe som åpner for at bilen selv gjør en del av oppgavene selv.

Alle de store produsentene utvikler egne autopiloter, og Audi var først til nivå 3 med sin autopilot i flaggskipet A8. Her kan du for eksempel se en filmsnutt mens bilen durer av gårde, men du må alltid være klar til å ta over om systemet ber deg om det.

Consumer Report (CR) er altså en uavhengig og ideell organisasjon som selv kjøper inn det de tester, og nekter blant annet å bruke annonser i magasinet. De gjør altså alt for å forbli uavhengige, og er kanskje det mest kjente forbrukermagasinet i verden.

CR er redd for at forbrukerne stoler for mye på slike systemer, og bestemte seg derfor for å teste fire av de som er på markedet i USA. De liker heller ikke at slike systemer noen ganger blir annonsert som «automatisert kjøring», noe blant annet Volvo gjorde.

Slik ser Volvo for seg autopiloter. (Foto: Volvo)
Slik ser Volvo for seg autopiloter. (Foto: Volvo)

De fire som ble testet var Volvos Pilot Assist, Nissans ProPilot Assist, Teslas Autopilot og General Motors Super Cruise.

De delte testen opp i fem kategorier. Hvor mye av kjøringen klarer bilen og hvor sikkert er det? Hvor enkelt er det å bruke? Vet føreren at autopiloten er på? Sørger systemet for at føreren følger med? Hva gjør systemet om føreren faktisk ikke følger med?

Poengsystemet er også delt opp i fem, fra verre (det vi kjenner som 1 stjerne) til bedre (5 stjerner). Vi oversetter dette til stjernesystemet, slik at det er enklere for å forstå scoren til de fire autopilotene.

Den beste ble altså General Motors Super Cruise. Testbilen var en Cadillac CT6, og Super Cruise var den eneste som endte opp med 4 stjerner sammenlagt. Super Cruise er åpenbart ikke så enkel å bruke, for her scoret den kun 2 stjerner. Men når du en gang har fått det i gang vet du at det er på, for her ble det testens eneste 5 stjerner. En 3 stjerner og to 4 stjerner kompletterte scoren til Super Cruise.

Teslas Autopilot ble testet på alle tre modellene de har Model S, Model X og Model 3. Tesla fikk 1 stjerne når det kommer til å engasjere føreren, mens den var best av alle når de kommer til selve kjøringen med 4 stjerner. Sammenlagt ble det 3 stjerner på Tesla.

Nummer tre ble ProPilot Assist som brukes av Nissan og Infiniti. Testbilene var en Infiniti QX50 og elbilen Nissan Leaf, og systemet hanket inn tre 2 stjerner og to 3 stjerner. Sammenlagt ble det da også kun 2 stjerner på ProPilot.

Men verst gikk det altså utover Volvos Pilot Assist. Den innfridde på ingen måter i fire av kategoriene, som endte med kun 1 stjerne. Kun kategorien hvor bilene skal holde føreren fokusert unngikk Volvo bunnscore, men der var det kun 2 stjerner å hente. Dermed en solid 1 stjerne og stryk for Volvo.

Autopiloter er altså på full vei inn de fleste bilene, og CR er litt bekymret for at de rulles ut litt vel raskt.

‒ Vi har evaluert disse systemene hver for seg i noen år nå, men nå er vi ved et skjæringspunkt hvor de er på vei til å bli vanlige, sier Jake Fisher, direktør for automatisk testing hos Consumer Reports.

‒ Satt opp mot hverandre kan du virkelig se store forskjeller. De beste systemene balanserer mellom automatikk og sikkerhetstiltak som gjør kjøringen enklere og mindre stressende i de rette situasjonene. Uten den rette sikkerhetskontrollen kan folk ende opp med å stole for mye på systemet, noe som setter førerne i fare, advarer han.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Mitsubishis pribombe av en elbil, Eupheme, lages kun for Kina. (Alle foto: Mitsubishi)

Råbillig el-SUV fra Mitsubishi, men…

For åtte år siden var Mitsubishi kongen av elbiler, men de utnyttet ikke momentet og …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *